Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma sztywnych podziałów. Nowy cykl prezentujący muzykę współczesną w Krakowie - "Interakcje"

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Kluczową rolę w koncertach cyklu "Sacrum Profanum: Interakcje" odgrywać będzie krakowski zespół muzyki współczesnej Spółdzielnia Muzyczna
Kluczową rolę w koncertach cyklu "Sacrum Profanum: Interakcje" odgrywać będzie krakowski zespół muzyki współczesnej Spółdzielnia Muzyczna Joanna Gałuszka
Tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum już za nami. Dobry czas dla wielbicieli muzyki współczesnej w Krakowie trwa nadal – dzięki nowemu cyklowi. „Interakcje” stanowią przegląd dorobku najciekawszych kompozytorów i kompozytorek naszych czasów. Usłyszymy między innymi wielokrotnie nagradzany, ekwilibrystyczny utwór „Not I” Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki, a towarzyszące koncertom dyskusje posłużą wymianie doświadczeń i oswojeniu się z awangardową twórczością.

Jak wzmocnić się po COVID-19? Zobacz porady lekarza

od 16 lat

W tym roku Sacrum Profanum wykracza poza tradycyjne ramy czasowe festiwalu, by zapewnić jeszcze więcej wrażeń publiczności ceniącej muzyczny eksperyment. Od października do grudnia potrwa cykl „Interakcje”, który powstał w wyniku ścisłej współpracy organizatorów festiwalu z krakowskim środowiskiem artystycznym.

- Zadaniem kultury jest łączyć, tworzyć wspólnotę wartości i idei. Zwłaszcza ta współczesna sporo mówi o nas samych i otaczającej nas rzeczywistości, a ta muzyczna szczególnie dotyka emocji. Muzyka odkrywa nowe wymiary wrażliwości, podsuwa tropy, z których każdy może zaprowadzić nas na własną ścieżkę. Wierzymy, że ta podróż poszerza horyzonty, a od zachwytu dzielą nas tylko ciekawość i otwartość – deklaruje Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.

Kluczową rolę w tworzeniu programu „Interakcji” odegrała Spółdzielnia Muzyczna. Ten młody zespół muzyki współczesnej, uhonorowany prestiżową nagrodą Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, wystąpi 20 października z programem „Poza czasem”. Wykonanie kompozycji Georga Friedricha Haasa oraz Pawła Mykietyna pozwoli spojrzeć na nowo na dziedzictwo renesansu i baroku. Z kolei wysublimowane brzmienia utworów Tristana Muraila i Rebekki Saunders skłonią do ćwiczenia się w uważności.

Koncert „Flaneur”, zaplanowany na 8 listopada, również będzie muzyczną podróżą. Jeden z najbardziej cenionych zespołów litewskich, Contemporary Music Ensemble Synaesthesis, zaprezentuje między innymi utwór inspirowany spacerami po opustoszałym wskutek lockdownu mieście. Utrzymany w nurcie minimalizmu koncert będzie okazją, by oswoić towarzyszące nam negatywne uczucia i odnaleźć spokój, potrzebny, by odpowiednio reagować.

Program „Idzie nowe”, który odbędzie się 3 grudnia, stanowi intrygujące spotkanie pokoleń. W jego trakcie usłyszymy premierowe kompozycje Zygmunta Krauzego. Nestor polskiej awangardy wraz ze Spółdzielnią Muzyczną zagra między innymi dzieło nawiązujące do jednego z poematów Apollinaire’a, będące głosem w obronie wolności sztuki. Tego wieczora usłyszymy też utwór Pawła Malinowskiego, inspirowany krakowskimi mozaikami i zakamuflowanymi skarbami architektury miasta. Będzie to rezultat współpracy młodego kompozytora ze Spółdzielnią Muzyczną.

Finał cyklu zaplanowano na 15 grudnia. Koncert zatytułowany „Poza instrument” będzie próbą poszerzenia tradycyjnego instrumentarium i przekroczenia od dawna wytyczonych przez niego granic. Usłyszymy „Imaginary Landscape No. 1” ikony awangardy Johna Cage’a, a także pełne dźwiękonaśladowczych chwytów utwory Caroli Bauckholt i Andrzeja Kwiecińskiego. Zwieńczeniem programu i całego cyklu będzie wielokrotnie nagradzana kompozycja „Not I” Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek, która wystąpi na scenie razem ze Spółdzielnią Muzyczną.

Koncertom towarzyszyć będą dyskusje z udziałem twórców, obserwatorów i krytyków różnych dziedzin sztuki. Publiczność zostanie zaproszona do włączania się w te rozmowy.

- Nie wierzymy w sztywne podziały. Zarówno publiczność, jak i wykonawcy, ale też osoby działające w innych dziedzinach, wszyscy współtworzymy przestrzeń sztuki: słowem, dźwiękiem, gestem czy światłem. Cykl „Interakcje” powstał po to, żebyśmy mogli się spotkać nawzajem ze sobą i naszymi doświadczeniami – mówi Martyna Zakrzewska ze Spółdzielni Muzycznej.

Zgodnie z tradycją festiwalu Sacrum Profanum, koncerty będą się odbywały w różnych miejscach Krakowa: w teatrach KTO i Łaźnia Nowa, w Auli Floriance oraz w ICE Kraków.

Wszystkie informacje: https://sacrumprofanum.com/interakcje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nie ma sztywnych podziałów. Nowy cykl prezentujący muzykę współczesną w Krakowie - "Interakcje" - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski