Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na drogi zabraknie

GRZEGORZ SKOWRON
Fot. archiwum
Fot. archiwum
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego konsultuje z samorządami tzw. umowę partnerstwa. To dokument, który określi zasady wydawania unijnych i budżetowych pieniędzy do 2020 roku. Od jego kształtu zależy, na co i ile będzie można wydać także w naszym regionie.

Fot. archiwum

ROZWÓJ REGIONALNY. Małopolska potrzebuje 55 miliardów złotych na realizację priorytetowych inwestycji w latach 2014-2020. Nie wszystkie uda się sfinansować

Zarząd Województwa Małopolskiego przygotował wstępną listę priorytetowych przedsięwzięć. Znalazły się na niej inwestycje i projekty, na realizację których potrzeba 55,5 mld zł.

Marszałek województwa Marek Sowa nie ukrywa, że lista została stworzona z pewną nadwyżką, aby można było z czegoś zrezygnować. Przyznaje, że istnieje poważne zagrożenie dla wpisania do rządowych planów inwestycji drogowych proponowanych przez samorząd regionalny.

- Ministerstwo Transportu już zdradziło plany i jest w nich tylko droga ekspresowa S7 - mówi marszałek Marek Sowa. - Nie ma rozbudowy drogi do Nowego Sącza, nie ma północnej obwodnicy Krakowa, inwestycji, która jest potrzebna i realna, nie ma też Beskidzkiej Drogi Integracyjnej i kilku obwodnic miast - dodaje.

A w wykazie proponowanym przez samorząd regionalny dominują właśnie projekty transportowe. Na ich realizację potrzeba aż 42,6 mld zł, z tego znaczna część miała trafić na drogi.

Pocieszeniem może być jedynie to, że nie są zagrożone inwestycje kolejowe. Chodzi przede wszystkim o nową linię Podłęże - Piekiełko, która usprawni dojazd do Zakopanego i Nowego Sącza. Trzeba jednak pamiętać, że najbliższe lata będą poświęcone jej przygotowaniu, a na budowę można liczyć najprawdopodobniej po 2020 r.

Jednym z priorytetów jest też szybka kolej aglomeracyjna, dzięki której możliwy stanie się szybki dojazd do Krakowa z gmin leżących wokół stolicy Małopolski. Planowana jest rewitalizacja co najmniej kilkunastu odcinków istniejących linii kolejowych o znaczeniu lokalnym.

Na zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego, zdrowotnego i społecznego potrzeba blisko 8,4 mld zł. Jednym z priorytetów będzie ograniczanie niskiej emisji - w województwie w ciągu 10 lat może zniknąć ponad 150 tys. pieców węglowych, najwięcej - 33,4 tys. - w Krakowie.

Za ważne inwestycje zostały uznane spalarnie śmieci w Tarnowie i Chrzanowie lub Oświęcimiu. Bezpieczeństwo zdrowotne ma poprawić nowy Szpital Uniwersytecki w Krakowie Prokocimiu, Medyczne Centrum Wieku Dojrzałego, Małopolskie Centrum Pediatrii, Małopolskie Centrum Macierzyństwa i Medycyny Kobiet.

Blisko 2,2 mld zł to wydatki na poprawę atrakcyjności turystycznej Małopolski. To nie tylko pieniądze na ratowanie zabytków, budowę Centrum Muzyki w Krakowie, ale też rewitalizacja Nowego Sącza, Tarnowa, Krynicy, Zakopanego i Oświęcimia oraz zagospodarowanie otoczenia zbiorników wodnych i Pustyni Błędowskiej.

PRIORYTETY RZĄDU

Na co Polska chce wydać unijne dotacje 2014-2020 (w mld euro)

21 - transport i bezpieczeństwo energetyczne

9,7 - wspieranie badań naukowych, wzmocnienie współpracy sektora nauki i gospodarki

6,8 - zmniejszenie niskiej emisji

5,5 - ochrona środowiska i zasobów kulturowych

5,2 - walka z ubóstwem

4,4 - rynek pracy

4,1 - małe i średnie przedsiębiorstwa

3,5 - informatyzacja, szybki internet

3,3 - szkolenia, szkolnictwo zawodowe

2,8 - przygotowanie nowych projektów, finansowanie etatów urzędniczych

0,5 - dostosowanie do zmian klimatycznych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski