Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie godzą się, aby nowa droga zniszczyła jaskinię

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Węzeł drogowy w ramach budowy Trasy Pychowickiej zaplanowano w miejscu Jaskini Wiślanej i kamieniołomu Księża Góra
Węzeł drogowy w ramach budowy Trasy Pychowickiej zaplanowano w miejscu Jaskini Wiślanej i kamieniołomu Księża Góra
Kontrowersje. Węzeł drogowy w ramach planowanej Trasy Pychowickiej został zaplanowany w miejscu Jaskini Wiślanej oraz kamieniołomu Księża Góra. Mieszkańcy protestują.

Mieszkańcy Pychowic oraz ekolodzy walczą o to, aby budowa Trasy Pychowickiej nie zniszczyła cennych miejsc krajobrazowych.

Chodzi o ochronę Jaskini Wiślanej i kamieniołomu Księża Góra. Urzędnicy wyznaczyli w tym miejscu budowę węzła drogowego (za planowanym mostem przez Wisłę) w ramach Trasy Pychowickiej.

- To nieporozumienie, aby w taki sposób planować tę trasę - mówi Jakub Łoginow, który zaangażował się w ochronę jaskini i kamieniołomu na portalu Port Europa.

Jaskinia Wiślana, zwana inaczej Pychowicką, ma 100 metrów długości i 6 metrów różnicy poziomów. Otwór jaskini (obecnie przymknięty metalowymi drzwiczkami) znajduje się we wschodnim zboczu kamieniołomu Księża Góra.

Przeciwko planowanemu przebiegowi Trasy Pychowickiej protestują także ekolodzy. - Nie może być tak, że z powodu węzła drogowego zniszczona zostanie jaskinia i kamieniołom. Walczymy też o ochronę lasu łęgowego w rejonie Przegorzał - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody. - Nie podoba się nam ta trasa. Jeżeli już ma powstać, to dopuszczamy wariant z tunelem - dodaje prezes Waszkiewicz.

Jest więc za koncepcją, w której po wyjściu Trasy Zwierzynieckiej tunelem pod wzgórzem Bł. Bronisławy, rozpoczynająca się Trasa Pychowicka wchodziłaby (jeszcze przed wałem wiślanym) w tunel pod Wisłą, prowadzący dalej pod Pychowicami i kończący się za Zakrzówkiem.

Problemem zainteresował się też radny PO Dominik Jaśkowiec, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, a także przewodniczący Komisji Dialogu Obywatelskiego RMK.

Dyskusja w tej sprawie odbędzie się na jej posiedzeniu w czwartek o godz. 17.15 w Urzędzie Miasta Krakowa (Sala Portretowa pl. Wszystkich Świetych 3-4). - Najlepiej byłoby wybudować drogę tak, aby oszczędzić jaskinię. Jest pomysł budowy tunelu. Trzeba to przedyskutować - mówi Dominik Jaśkowiec.

Trasa Pychowicka ma powstać wraz z Trasą Zwierzyniecką. Wcześniej planowana jest budowa Trasy Łagiewnickiej. To trzy trasy, które mają po stronie południowo-zachodniej domknąć ring trzeciej obwodnicy. Na ich budowę potrzeba w sumie ok. 3 mld zł.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel wyjaśnia, że budowa tunelu zamiast mostu przez Wisłę w ramach Trasy Pychowickiej oznaczałaby znacznie większe koszty.

- Nie wiadomo jakie są warunki hydrogeologiczne do budowy tunelu pod Wisłą - mówi wiceprezydent Trzmiel. I przypomina, że zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej.

Dodaje jednak, że inwestycje muszą jeszcze uzyskać decyzję środowiskową i w ramach niej wiele elementów może być korygowanych.

Jakub Łoginow jest zwolennikiem koncepcji, aby wybudować tylko Trasę Zwierzyniecką, bez Trasy Pychowickiej, a zamiast niej dalej ruch poprowadzić istniejącymi drogami - mostem Zwierzynieckim, ulicą Kapelanka oraz Tischnera.

- To są abstrakcyjne pomysły - komentuje wiceprezydent Trzmiel. Przypomina, że budowa trzech tras, planowanych od ponad 20 lat będzie rozwiązaniem problemu zakorkowanych ulic w centrum, szczególnie Alej Trzech Wieszczów.

Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka - ok. 6,9 km

Inwestycja została podzielona na odcinki:
- od Ronda Ofiar Katynia do skrzyżowania Armii Krajowej - Zarzecze - rozbudowa Armii Krajowej do przekroju 2x3 pasy ruchu
- skrzyżowanie Armii Krajowej - Zarzecze do ul. Bakałarzy - rozbudowa Armii Krajowej (2x2) ze skrzyżowaniami dwupoziomowymi z pasami dla relacji skrętnych oraz z budowa Trasy Zwierzynieckiej (2x2) w poziomie „-1”
- od ul. Odlewniczej do ul. Księcia Józefa - budowa tunelu (2x3) pod Rudawą i wzgórzem Bł. Bronisławy o długości ok. 2.4 km
- od ul. Księcia Józefa do Wisły - budowa dwupoziomowego węzła „Przegorzały” z przebudową ul. Księcia Józefa
- budowa mostu przez Wisłę (2x3) długości ok. 400 m
- budowa dwupoziomowego węzła „Tyniecka”: skrzyżowanie Trasa Pychowicka-Tyniecka-Norymberska-Sodowa
- od węzła „Tyniecka” do ul. Grota Roweckiego - budowa Trasy Pychowickiej (2x3) z przebudową ulicy Norymberskiej i przebudową skrzyżowania Grota Roweckiego-Rostworowskiego.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nie godzą się, aby nowa droga zniszczyła jaskinię - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski