Nie skończą dworca w 2013 r.

ARMZaktualizowano 
Fot. Andrzej Banaś
Fot. Andrzej Banaś
KONTROWERSJE. Kolejarze mają już gotową ekspertyzę dotyczącą stanu zaawansowania prac w podziemnym dworcu PKP - Kraków Główny. Nie ma szans na szybkie zakończenie inwestycji. Termin otwarcia znowu przesuwa się w czasie.

Fot. Andrzej Banaś

Praktycznie do zera zmalały szanse na ukończenie budowy nowoczesnego dworca podziemnego PKP w bieżącym roku. A miał być gotowy siedem miesięcy temu!

Co gorsza, nadal nie został nawet ogłoszony przetarg na wybór nowego wykonawcy, który dokończy roboty rozpoczęte przez firmę Budus, która ogłosiła upadłość. Jeśli nikt do niego nie przystąpi lub firmy będą się odwoływać, to dworzec może być rozgrzebanym placem budowy przez kolejne lata.

Wczoraj kolejarze poinformowali, że komisja inwentaryzacyjna, oceniająca zaawansowanie inwestycji, stwierdziła, że nowemu wykonawcy potrzebne będzie co najmniej osiem miesięcy, aby ją zakończyć.

Kłopoty na budowie dworca, do którego przeniesiona ma zostać cała obsługa pasażerów z zabytkowego budynku, rozpoczęły się ponad pół roku temu. W czerwcu 2012 r. okazało się, że spółka PKP SA nie wybrała na czas wykonawcy części robót - chodziło o modernizację tunelu Antresola.

Gdy w końcu kolejarzom udało się ogłosić przetarg na wybór firmy, która przeprowadzi te prace, to w sierpniu 2012 r. został unieważniony. Kolejarze tłumaczyli, że uczestnicy zbyt wysoko wycenili swe prace. We wrześniu pracownicy PKP SA ogłosili przetarg ponownie i prognozowali, że całą inwestycję uda się ukończyć na początku 2013 r. Szybko okazało się jednak, że cały plan legł w gruzach, bo główny wykonawca - firma Budus - ze względu na problemy finansowe - nie jest w stanie kontynuować robót. Na początku grudnia PKP SA odstąpiło ostatecznie od umowy z wykonawcą, a na placu budowy nowego dworca Kraków Główny zaczęła działać komisja inwentaryzacyjna. Miała ona ocenić dotychczasowy stan prac, a także docelowo określić dokładny zakres robót niezbędny do ukończenia inwestycji.

Cały czas kolejarze utrzymywali, że dworzec powinien być gotowy w 2013 r. - Nowy harmonogram zakłada zakończenie prac w IV kwartale 2013 roku - informował dwa miesiące temu Tomasz Kowalski z zespołu prasowego PKP SA.

Efekt prac komisji inwentaryzacyjnej jest jednak zaskakujący.

Jak przyznaje Paulina Jankowska, główny specjalista departamentu marketingu PKP SA, nowy wykonawca potrzebował będzie nawet ośmiu miesięcy, aby zakończyć budowę, czyli znacznie więcej niż sądzono poczatkowo.

- Dla nowego wykonawcy pozostał remont tunelu Antresola oraz prace wykończeniowe, a także częściowo instalacyjne - wskazuje Jankowska, nie podając bliższych szczegółów.

Co ciekawe, kolejarze nie godzą się również, aby reporterzy weszli do podziemi i zobaczyli faktyczny stan zaawansowania robót.

- Pomimo przerwy w inwestycji jest to teren prac budowlanych. Ze względów bezpieczeństwa nie możemy więc udzielić zgody na wejście i wykonywanie zdjęć - odpowiada na naszą prośbę Aleksandra Dąbek z departamentu marketingu PKP SA.

Nie wiadomo nawet, kiedy prace ruszą ponownie. Jeszcze w styczniu kolejarze z PKP SA przyznawali, że wybór nowego wykonawcy powinien rozpocząć się w lutym. Teraz wiadomo, że to niewykonalne.

Tomasz Kowalski przyznaje, że obecnie przygotowywane są dokumenty do rozpoczęcia przetargu na nowego wykonawcę. Samo ogłoszenie przetargu nastąpi jednak prawdopodobnie dopiero w marcu.
Prace na budowie ruszą więc najwcześniej w kwietniu lub maju. Oczywiście, jeśli firmy biorące udział w konkursie ofert nie będą się odwoływać, tak jak miało to miejsce np. podczas poszukiwania wykonawcy przebudowy torowiska tramwajowego do Nowej Huty. Gdyby tak się wydarzyło, lub gdyby do przetargu nikt się nie zgłosił, cała procedura może przeciągnąć się nawet o kilka lub kilkanaście miesięcy.

Zakładając jednak, że uda się wybrać wykonawcę w optymalnym terminie i roboty ruszą w maju, to ich finał nastąpi nie wcześniej niż 2014 r. Trzeba jednak pamiętać, że po zakończeniu robót całą inwestycję odebrać muszą jeszcze isnpektorzy nadzoru budowlanego.

Arkadiusz Maciejowski

arkadiusz.maciejowski@dziennik.krakow.pl

CO NA DWORCU?

Jeśli zostanie ukończony, będzie to najnowocześniejszy dworzec w Polsce.

Nowy dworzec Kraków Główny będzie usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Będzie to jeden za najnowocześniejszych i najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w Polsce. Z dworca będzie można bezpośrednio przejść zarówno na perony, jak i na Regionalny Dworzec Autobusowy, do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, jak i do Galerii Krakowskiej. Oprócz typowych punktów związanych z obsługą podróżnych, takich jak kasy biletowe czy poczekalnia, znajdą się tam także między innymi restauracje i sklepy. To właśnie do tego obiektu o powierzchni 14 tys. m kw. przeniesiona zostanie cała obsługa pasażerów z zabytkowego budynku przy pl. J. Nowaka-Jeziorańskiego. Koszt inwestycji to ponad 60 mln zł.

(ARM)

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

143

W Krakowie inwestycjami kierują ludzie nieudolni o marnej wiedzy na ten temat i przy pomocy urzędników ślimaczą się wszystkie budowy. Wyjątkiem są te z przeważającą częścią biznesu prywatnego. Inwestor prywatny nie jest skory do wydłyżania terminów i podwyższania kosztów budowy.

D
Dentysta

Nic dodać ni ująć ! Polska normalnosc i biurokracja z ktorej cały świat się śmieje i mówi że ...Polak potrafi !

a
adam

Szkoda w ogóle komentować. Czy w tym mieście w ogóle kiedykolwiek będzie coś na czas? Jak lubię Kraków, tam zaczynam być coraz bardziej krytyczne wobec tego co się tu dzieje.

k
krakowianka

czyzby kolejny szkieletor w wersji podziemnej?

k
kajl

Do Wawelu też proponuję dobudować nową część, bo się tam ciasno robi.

A
Allan

Ten dworzec to festiwal nieudolności, po prostu wstyd i hanba! Stoi gotowy już 40 lat, a jak wreszcie PKP zabrało się za jego wykończenie - tak, tak, wykończenie! wybudowany jest już daaaawno - to nawet z tym nie mogą sobie poradzić. Farsa. A nowoczesny to może by był, gdyby oddano go do użytku w latach 70-tych, kiedy został zaplanowany. Teraz to wielka lipa, dodatkowo wypaczona w dodatku przez bunkier galeryjny, który blokuje wejście na dworzec od strony zachodniej i przyciasny dworzec autobusowy od strony wschodniej oraz tunel premetra, skręcający nie wiadomo po co na północ, zamiast przebiegać w osi W-E.

g
gosc

A na czym będzie polegać to nowoczesność? Najnowocześniejszy w Polsce? Bo co? Bo będą kasy i poozekalnia? Absurdem jest budowanie tego dworca, wystarczyło dobudować nową część do starego obiektu....

b
buhahaha

założę się, że nie skończą także w 2014 i 2015.

w
wrak

Nieudolnym i leniwym kolejarzom powinni kazać płacić z własnej kieszenie za dokończenie tego szkieletora.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3