Nasz sondaż okazał się najlepszy

Paweł Więcek
Wybory prezydenckie. Jako jedyni prognozowaliśmy wygraną Andrzeja Dudy. Wyniki potwierdziły nasz sondaż z poprzedniego piątku.

Wyniki sondażu prezydenckiego przed drugą turą zrealizowanego przez dziennikarzy „Dziennika Polskiego” i 17 największych gazet regionalnych Polska Press Grupy we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Badania Opinii Publicznej „Dobra Opinia” były najbardziej zbliżone do oficjalnych wyników wyborów.

Tak precyzyjnej prognozy nie przedstawiła żadna z renomowanych pracowni w kraju.

Działaniami socjometrycznymi w związku z drugą turą wyborów prezydenta Polski objęliśmy ogółem 10 tys. respondentów we wszystkich województwach w Polsce. Badanie wy­- konano dwutorowo.

W każdym regionie przeprowadzono pomiar na reprezentatywnej próbie 500 dorosłych mieszkańców metodą bezpośredniego wywiadu ankieterskiego.

W poszczególnych województwach wytypowano pięć tak zwanych punktów badawczych: największe miasto, drugie miasto oraz trzy gminy wiejskie. Do każdego punktu przypisano odpowiednią liczbę respondentów.

Operację doboru próby dla każdego województwa oraz podziału kwot w odniesieniu do punktów badawczych w regionie przeprowadzono w oparciu o trzy kryteria: miejsce zamieszkania (miasto-wieś), płeć (kobieta-mężczyzna) oraz wiek (18-30 lat, 31-60 lat, 61 i więcej lat). Przy opracowywaniu schematu proporcji ludnościowych korzystano z danych GUS

Następnie z uzyskanych w ten sposób danych skonstruowano reprezentatywną dla struktury społecznej Polski pod względem miejsca zamieszkania, płci oraz wieku próbę. W skład tego zbioru włączono wskazania jedynie tych respondentów, którzy zadeklarowali, iż „zdecydowanie tak” i „raczej tak” pójdą do urn podczas drugiej tury wyborów prezydenta.

Takie samo założenie zastosowano w przypadku symulacji wyników wyborczych dla województw. Przyjęta metodologia w połączeniu z głęboką penetracją obszarów wiejskich w całym kraju oraz rzetelną realizacją badania przez badaczy terenowych (dziennikarzy ankieterów) przyniosła spodziewane efekty.

Sondaż wskazał na zwycięstwo Andrzeja Dudy nad Bronisławem Komorowskim stosunkiem 51 do 49 procent głosów. Tymczasem oficjalny wynik wyborczy to 51,55 procent dla Dudy oraz 48,45 procent dla Ko­mo­rowskiego. Błąd pomiaru wyniósł zatem 0,55.Nasz sondaż wskazał też niemal idealnie wyniki w poszczególnych województwach. Trafnie wskazaliśmy zwycięzcę w 15 na 16 regionów, w tym także w Małopolsce.

Tak precyzyjnych wyników nie dostarczył nawet sondaż exit poll przeprowadzony przez firmę IPSOS w dniu wyborów przed 500 losowo wybranymi lokalami w całej Polsce. Jak podała pracownia w niedzielę o godzinie 21, Andrzej Duda zdobył 53 procent głosów, a Bronisław Komorowski – 47 procent.

Dopiero w sondażu late poll (dane z protokołów sporządzonych przez komisje obwodowe, w których realizowano badanie) podano, iż Duda osiągnął wynik 52 procent wobec 48 procent dla Komorowskiego.

22 maja pracownia Millward Brown zaprezentowała rezultaty swojego badania. Andrzej Duda zdobył w nich 45,8 procent, Bronisław Komorowski – 45,3 procent, a niezdecydowanych było 8,9 procent.

Tego samego dnia opublikowano sondaż zrealizowany przez IBRIS Homo Homini. Bronisław Komorowski uzyskał w nim 45,5 procent, Andrzej Duda – 44,5 proc., a 10 proc. stanowiły osoby niezdecydowane.

Dzień wcześniej rezultaty swoich badań preferencji wyborczych przedstawiło CBOS: Andrzej Duda – 48 procent, Bronisław Komorowski – 44 procent, niezdecydowani – 8 procent.

Jak widać, we wszystkich tych badaniach wystąpiła duża dysproporcja pomiędzy wynikiem sondażowym a ostatecznym wynikiem wyborczym. Dodatkowo pracownie zostawiły sobie „drogę ewakuacyjną” podając w swoich prognozach odsetek respondentów niezdecydowanych co do udziału w wyborach.

redakcja@dziennik.krakow.pl

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3