Ekojazda (ecodriving) oznacza świadomą i kontrolowaną jazdę, która przynosi korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 20 procent paliwa. Ale nie tylko. Dzięki niej możliwe jest również zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu oraz zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu. Istotna jest również redukcja emisji gazów cieplarnianych. Efekty takie uzyskujemy dzięki niewielkim nakładom finansowym, których zwrot następuje zwykle w ciągu 5-8 miesięcy.
Ekojazda, czyli jaka?
Zmotoryzowani, którzy chcą poruszać się zgodnie z zasadami ekojazdy, powinni przede wszystkim utrzymywać stałą prędkość na jak najdłuższych odcinkach, jeśli pozwalają na to względy bezpieczeństwa.
Ponadto podczas jazdy z równomierną prędkością należy używać jak najwyższego biegu. Instruktorzy zalecają dodatkowo nie używanie biegu jałowego podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się.
Na ekojazdę nie pozwala dynamiczne przyspieszanie i mocne wciskanie pedału gazu. Zmieniać biegi na wyższe musimy natomiast tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Bardzo ważne jest ponadto dbanie o właściwy stan pojazdu, m.in. przez regularną kontrolę ciśnienia w oponach i prawidłowe serwisowanie.
Szkolenia z ecodrivingu prowadzone są przez ośrodki reprezentujące między innymi dużych producentów aut - Skodę i Renault, które koncentrują się na technikach mających na celu obniżenie zużycia paliwa bez strat dla średniej prędkości jazdy.
Szkolenie z użyciem telemetrii
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault od jesieni 2011 roku, jako pierwsza ze szkół doskonalenia techniki jazdy w Polsce, oferuje kursy ecodrivingu z użyciem telemetrycznego pomiaru parametrów jazdy.
Podczas zajęć trener monitoruje parametry pracy pojazdu oraz technikę jazdy kierowcy za pomocą komputera, który jest podłączony do gniazda diagnostycznego samochodu (OBD). Dzięki temu w trakcie jazdy instruktor na bieżąco dysponuje informacjami na temat zużycia paliwa, włączonego biegu, położenia pedałów, obrotów silnika itp. (ok. 20 parametrów).
Po zakończeniu jazdy wykorzystywane przez nas oprogramowanie generuje raport w formacie Excel, co pozwala na precyzyjne wskazanie kierowcy miejsc, w których popełniał on błędy lub w których zaoszczędził paliwo. W warunkach szkoleniowych uzyskuje się obniżenie zużycia paliwa nawet o 10-40 procent, przy niezmienionej średniej prędkości.
Szkoły dysponują zaawansowanym symulatorami ekojazdy. Urządzenie umożliwia ćwiczenie techniki jazdy ekonomicznej na trasach miejskich, pozamiejskich i autostradowych. Podczas jazdy kursant otrzymuje wskazówki pozwalające obniżyć zużycie paliwa, a po zakończeniu przejazdu jest oceniany. Symulator wskazuje również miejsca, w których kursant popełnił błędy i sugeruje technikę jazdy, którą należało w nich zastosować.
Pełny kurs na symulatorze trwa około 30 minut
Kursy na symulatorze, co podkreślają instruktorzy, mogą stanowić uzupełnienie lub wstęp do szkoleń praktycznych, realizowanych w warunkach ruchu na drodze publicznej. Osoby zainteresowane tym zagadnieniem mogą również skorzystać z dostępnych programów komputerowych - zarówno odpłatnych, jak i udostępnianych w wolnej licencji.
Efekty szkoleń z ekojazdy są niezwykle spektakularne. Podczas ubiegłorocznego Eko Rajdu - imprezy samochodowej, która promuje oszczędny i ekologiczny tryb jazdy oraz bezpieczeństwo w ruchu drogowym - na trasie liczącej 234 km, przebiegającej przez Śląsk i Jurę Krakowsko-Częstochowską zespół Auto Szkoły Skody osiągnął rekordowy wynik. Niewielkie Citigo 1.0 MPI o mocy 75 koni mechanicznych zużyło zaledwie 1,58 l na 100 km.
motofakty.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?