Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na czym polega zarządzanie

Redakcja
W małych wspólnotach (liczących do siedmiu lokali), nieruchomością wspólną zarządzają bezpośrednio właściciele. - Czasami może być to trudne i wspólnoty powierzają zarząd w umowie notarialnej lub wybierają go na podstawie ustawy o własności lokali - wyjaśnia Marek Sadowski, ekspert ds. wspólnot mieszkaniowych.

Poradnik wspólnoty mieszkaniowe (4)

Duża wspólnota również nie musi wybierać zarządu lecz może powierzyć jego prawa i obowiązki wybranemu przez siebie zarządcy. - Umowa pomiędzy wspólnotą a zarządcą musi precyzować obowiązki i kompetencje zarządcy - mówi Sadowski, podkreślając, że należy w niej zawrzeć również warunki jej rozwiązania i wynagrodzenie zarządcy: - Praktykowane są dwie formy opłacania zarządu, zwrot kosztów związanych z wykonywanym zarządem lub miesięczna ryczałtowa pensja.

Zarząd można powierzyć osobie fizycznej, jak i prawnej np. spółdzielni mieszkaniowej. - Osoba fizyczna musi mieć licencję zarządcy, gdy zarząd powierzamy określonej firmie jej pracownicy również muszą ją posiadać - mówi Sadowski. Zaznacza, że licencji nie muszą za to mieć właściciele lokali, którzy bezpośrednio zarządzają nieruchomością oraz członkowie wybranych zarządów.

Jeżeli duża wspólnota wybierze zarząd, to ten może przekazać swoje uprawnienia wybranemu administratorowi. - Robi to jednak na własne ryzyko i nie oznacza, że przekazuje swoje kompetencje, ale jedynie czynności związane z administrowaniem - wyjaśnia Sadowski. Podkreśla, że zarząd musi kontrolować czy administrator wywiązuje się rzetelnie ze swoich obowiązków: - Odpowiada za to przed wspólnotą.

Do obowiązków zarządu należy: reprezentowanie wspólnoty na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali, zawieranie umów w imieniu wspólnoty, kierowanie bieżącymi sprawami wspólnoty, prowadzenie spraw finansowych wspólnoty, przygotowywanie projektów i wykonywanie uchwał właścicieli, przygotowywanie i organizowanie zebrań, przedstawianie na rocznym zebraniu sprawozdania finansowego i rozliczanie poszczególnych pozycji kosztów zarządu nieruchomością.

Do spraw przekraczających zarząd zwykły potrzebna jest zgoda i pełnomocnictwo właścicieli lokali, przyjęte w formie uchwały. - Zalicza się do nich działania mające na celu zmianę przeznaczenia lub rozporządzania rzeczą wspólną np. podział nieruchomości wspólnej, czy sprzedaż jej części - mówi Sadowski. Zaznacza, że są nimi także każde działania, które angażują w ocenie wspólnoty duże środki pieniężne.

Paweł Goryl

[email protected]

Zapamiętaj!

W małych wspólnotach mogą zarządzać bezpośrednio właściciele

Umowa pomiędzy wspólnotą a zarządcą musi precyzować obowiązki i kompetencje zarządcy

Zarząd odpowiada przed wspólnotą za działania administratora, któremu przekazał swoje uprawnienia

Osoba fizyczna musi posiadać licencję zarządcy, w firmach muszą ją mieć pracownicy

Za tydzień napiszemy o:

Najczęstszych konfliktach we wspólnotach mieszkaniowych i sposobach ich rozwiązywania

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski