Muzyka do dzieł Andrzeja Wajdy funkcjonuje równie dobrze poza kontekstem filmowym

Mateusz Borkowski
Do filmów Andrzeja Wajdy muzykę pisali m.in. Wojciech Kilar, Paweł Mykietyn i Krzysztof Komeda
Do filmów Andrzeja Wajdy muzykę pisali m.in. Wojciech Kilar, Paweł Mykietyn i Krzysztof Komeda fot. Paweł Łacheta
Film. Z okazji 90. urodzin wybitnego reżysera, Krakowskie Biuro Festiwalowe zaprasza do udziału w koncercie „Wajda 90”, który odbędzie się w niedzielę w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Muzykę najlepszych polskich kompozytorów wykonają orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała oraz Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio.

Czy pozbawiona swej roli użytkowej muzyka z filmów Andrzeja Wajdy funkcjonuje równie dobrze poza ekranem jako twórczość autonomiczna? Dyrygent Piotr Deptuch uważa, że poza takimi wyjątkami jak słynny polonez z „Pana Tadeusza”, bez którego nie odbędzie się dziś żadna studniówka, muzyka z obrazów reżysera nie pozostaje w pamięci.

- Myśląc o filmach Kieślowskiego od razu słyszymy muzykę Zbigniewa Preisnera. A nie pamiętam muzyki z „Kanału” ani z „Człowieka z marmuru” - przyznaje.

I dodaje, że owszem pamięta doskonałą muzykę z filmu „Panny z wilka” - skomponowaną przez... Karola Szymanowskiego.

Innego zdania jest krytyk muzyczny Jan Topolski, który jako przykład na istnienie muzyki znanej z ekranu podaje twórczość Wojciecha Kilara.

- Przede wszystkim funkcjonują tańce: walc z „Ziemi obiecanej” i polonez z „Pana Tadeusza”. Ten ostatni działa jednak nie tylko jako muzyka użytkowa, ale także jako pokaz możliwości orkiestry i jej instrumentów - zaznacza Topolski.

Krytyk zwraca też uwagę, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało oddzielnie suitę tematów z „Pana Tadeusza”, która jest często wykonywana podczas koncertów. Spośród tych fragmentów muzycznych, które działają najbardziej, Topolski wymienia liryczny temat Aliny i Witka z „Kroniki wypadków miłosnych” oraz główny temat ze „Smugi cienia”, dostępny dziś w różnych aranżacjach.

Sam Kilar w wywiadzie rzece „Cieszę się darem życia” wyznał: „Dzięki swobodzie tworzenia, kompozytor czuje się współtwórcą filmu, a to niezmiernie pomaga w pracy. Wajda chce mieć w swoich filmach muzykę spełniającą nie tylko funkcję tła, dodatku do obrazu, ale mającą także artystyczną wartość samą w sobie, »żyjącą« poza samym filmem”.

Dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej Robert Piaskowski mówi, że muzykę z filmów Wajdy nie dość, że pamiętamy, to świetnie kojarzymy od razu z konkretnymi scenami. I przywołuję scenę rozstrzelania oficerów z filmu „Katyń”, która bez podarowanej przez Krzysztofa Pendereckiego muzyki (Koncert na wiolonczelę i orkiestrę nr 2 „Przebudzenie Jakuba” i „Chaconne”) nie byłaby tak dramatyczna.

- Wajda miał szczęście do kompozytorów. Ta muzyka pokazuje różnorodność świata filmowego poprzez wielobarwność muzyki tak odmiennych twórców jak Wojciech Kilar i Paweł Mykietyn, Krzysztof Penderecki i Krzysztof Komeda czy Andrzej Markowski i Andrzej Korzyński - wymienia dyr. Piaskowski. I dodaje, że tym koncertem chce pokazać wrażliwość muzyczną Wajdy właśnie poprzez postaci kompozytorów, którzy z nim współpracowali.

mateusz.borkowski@dziennik.krakow.pl

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Piękny wiek jak się służyło po poprawnej stronie.

m
muzyk

bzdury. Co to za ignorancki komentarz? Nie przepadam za Wajdą, ale akurat końcowe Agnus Dei jest niezwykle przejmujące, nie bredź.

J
Jerry Habdas,USA

;Wrażliwość Wajdy;? Oczywiście,ale na ;Orły; niby białe i na ;bolkowate;nutki.zWAJDAł się wielokrotnie w swoich antypolskich filmach! Krakówek ;górom;!!! JH-USA

p
patriota

Jeden z najstarszych popleczników komunistycznych morderców

G
Gość

" Jaki pan, taki kram" !

B
Brawo, brawo !

Film " Katyń" ma więcej tragizmu po tym, jak chór FN pod wodzą p. Wojnarowskiego nagrał "Agnus Dei" z Requiem Polskiego K. Pendereckiego, gdzie śpiewa cały czas pod dźwiękiem! Fałsz, że aż uszy bolą!

j
juz na caly Krakow slychac

ajajajajajaj jakie to wspanialosci.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3