Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Myślenice. Z biletem parkingowym zdążyć przed kontrolerem

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Katarzyna Hołuj
Myślenice. Odkąd zarząd nad parkingiem przy galerii Dekada przejęła zewnętrzna firma i zmienił się regulamin oraz sposób płatności - wielu kierowców otrzymało już wezwanie do zapłacenia 95 złotych kary.

95 zł to kara za brak za szybą auta biletu parkingowego. A skargi nie dotyczą tego, że system wprowadzono, bo jak zauważa jedna z klientek galerii, wcześniej trudno było tu znaleźć wolne miejsce (plagą było zostawianie samochodów nawet na cały dzień), ale tego, jak działa.

- Przy wjeździe powinien być szlaban, przy którym można by pobrać bloczek. Zamiast tego jest tablica z regulaminem, ale nie ma go jak przeczytać, bo zaraz kierowcy za nami trąbią, żeby nie tamować przejazdu - mówi pan Władysław z Myślenic.

Pobranie bezpłatnego biletu (jak i uiszczenie opłaty za postój dłuższy niż 90 minut), powinno nastąpić niezwłocznie po przyjeździe na parking. Dotyczy to każdego (nawet osób niepełnosprawnych) i o każdej porze.

Jeśli w razie kontroli biletu za szybą nie będzie, można spodziewać się kary. Jak słyszymy, taka niemiła niespodzianka spotkała osobę, która poszła do parkomatu po bilet, ale kontroler był od niej szybszy. Wczoraj dezorientację kierowców powodowały parkomaty, które... nie wydawały biletów. Kierowcy zastanawiali się czy jeśli nie będą ich mieli za szybą, mogą się spodziewać kar, bo na automatach nie było żadnej informacji o tym. Pytali czy ktoś im uwierzy, że mimo dobrych chęci nie mogli pobrać biletów.

Przedstawicielka firmy EuroPark, odpowiedziała nam, że kierowca ma 10 minut na zapoznanie się z regulaminem i podjęcie decyzji. „Kontroler EuroPark przed przystąpieniem do procedur kontrolnych, w pierwszej kolejności sprawdza poprawność działania parkomatów oraz stan oznakowania parkingu.

Cała procedura trwa od 10 do 20 minut. W tym czasie klient zobowiązany jest do wykupienia (bądź pobrania) biletu z parkometru”. Jeśli w tym czasie tego nie zrobi i nie umieści go za przednią szybą pojazdu, kontroler ma obowiązek nałożyć opłatę. Z informacji operatora wynika, że jeśli taki klient złoży reklamację pisemną (z kopią ważnego biletu), kara zostanie anulowana.

Jeden z naszych rozmówców uważa, że kary mogą zniechęcić do wizyt w galerii. Bartosz Soból, jej dyrektor jest zdania, że zrobiono wszystko, by poinformować klientów nie tylko na miejscu - na parkingu, ale także w internecie. Na dodatek zastosowano "okres ochronny". - Firma EuroPark rozdała 30 tys. ulotek.

Jest tablica z regulaminem przy wjeździe, ale też 20 tablic ustawionych wzdłuż miejsc parkingowych. Przez pierwsze dwa tygodnie nie wyciągano konsekwencji wobec parkujących, tylko informowano, co i jak należy zrobić, aby nie mieć problemów w przyszłości. Co można zrobić więcej? Szlabanu nie da się zrobić, bo stanęłaby cała ulica Słoneczna - mówi i dodaje, że problem bierze się stąd, że to pierwsze takie rozwiązanie w mieście.

Wczoraj zadaliśmy operatorowi parkingu, czyli firmie EuroPark kilka pytań...

- Dlaczego na parkingu przed Dekadą w Myślenicach nie zamontowano szlabanu a przy nim automatu do wydania biletów?
- EuroPark jest operatorem parkingów niestrzeżonych, płatnych i otwartych-bez szlabanów. Logika tego systemu parkowania jest taka sama, jak działanie strefy płatnego parkowania na terenie dróg publicznych. Wybór sposobu uregulowania zasad korzystania z parkingu należy do właściciela gruntu i operatora parkingu. Klient, który wjeżdża na teren parkingu zostaje poinformowany o panujących zasadach korzystania z miejsc postojowych, cenniku oraz gdzie należy dokonać opłaty. W tym przypadku jest to parkomat. Na terenie parkingu, znajdują się dwa parkomatu, z czego jeden umieszczony jest przy wejściu do galerii DEKADA. Tablice informacyjne umieszczone przed wjazdem na teren parkingu, w sposób jasny informują o zasadach parkowania. Do niniejszej wiadomości dołączam zdjęcia przedstawiające lokalizacje parkomatów oraz oznakowanie parkingu.

