Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nad jezioro w Chmielnikach pod Bydgoszczą nowym chodnikiem i ścieżką rowerową

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Nowy ciąg pieszo - rowerowy przebiega m.in. wzdłuż brzegu polodowcowego Jeziora Jezuickiego na skraju Puszczy Bydgoskiej. Widoki są zachwycające
Nowy ciąg pieszo - rowerowy przebiega m.in. wzdłuż brzegu polodowcowego Jeziora Jezuickiego na skraju Puszczy Bydgoskiej. Widoki są zachwycające Fot. Julian Drob/ GDDKiA Bydgoszcz
Tak długie ciągi pieszo - rowerowe są w Polsce rzadkością – nowo wybudowany przy drodze krajowej nr 25 w naszym regionie ma aż 6 kilometrów. Połączył podbydgoską Brzozę z Nową Wsią Wielką.

Długo wyczekiwana przez mieszkańców tych miejscowości inwestycja zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów i komfort poruszania się między Bydgoszczą a Inowrocławiem. Chwilę trzeba jeszcze poczekać, bo trwają procedury odbiorowe.

To najdłuższy ciąg pieszo – rowerowy wybudowany w ostatnich latach na sieci dróg krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w województwie kujawsko-pomorskim. Zapewni m.in. dobre dojście i dojazd rowerami na plażę w Chmielnikach nad Jeziorem Jezuickim.

- To kolejny etap przebudowy układu drogi krajowej numer 25 w tym rejonie. W 2020 roku zakończyliśmy remont odcinka w miejscowości Chmielniki, a obecnie kończymy doświetlenia przejść dla pieszych. Czekamy także, na wydanie decyzji ZRID aby rozpocząć budowę obwodnicy Brzozy – powiedział Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Wykonawcą zadania o wartości 12,4 mln zł jest firma STRABAG. W kosztach partycypowała gmina Nowa Wieś Wielka (przeznaczyła 1,5 mln zł).

- Ścieżka wzdłuż DK25 docelowo połączy się z projektowaną w ramach budowy S10 Bydgoszcz - Toruń obwodnicą Brzozy oraz obwodnicą Nowej Wsi Wielkiej – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej dyrekcji.

Oprócz budowy samego 6-kilometrowego ciągu pieszo-rowerowego zadanie obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, a także budowę dwóch obiektów mostowych.

Duże zmiany na drodze krajowej nr 25

To niejedyne zadanie, które unowocześni DK25 w województwie kujawsko-pomorskim. W ramach budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz - Emilianowo powstanie też 5-kilometrowa obwodnica omijająca od wschodu Brzozę.

To też może Cię zainteresować

W przygotowaniu znajduje się również rozbudowa odcinków DK25 od Mąkowarska do Tryszczyna (łącznie sześć odcinków). W 2022 roku zakończono rozbudowę 1,1 – kilometrowego odcinka w Niechorzu oraz budowę dwóch rond w Strzelnie, a w ubiegłym roku odcinka przebiegającego przez Kwieciszewo.

Trwa także przetarg na projekt i budowę obwodnic dwóch krajeńskich miast - Sępólna i Kamienia o łącznej długości 9 km.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) jest pierwszym na tak duża skalę samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.

To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 roku przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. Dlatego w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli.

Tylko w 2022 roku bydgoska GDDKiA oddała łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych, a ramach PBID powstaną kolejne, jak na DK67 Szpetal Górny - Włocławek o długości ok. 5 km.

W 2023 roku podpisano też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów DK15 Elzanowo - Szychowo (1,9 km), DK10 Zielonczyn - Kruszyn (2,6 km), DK10 Zawały (1,6 km) DK10 Lipno (0,5 km) – wraz z doświetleniem pięciu przejść.

Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem. W sumie w ramach PBID w regionie powstanie prawie 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska