Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Majdanie przeważają ludzie spoza Kijowa. Są młodzi, wykształceni i niechętni politykom.

Włodzimierz Knap
Społeczeństwo Niczym mantrę powtarza się, że nie wiadomo, czym naprawdę jest Majdan i kto nim rządzi. Niekiedy mówi się, iż stanowi rodzaj minirepubliki z własnym porządkiem, nieuznającej systemu partyjnego, a z pewnością nieraz demonstracyjnie pogardzającej politykami.

Niektórzy przyrównują Majdan do Siczy Zaporoskiej, dawnej ufortyfikowanej republiki kozackiej. Istniała ona od lat 30. XVI wieku po rok 1775, gdy zlikwidowały ją wojska rosyjskie.

Badacze z Kijowskiego Międzynarodowego Instytutu Socjologii oraz Fundacji Demokratyczne Inicjatywy przeprowadzili badania, z których wynika, że choć większość uczestników kijowskich manifestacji stanowili mieszkańcy stolicy, to jednak wśród „stałej załogi” Majdanu aż 80 proc. to przyjezdni. W tej grupie 44 proc. pochodziło z zachodniej Ukrainy, 31 proc. z centralnej części kraju, a 25 proc. ze wschodniej i południowej. Jedną trzecią „załogi” Majdanu tworzyli młodzi ludzie, legitymujący się wyższym wykształceniem oraz studenci, a 14 proc. – robotnicy.

Motywacje uczestniczenia w protestach były następujące (badani mogli wskazać kilka przyczyn): 90 proc. – z powodu brutalności ze strony władzy oraz pragnienia jej zmiany, 30 proc. – z powodu rezygnacji przez Wiktora Janukowycza z podpisania umowy stowarzyszeniowej z UE. Tylko 7 proc. stwierdziło, że do udziału w protestach popchnęły ich apele partii opozycyjnych, choć równocześnie 12 proc. przyznało, iż przyjechało do Kijowa w ramach akcji jednego ze stronnictw.

Tadeusz Olszański i Wojciech Konończuk z Ośrodka Studiów Wschodnich podkreślają, że zgromadzeni na Majdanie są reprezentacją części społeczeństwa Ukrainy. Przede wszystkim młodego pokolenia, ludzi ukształtowanych, a nawet urodzonych już w niepodległym państwie. Wywodzą się oni ze środowisk wykształconych, wiążących przyszłość z Europą Zachodnią. Posługują się nowoczesnymi technikami komunikowania. Są niezależni lub dążą do niezależności materialnej od państwa. Znaczna ich część jest rosyjskojęzyczna lub dwujęzyczna, ale kwestie językowe nie odgrywają większego znaczenia na Majdanie.

O poglądach i sympatiach politycznych walczących i protestujących nie ma wiarygodnych danych. Jednak zdaniem Olszańskiego i Konończuka, ludzie z Majdanu są nieufni w stosunku do polityków i polityki, a jednocześnie szukają symbolicznego zakorzenienia w narodowej tradycji, np. Sicz Zaporoska, UPA. Ta ostatnia organizacja nie jest zresztą na Majdanie traktowana jako związek zbrodniczy, lecz jako bohaterska „armia nieśmiertelnych”, walcząca o niepodległość Ukrainy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski