Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauczyciele mówią: nie

ANKO
Zadaniem wymyślonego przez ministra edukacji i nauki Narodowego Instytutu Wychowania ma być przede wszystkim opracowywanie programów wychowawczych dla szkół i przedszkoli, prowadzenie badań dotyczących wychowania, szkolenie nauczycieli, a nawet kontrola mediów pod kątem treści szkodliwych dla dzieci i młodzieży. Celem tego przedsięwzięcia byłoby "przełamanie kryzysu wychowawczego w naszym kraju". Budżet państwa będzie musiał na to przeznaczyć rocznie 11 mln zł. Ponad połowa tej kwoty pójdzie na wynagrodzenie prawie setki pracowników (każdy z nich będzie zarabiał około 5200 zł brutto miesięcznie).

Debata o Narodowym Instytucie Wychowania

Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i wykładowcy szkół wyższych - nikt nie chce powstania Narodowego Instytutu Wychowania. Przy jego powołaniu upiera się jednak Ministerstwo Edukacji.

Pomysł resortu jednak nie podoba się nauczycielom. Wczoraj w Krakowie przedstawiciele małopolskiego okręgu Związku Nauczycielstwa Polskiego zainicjowali debatę na ten temat z udziałem nauczycieli, pedagogów, psychologów i wykładowców szkół wyższych.
- Żaden instytut nie załatwi zanas spraw związanych zwychowaniem - denerwowali się nauczyciele. - Ministerstwo, chcąc powołać instytut, podważa nasz autorytet. Pokazuje niewiarę w____nasze możliwości wychowawcze.
Pedagogom najbardziej żal 11 milionów złotych rocznie, które ich zdaniem powinny zostać przekazane na zupełnie inne cele. Jakie? Pomysłów jest mnóstwo.
Zdaniem uczestników wczorajszej dyskusji problemy wychowawcze w polskiej szkole wynikają z braku funduszy na zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań, zajęcia sportowe czy wycieczki.
- Aż się prosi, żeby pieniądze przekazać właśnie na____ten cel, aby dać dzieciom alternatywę, by szkoła była sercem osiedla - przekonywała Joanna Gaweł z krakowskiego Gimnazjum nr 12.
- Pieniądze powinny też pójść nastworzenie dodatkowej liczby etatów psychologów ipedagogów szkolnych, atakże nazmniejszenie liczebności klas - wtórowali jej pozostali.
Powstał też pomysł, aby zamiast powoływać instytut, dać więcej pieniędzy nauczycielom wychowawcom.
- Teraz zato, że pełnią oni funkcję wychowawcy, dostają zaledwie 40 złotych miesięcznego dodatku. Gdyby dostawali więcej, mieliby większą motywację doinicjowania zadań wychowawczych - podkreślali pedagodzy.
Podczas debaty nauczyciele stwierdzili również, że absolwenci uczelni pedagogicznych są słabo przygotowani do wychowywania młodzieży i dlatego powinni odbywać dodatkowe praktyki pod okiem doświadczonych wychowawców.
Podobnego zdania jest - nieuczestniczący we wczorajszej debacie - Wojciech Kotarba, przewodniczący małopolskiej sekcji oświaty NSZZ "Solidarność".- Absolwenci nie radzą sobie wszkole, bo wczasie studiów odbywają za____mało praktyk - mówi przewodniczący. - Moim zdaniem studenci już po____drugim roku powinni przez rok praktykować jako asystenci nauczycieli.
W przyszłym tygodniu projektem ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania zajmie się rząd. Jeśli zostanie on przyjęty, a wszystko wskazuje na to, że tak właśnie będzie, projekt trafi pod obrady Sejmu. Jako datę powstania instytutu ministerstwo edukacji podaje styczeń 2007 r.
(ANKO)
Powołanie Narodowego Instytutu Wychowania to nie jedyny pomysł Ministerstwa Edukacji na**-**jak to określa wiceminister Jarosław Zieliński -**przywrócenie szkole funkcji wychowawczej. Resort chce również, by od**września tego roku ocena**z**zachowania miała takie samo znaczenie, jak ocena**z**każdego innego przedmiotu. Oznaczałoby to, że z**powodu złego zachowania uczeń może nawet nie przejść do**następnej klasy. Na**ten pomysł natychmiast zareagowali rodzice uczniów chorych na**ADHD (nadpobudliwość psychoruchowa z**zaburzeniami koncentracji uwagi). -**Nasze dzieci nie są złe, tylko chore -**argumentują -**i__nie potrafią się hamować**.
W**rozmowie z**"Dziennikiem" resort obiecał, że tworząc zasady nowego oceniania uczniów, weźmie pod**uwagę sytuację chorych dzieci. -**Być może nie będą one traktowane tak, jak pozostali uczniowie -**zapowiedział Mieczysław Grabianowski, rzecznik ministra. -**Należy też uczulić nauczycieli na__problem dzieci z__ADHD**.
(ANKO)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski