Nie godzą się, aby nowa droga zniszczyła jaskinię

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Węzeł drogowy w ramach budowy Trasy Pychowickiej zaplanowano w miejscu Jaskini Wiślanej i kamieniołomu Księża Góra
Kontrowersje. Węzeł drogowy w ramach planowanej Trasy Pychowickiej został zaplanowany w miejscu Jaskini Wiślanej oraz kamieniołomu Księża Góra. Mieszkańcy protestują.

Mieszkańcy Pychowic oraz ekolodzy walczą o to, aby budowa Trasy Pychowickiej nie zniszczyła cennych miejsc krajobrazowych.

Chodzi o ochronę Jaskini Wiślanej i kamieniołomu Księża Góra. Urzędnicy wyznaczyli w tym miejscu budowę węzła drogowego (za planowanym mostem przez Wisłę) w ramach Trasy Pychowickiej.

- To nieporozumienie, aby w taki sposób planować tę trasę - mówi Jakub Łoginow, który zaangażował się w ochronę jaskini i kamieniołomu na portalu Port Europa.

Jaskinia Wiślana, zwana inaczej Pychowicką, ma 100 metrów długości i 6 metrów różnicy poziomów. Otwór jaskini (obecnie przymknięty metalowymi drzwiczkami) znajduje się we wschodnim zboczu kamieniołomu Księża Góra.

Przeciwko planowanemu przebiegowi Trasy Pychowickiej protestują także ekolodzy. - Nie może być tak, że z powodu węzła drogowego zniszczona zostanie jaskinia i kamieniołom. Walczymy też o ochronę lasu łęgowego w rejonie Przegorzał - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody. - Nie podoba się nam ta trasa. Jeżeli już ma powstać, to dopuszczamy wariant z tunelem - dodaje prezes Waszkiewicz.

Jest więc za koncepcją, w której po wyjściu Trasy Zwierzynieckiej tunelem pod wzgórzem Bł. Bronisławy, rozpoczynająca się Trasa Pychowicka wchodziłaby (jeszcze przed wałem wiślanym) w tunel pod Wisłą, prowadzący dalej pod Pychowicami i kończący się za Zakrzówkiem.

Problemem zainteresował się też radny PO Dominik Jaśkowiec, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, a także przewodniczący Komisji Dialogu Obywatelskiego RMK.

Dyskusja w tej sprawie odbędzie się na jej posiedzeniu w czwartek o godz. 17.15 w Urzędzie Miasta Krakowa (Sala Portretowa pl. Wszystkich Świetych 3-4). - Najlepiej byłoby wybudować drogę tak, aby oszczędzić jaskinię. Jest pomysł budowy tunelu. Trzeba to przedyskutować - mówi Dominik Jaśkowiec.

Trasa Pychowicka ma powstać wraz z Trasą Zwierzyniecką. Wcześniej planowana jest budowa Trasy Łagiewnickiej. To trzy trasy, które mają po stronie południowo-zachodniej domknąć ring trzeciej obwodnicy. Na ich budowę potrzeba w sumie ok. 3 mld zł.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel wyjaśnia, że budowa tunelu zamiast mostu przez Wisłę w ramach Trasy Pychowickiej oznaczałaby znacznie większe koszty.

- Nie wiadomo jakie są warunki hydrogeologiczne do budowy tunelu pod Wisłą - mówi wiceprezydent Trzmiel. I przypomina, że zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej.

Dodaje jednak, że inwestycje muszą jeszcze uzyskać decyzję środowiskową i w ramach niej wiele elementów może być korygowanych.

Jakub Łoginow jest zwolennikiem koncepcji, aby wybudować tylko Trasę Zwierzyniecką, bez Trasy Pychowickiej, a zamiast niej dalej ruch poprowadzić istniejącymi drogami - mostem Zwierzynieckim, ulicą Kapelanka oraz Tischnera.

- To są abstrakcyjne pomysły - komentuje wiceprezydent Trzmiel. Przypomina, że budowa trzech tras, planowanych od ponad 20 lat będzie rozwiązaniem problemu zakorkowanych ulic w centrum, szczególnie Alej Trzech Wieszczów.

Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka - ok. 6,9 km

Inwestycja została podzielona na odcinki:
- od Ronda Ofiar Katynia do skrzyżowania Armii Krajowej - Zarzecze - rozbudowa Armii Krajowej do przekroju 2x3 pasy ruchu
- skrzyżowanie Armii Krajowej - Zarzecze do ul. Bakałarzy - rozbudowa Armii Krajowej (2x2) ze skrzyżowaniami dwupoziomowymi z pasami dla relacji skrętnych oraz z budowa Trasy Zwierzynieckiej (2x2) w poziomie „-1”
- od ul. Odlewniczej do ul. Księcia Józefa - budowa tunelu (2x3) pod Rudawą i wzgórzem Bł. Bronisławy o długości ok. 2.4 km
- od ul. Księcia Józefa do Wisły - budowa dwupoziomowego węzła „Przegorzały” z przebudową ul. Księcia Józefa
- budowa mostu przez Wisłę (2x3) długości ok. 400 m
- budowa dwupoziomowego węzła „Tyniecka”: skrzyżowanie Trasa Pychowicka-Tyniecka-Norymberska-Sodowa
- od węzła „Tyniecka” do ul. Grota Roweckiego - budowa Trasy Pychowickiej (2x3) z przebudową ulicy Norymberskiej i przebudową skrzyżowania Grota Roweckiego-Rostworowskiego.

piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl

Wideo

Materiał oryginalny: Nie godzą się, aby nowa droga zniszczyła jaskinię - Dziennik Polski

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
DziadzioTomek

Dobrze że poprzednie pokolenia miały poukładane w głowach bo byłyby w Krakowie tylko kurne chaty z wygódkami i polne ścieżki.

s
słoik

A w pys k nie dostałeś?

K
Krakus

bo tylko słoma w butach i judaszowe pieniądze

b
budowac !!

Budować jak najszybciej !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3