Namalowali buspas niezgody na Zwierzyńcu

ARKADIUSZ MACIEJOWSKI
Rowerzyści, aby bezpiecznie przejechać przez ul. Księcia Józefa muszą łamać przepisy i korzystać z chodnika lub buspasa Fot. Anna Kaczmarz
Rowerzyści, aby bezpiecznie przejechać przez ul. Księcia Józefa muszą łamać przepisy i korzystać z chodnika lub buspasa Fot. Anna Kaczmarz
Urzędnicy miejscy wyznaczyli kolejny w Krakowie buspas, tym razem na ul. Księcia Józefa.

Rowerzyści, aby bezpiecznie przejechać przez ul. Księcia Józefa muszą łamać przepisy i korzystać z chodnika lub buspasa Fot. Anna Kaczmarz

KONTROWERSJE. Dzięki swobodnemu przejazdowi autobusy komunikacji miejskiej nie stoją już w korkach, ale cierpią rowerzyści i okoliczni mieszkańcy

Ich zdaniem komunikacja miejska zaczęła kursować w tym miejscu zdecydowanie szybciej, a autobusy nie grzęzną już w korkach. Zdaniem kierowców lepszym rozwiązaniem byłoby jednak usprawnienie sygnalizacji świetlnej. Rowerzyści skarżą się, że muszą przeciskać się pomiędzy pojazdami, bo z buspasa nie wolno im korzystać.

- Przyczyną codziennych porannych gigantycznych korków jest przede wszystkim zła organizacja świateł na Salwatorze - uważa Andrzej Michaliszyn, jeden z naszych czytelników. - Rano główny ruch samochodowy jest w kierunku centrum i należy zdecydowanie wydłużyć cykl światła zielonego na tym kierunku, a po południu odwrotnie. To przyniosłoby lepszy efekt niż buspas.

Również Szczęsny Filipiak, przewodniczący Rady Dzielnicy Zwierzyniec podkreśla, że ma wiele wątpliwości co do okoliczności wyznaczenia buspasa. - Przede wszystkim nikt nie zapytał nas nawet o opinię w tej sprawie. Nie jestem przeciwnikiem buspasów, ale trzeba robić to z rozmysłem, a nie tylko wymalować linie i myśleć, że jest wszystko super - mówi Filipiak.

I podkreśla, że teraz wiele problemów mają m.in. rowerzyści i okoliczni mieszkańcy. - W wielu miastach europejskich dopuszcza się jazdę po buspasie rowerów u nas, niestety, to nie obowiązuje i kolarze przeciskają się między autobusami a ciężarówkami, bo nie mają żadnej alternatywy. Wyznaczając buspas, można było wcześniej pomyśleć o zapewnieniu dla nich jakiejś infrastruktury - mówi Filipiak.

Problem mają również właściciele okolicznych domów, którzy mają utrudniony wjazd na swoje posesje. - Wcześniej na chwilę parkowali auta po części na chodniku, po części na jezdni, aby wyjść z pojazdu, otworzyć bramę i wjechać. Teraz jezdnia jest tak wąska, że nie mają na to miejsca - tłumaczy radny ze Zwierzyńca.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu odpierają jednak zarzuty. - Dzięki takiemu rozwiązaniu autobusy pokonują ten odcinek dużo szybciej. Pasażerowie donoszą, że nawet 10 minut zyskują i to jest ewidentny sukces i ulga dla tysięcy osób, więc coraz bardziej przekonujemy się, że nasza decyzja była dobra - uważa Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Dodaje, że nie może być zgody na poruszanie się po buspasie rowerów.

- Dopuszczenie na nich ruchu rowerowego spowolniłoby komunikację miejską, a na to nie możemy pozwolić. Na tym fragmencie rowerzyści powinni poruszać się w ruchu ogólnym. Jeśli chodzi zaś o światła, to są ustawione optymalnie. Sprawdziliśmy to rok temu i nic się nie da już poprawić - dodaje Hamarnik.

Co więcej, urzędnicy z ZIKiT podkreślają, że obecnie buspasy wyznaczone są na łącznej długości 23,6 km krakowskich ulic.

- I nadal będziemy starać się poprawiać funkcjonowanie komunikacji miejskiej poprzez wprowadzanie nowych buspasów. Kolejny planowany jest w rejonie ul. Brodowicza - przyznają w ZIKiT.

arkadiusz.maciejowski@dziennik.krakow.pl

Jeśli w twojej dzielnicy dzieje się coś ciekawego, skontaktuj się z reporterem "Dziennika".

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
edi

Horror i jeszcze raz horror.Proponuje i zapraszam tego kto to wymyślił,żeby zobaczył jak wyglądają wjazdy i wjazdy na swoje posesje codziennie.Zwłaszcza rano!!!!!!!!Czy bezpieczeństwo mieszkańców ulicy było brane pod uwagę. Chyba nie,a szkoda.Brawo ZIKiTT!

W
Wojtek

Proponuję posunac sie dalej bo to znacznie usprawni komunikacje zbiorową. Należy wprowadzić buspas również w drugą stronę, a roch pojazdów prowadzić wahadłowo jednym pasem.

F
FFF

Samochody mają stać w korkach... przed moim domem. Nawet jeżeli nie ma ruchu to nie ma już możliwości bezpiecznie włączyć siè do ruchu.
Jakoś nikt nie pomyślał aby zlikwidować przystanek tramwajowy, który znajduje się 50 metrów za pętlą! To przez ten przystanek autobusy i samochody stoją w korkach, ale przecież święte krowy jeżdżące autobusami na dodatek nie mieszkające w Krakowie mają swoje zdanie...

e
enzo

Dobrze, że ten buspas powstał. Światła nie powinny być usprawnianie, bo autobusy muszą jechać szybko (a nie tylko trochę szybciej), a samochody stać w korkach, żeby ludzie przesiadali się do MPK. A tak to jest wybó. Korki w blachosmrodzie, albo szybko autobusem.

a
apt73

Niech żyje nieomylny ZIKiT! :-PPPP

Dodaj ogłoszenie