- Jak rozumieć określenie "niezwłocznie" dotyczące pobrania biletu/uiszczenia opłaty? Ile kierowca ma czasu na pobranie biletu i włożenie go za szybę? Kierowcy mówią o przypadkach, kiedy karę nałożono wtedy kiedy ktoś szedł akurat po bilet do automatu.
- Niezwłocznie czyli zaraz po przybyciu na parking, kierowca musi pobrać bezpłatny bilet parkingowy lub opłacić czas postoju, gdy zamierza parkować dłużej niż 1,5 godziny. Kierowca powinien zapoznać się z regulaminem parkingu oraz cennikiem i podjąć decyzję, czy odpowiadają mu warunki oferowane przez operatora parkingu. Przeznaczamy na to czas do 10 minut. Pozostawienie samochodu na parkingu oznacza, że kierowca zaakceptował panujące tam zasady.

Kontroler EuroPark, przed przystąpieniem do procedur kontrolnych, w pierwszej kolejności sprawdza poprawność działania parkomatów oraz stan oznakowania parkingu. Cała procedura trwa od 10 do 20 minut. W tym czasie Klient zobowiązany jest do wykupienia/pobrania biletu z parkomatu. Jeśli w tym czasie, Klient nie pobierze biletu z parkomatu oraz nie umieści go za przednią szybą pojazdu, kontroler ma obowiązek nałożyć opłatę. Klient, który otrzyma opłatę dodatkową może złożyć reklamacje pisemną dołączając kopię ważnego biletu parkingowego. W takich przypadkach, reklamacja rozpatrywana jest na korzyść klienta, a tym samym opłata zostanie anulowana w całości.

- Ile reklamacji i odwołań otrzymali Państwo od użytkowników myślenickiego parkingu od początku funkcjonowania tego nowego systemu? Ile z nich rozpatrzono pozytywnie?
- Od 19 stycznia 2018 roku EuroPark Sp. z o.o. jest operatorem parkingu znajdującego się przy Galerii DEKADA w Myślenicach. Po otwarciu parkingu przez pierwsze 2 tygodnie, klienci Galerii Dekada otrzymywali ulotki informujące o nowo wprowadzanych zasadach korzystania z miejsc postojowych.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, każdy klient galerii DEKADA może korzystać z bezpłatnego postoju przez pierwsze 1,5 godziny, pod warunkiem pobrania biletu parkingowego z parkomatu. Niemniej, w pierwszych trzech tygodniach po uruchomieniu parkingu około 1% klientów Galerii Dekada nie pobierało bezpłatnego biletu, mimo przeprowadzonej akcji ulotkowej oraz umieszczonych na terenie parkingu tablic informacyjnych, co w konsekwencji skutkowało wystawieniem przez kontrolera opłaty dodatkowej. W takich przypadkach było możliwe złożenie reklamacji pisemnej, opisując sytuacje.

EuroPark, w każdym przypadku indywidualnie rozpatruje otrzymaną reklamację. W pierwszym miesiącu funkcjonowania parkingu klient, który złoży reklamację od otrzymanej opłaty dodatkowej i dołączy potwierdzenie, iż był klientem Galerii DEKADA, otrzyma potwierdzenie anulowania nałożonej opłaty dodatkowej.

- Dlaczego jedne reklamacje rozpatrywane są pozytywnie a inne nie? Co o tym przesądza?
- Zasadniczym kryterium decydującym o tym, czy złożona reklamacja będzie uznana czy odrzucona jest przestrzeganie przez klienta regulaminu parkingu. Kierowca musi stosować się do zasad panujących na parkingu, w szczególności:

1) zaparkować samochód na jednym z wyznaczonych miejsc,
2) umieścić za przednią szybą ważny bilet parkingowy, w taki sposób aby był widoczny dla kontrolera,
2) nie parkować w sposób utrudniający ruch samochodów na parkingu (wjazd i wyjazd z terenu parkingu) ani utrudniać innym użytkownikom korzystanie z miejsc parkingowych.

Każdy klient ma prawo do złożenia reklamacji. Najwygodniejszą formą złożenia reklamacji jest skorzystanie ze strony internetowej reklamacje.europark.pl i znajdującego się tam formularza reklamacyjnego. Klient ma możliwość zapoznania się z dokumentacją zdjęciową (fotograficzną) okoliczności wystawienia opłaty dodatkowej. Jeżeli w reklamacji przedstawione będą dowody świadczące o tym, że klient korzystał zgodnie z obowiązującym regulaminem parkingu, opłata dodatkowa zostanie anulowana.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program odc. 16

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski