Na własny rachunek

Redakcja
Co trzeba wiedzieć, zakładając firmę?

Krok po kroku

Co trzeba wiedzieć, zakładając firmę?

   Kiedy nie mamy pracy, a mnóstwo pomysłów na biznes, lub wręcz przeciwnie - czujemy, że w dotychczasowym miejscu zatrudnienia nie uda się nam zrealizować w pełni swoich marzeń i ambicji, najlepszym wyjściem wydaje się założenie własnej firmy.
   Zanim zdecydujemy się na ten krok, warto odpowiedzieć sobie na pytania: jaki rodzaj działalności chcemy prowadzić, czy zamierzamy pracować samodzielnie, czy też we współpracy z innymi osobami, i wreszcie: czy gotowi jesteśmy zaryzykować całym swoim majątkiem (także i przyszłym), czy też raczej wolimy oddzielić firmę od życia prywatnego.
   Odpowiedź na pierwsze pytanie będzie miała bezpośredni wpływ na wybrany rodzaj opodatkowania. Niektóre rodzaje działalności wykluczają na przykład możliwość skorzystania z prostszych w prowadzeniu form płacenia podatków, takich jak ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i karta podatkowa. Odpowiedź na drugie pozwoli zdecydować, czy zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, czy też raczej trzeba przeprowadzić o wiele bardziej kosztowną i czasochłonną procedurę rejestrowania spółki.
   Wreszcie odpowiedź na ostatnie pytanie pozwoli określić, czy ryzykując całym swoim majątkiem osobistym, założymy jednoosobową działalność gospodarczą (bądź spółkę cywilną) czy też raczej konieczna będzie - w celu oddzielenia majątku i długów firmowych od prywatnych - rejestracja w sądzie spółki prawa handlowego (najprawdopodobniej byłaby to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).
   Większość początkujących przedsiębiorców decyduje się na założenie firmy jak najszybciej i najtaniej, a więc wybiera prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wcześniej trzeba jednak załatwić kilka formalności.

Rejestracja

   Dokonuje jej wydział zwany na ogół ewidencją działalności gospodarczej w urzędzie miasta lub gminy. Wprawdzie daleko nam jeszcze do Holandii, gdzie wszystkie formalności można załatwić w jednym miejscu w ciągu kilkunastu nawet minut, jednak i w Polsce powoli zmienia się pod tym względem na lepsze.
   - W przypadku rejestracji przedsiębiorców w ewidencji działalności gospodarczej przepisy mówią o 14 dniach, jednak w większości dużych miast ten proces trwa zwykle około 7 dni - _mówi Maria Jarosz, kierownik referatu działalności gospodarczej w Wydziale Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa. - _W krakowskim Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy wnioski przyjmowane są od ręki. Wszelkie błędy w zgłoszeniu korygowane są w obecności osoby starającej się o wpis - po wypełnieniu stosownego wniosku wchodzi ona do oddzielnego boksu wraz z pracownikiem urzędu, który szczegółowo sprawdza formularz. Po uwzględnieniu wątpliwości wprowadza do bazy dane zgłoszeniodawcy, który w tym czasie może już wnosić opłatę.
   Opłata za złożenie wniosku wynosi 100 zł, za jego modyfikację (w przypadku firm już działających) - 50 zł.
   - Wniosek o rejestrację działalności gospodarczej można przesłać również za pośrednictwem poczty, dokonując wcześniej przelewu opłaty na konto i załączając kopię przelewu - _mówi Maria Jarosz. - _Niektóre urzędy, jak w Poznaniu czy Wrocławiu, wprowadziły także możliwość przesyłania wniosków za pośrednictwem Internetu, ale dopóki nie będzie można składać na nich podpisów drogą elektroniczną, niewiele to ułatwia - i tak konieczna jest wizyta zgłoszeniodawcy w urzędzie.
   Najwięcej problemów - jak twierdzi Maria Jarosz - początkującym przedsiębiorcom sprawia określenie rodzaju działalności według obowiązującej klasyfikacji (od stycznia tego roku taki obowiązek mają również osoby fizyczne). - _Pomocą służy im jednak pracownik urzędu statystycznego, który urzęduje w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy - _mówi Maria Jarosz.
   Osoby zainteresowane założeniem własnej firmy mogą również wydrukować sobie wcześniej formularz zgłoszenia ze strony internetowej POP (bip.krakow.pl/pop), co ułatwi im wyszukanie prawidłowego określenia rodzaju działalności, zwłaszcza jeśli jej zakres jest szeroki. Zdarzają się nawet osoby, których przyszła firma świadczyć ma ponad 200 różnego rodzaju usług...

REGON

   W ciągu 14 dni od dnia wpisu firmy do ewidencji należy udać się do właściwego ze względu na siedzibę wojewódzkiego oddziału Urzędu Statystycznego. Na miejscu należy wypełnić wniosek RG-1 o wydanie numeru REGON. Wraz z wnioskiem RG należy złożyć kopię wpisu do rejestru, zaświadczenie o zaistniałej zmianie lub likwidacji działalności. W praktyce rejestracja w urzędzie statystycznym trwa zwykle trzy dni - może się także zdarzyć, że uda się ją załatwić w ciągu jednego dnia.

NIP

   Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego. W tym celu trzeba złożyć we właściwym dla siedziby firmy urzędzie wypełniony formularz NIP-1. Reszta dokumentów, czyli zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i numer REGON wysłany przez Urząd Statystyczny, sama dotrze do tego urzędu.
   - Wniosek o nadanie numeru NIP lub REGON można złożyć także w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy przy okazji składania wniosku o rejestrację - mówi Maria Jarosz. - Spełniamy w tym przypadku rolę podobną do poczty. Jednak przyszli właściciele firm niezbyt często korzystają z takiej możliwości; być może dlatego, że oba urzędy mieszczą się w Krakowie. W POP dostępny jest również pracownik urzędu skarbowego, który pomaga w wypełnieniu druków NIP.

Ubezpieczenie

   Kolejnym etapem jest zgłoszenie siebie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Ewentualnych pracowników i osoby współpracujące należy zgłosić do ubezpieczenia w 7 dni od przyjęcia do pracy lub rozpoczęcia współpracy. W krakowskim POP pracuje również przedstawiciel ZUS, który udziela informacji dotyczących odprowadzania składek na ubezpieczenie.

Pieczątka

   Obowiązek posiadania pieczątki nie wynika z żadnych przepisów prawa, jednak jej wykonanie może się okazać niezbędne w trakcie załatwiania formalności, związanych z założeniem firmy. Zakłady wykonujące pieczątki są liczne i nie domagają się z reguły przedstawienia dokumentów potwierdzających treści, które mają być umieszczone na pieczątce. Dla wszelkiego spokoju lepiej jednak zabrać ze sobą do zakładu dokumenty firmy, aby treść pieczątki nie zawierała błędów. Wyrabianie pieczątki z uwzględnieniem usuwania ewentualnych błędów pochłania, niestety, z reguły nieco czasu oraz pociąga za sobą pewne koszty (nieprzekraczające z reguły kilkudziesięciu złotych).

Konto w banku

   Ustawa Prawo o działalności gospodarczej nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania rachunku bankowego. W przypadku małych przedsiębiorstw najważniejszym elementem jest koszt utrzymania konta. Opłata ta jest bardzo zróżnicowana, ponieważ waha się od 35 zł kwartalnie do 100 zł miesięcznie. Ważne jest też wzięcie pod uwagę opłat za przelewy, prowizje od wypłat gotówkowych, możliwość korzystania z czeków, karty, obsługi telefonicznej konta czy nawet odległość od banku. Na podpisanie przez bank umowy z reguły trzeba poczekać nawet kilka dni.
(B.CH.)

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie