Nie ma już KERS, są cysterny na starcie

BOCH
Po wyścigu Fernando Alonso w prawdziwie szampańskim nastroju Fot. PAP/EPA/Franck Robichon
Po wyścigu Fernando Alonso w prawdziwie szampańskim nastroju Fot. PAP/EPA/Franck Robichon
NOWOŚCI SEZONU 2010. W porównaniu z poprzednim sezonem, w tym obecnym jest więcej zespołów (12, miało być nawet 13, ale US F1 wycofał się), będzie więcej wyścigów (19, w ubiegłym roku 17). Wiele zmian zaszło ponadto w regulaminie sportowym Formuły 1. Kwalifikacje.

Po wyścigu Fernando Alonso w prawdziwie szampańskim nastroju Fot. PAP/EPA/Franck Robichon

Wciąż składają się z trzech części (pierwsza - 20 minut, druga - 15, trzecia - 10). W związku ze zwiększeniem liczby uczestników, zwiększa się odsiew po każdej z rund: do drugiej kwalifikuje się 17 z 24 kierowców, do trzeciej 10. Najbardziej istotna zmiana dotyczy opon. Kierowcy, którzy wezmą udział w finałowej "czasówce", na starcie wyścigu muszą potem założyć te opony, na których uzyskali swój najlepszy czas w trzeciej rundzie kwalifikacji. Pozostałych 14 zawodników ma w swoich bolidach na starcie wyścigu opony nowe.

Opony.

Szerokość przednich została zmniejszona z 270 mm do 245 mm. Tylne zachowały dotychczasową szerokość. Według producenta opon do bolidów F1, firmy Bridgestone, zwężenie przednich gum ma służyć lepszemu zbalansowaniu pracy opon na obu osiach. Równocześnie zmniejszono ilość kompletów opon (na suchą nawierzchnię), które do dyspozycji będą mieli kierowcy. Podczas każdego weekendu tych kompletów będzie 11 (dotychczas 14); po pierwszym treningu trzeba zwrócić jeden komplet, po drugim dwa kolejne.

Zakaz tankowania.

W ostatnich 16 sezonach obowiązywała zasada tankowania podczas wyścigów. W tym roku porzucono ją (głównie ze względów bezpieczeństwa - wielokrotnie kierowcy odjeżdżali ze stanowisk serwisowych za wcześnie, urywając węże do tankowania, co powodowało rozlewanie paliwa w alei serwisowej). Teraz kierowcy muszą na starcie zabrać paliwo na cały wyścig, czyli ok. 150-160 kg. To spowodowało, że konstruktorzy musieli około dwukrotnie zwiększyć objętość baków - i ma to oczywiście ogromny wpływ na budowę całego bolidu. Jego minimalną wagę zwiększono z 605 do 620 kg (z kierowcą i balastem). Podczas treningów i kwalifikacji bolidy tankowane są w garażach, wlewanie paliwa odbywa się z prędkością 0,8 litra na sekundę, kilkunastokrotnie mniejszą niż dotychczas.

Punktacja.

Dotychczas nagradzanych punktami w wyścigu było ośmiu kierowców, teraz punkty dostawać będzie 10 najlepszych. Nowa jest punktacja. Zamiast dotychczasowego systemu 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 (kolejno: punkty za miejsca od 1. do 8.) wprowadzono klucz: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1. W nowym systemie bardziej opłacalne staje się wygrywanie wyścigów - ma to zachęcić kierowców do bardziej ofensywnej jazdy.

Brak KERS.

W bolidach nie ma już systemów odzyskiwania energii z hamowania, stosowanych przez niektóre zespoły w poprzednim sezonie. W roku 2010 KERS miał być już obowiązkowy, jednak ubiegłoroczne doświadczenia wykazały mnóstwo jego słabości (bardzo wysokie koszty powstawania, spora waga, znikome zyski podczas jazdy), dlatego zespoły uzgodniły, że w tym sezonie - i w kolejnych pewnie też - KERS nie będzie stosowany wcale.

Garaże.

Dotychczas podczas weekendów wyścigowych zespoły miały do dyspozycji zróżnicowaną przestrzeń garażową: największą mistrzowski team, najmniejszą najgorsze zespoły i debiutanci. W tym roku przestrzeń będzie dzielona równo.

(BOCH)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie