Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najważniejsze jest wynagrodzenie

Dorota Dejmek
Targi pracy
Targi pracy Dariusz Bloch
Zatrudnienie. Coraz więcej pracowników chce zmienić pracę, aby poprawić swoją pozycję zawodową. Poszukują jej głównie przez znajomych

Co piąty Polak planuję w najbliższych miesiącach zmienić miejsce swojego zatrudnienia. Jednak jeden na siedmiu pracowników nie wie, w jaki sposób je znaleźć - wynika z badania Millward Brown dla Work Service SA. Nadal najchętniej szukamy pracy przez znajomych i internet, ale te metody zaczynają tracić na popularności. Dla niemal 60 proc. badanych główną motywacją do zmiany pracodawcy jest uzyskanie wyższego wynagrodzenia.

Chcemy zmian

W warunkach rekordowo niskiej stopy bezrobocia i rosnących poziomów zatrudnienia w polskiej gospodarce nie powinno dziwić, że 22 proc. pracujących Polaków planuje poszukiwać nowego miejsca zatrudnienia.

- Jednak w __nowych warunkach rynkowych osoby poszukujące pracy wydają się zagubione - komentuje Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service SA. - Z naszych badań wynika, że wszystkie kluczowe kanały poszukiwania pracy przeżywają kryzys zaufania. Od początku roku spadało zainteresowanie szukaniem pracy przez znajomych, a także za pośrednictwem kanałów on-line. Nadal gdzieś na końcu lokują się urzędy i targi pracy. Co ciekawe, 14,5 procent badanych zapytanych o metody szukania nowego zatrudnienia udzieliło odpowiedzi „nie wiem” i by_ło _to jedyne wskazanie z __wyraźnym wzrostem wskazań.

Jak szukamy pracy?

Podobnie jak w ubiegłym roku, pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy, najczęściej wskazują na znajomych. Wówczas było to 72,4 proc. respondentów, a obecnie ten odsetek wynosi 52,7 proc. (spadek o 1,1 punktów procentowych). Spadki odnotowano również na poziomie innych metod szukania nowego zatrudnienia. Najbardziej straciły popularne w ostatnich latach portale z ogłoszeniami pracy (spadek od początku roku o 14,1 p.p.).

Mniejsze zainteresowanie znalazło również samodzielne poszukiwanie ofert w „zakładkach kariera” na stronach wybranych przedsiębiorstw. Taką metodę wybiera obecnie ponad 41 proc. badanych (spadek o 13,2 p.p.). Niemal 28,5 proc. respondentów deklarowało poszukiwanie pracy za pomocą mediów społecznościowych, 23,5 proc. - poprzez urzędy pracy, 15.9 proc. - poprzez zgłoszenie się do agencji zatrudnienia, a 14,7 proc. na targach pracy.

Kluczowe motywacje

Pracownicy zapytani o kluczowe powody chęci zmiany pracy, w pierwszej kolejności wskazują zbyt niskie zarobki u obecnego pracodawcy. Takiej odpowiedzi udzieliło 59,1 proc. respondentów i stanowiło to wynik o 10 p.p. wyższy w stosunku do badania z początku roku.

Na drugim miejscu znalazły się ograniczone możliwości awansu (38,9 proc.), a na trzecim - chęć samorealizacji (33,8 proc.). Na złą atmosferę w miejscu pracy wskazało 26,1 proc. respondentów, na rutynę i nudę - 17,5 proc., na redukcję etatów 14 proc., a na powody osobiste 13 proc.

- W __warunkach umacniającego się rynku kandydata, coraz więcej pracowników chce zmieniać pracę, aby poprawiać swoją pozycję zawodową - podsumowuje Krzysztof Inglot. - Rosnąca presja płacowa powoduje, że wielu dotychczasowych pracodawców nie jest w stanie spełnić oczekiwań pracowniczych, przez co muszą się liczyć z odpływem części załogi. Wyniki badania pokazują, że samo wskazanie możliwości rozwoju ścieżki kariery nadal jest istotne, ale to czynniki płacowe odgrywają dziś kluczową rolę na __rynku pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski