Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie tędy droga. Trasa za miliard nie rozwiąże problemów Krakowa

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa Łagiewnicka przebiegnie z Ruczaju na Kurdwanów. Powstanie też linia tramwajowa z pętli Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej.
Trasa Łagiewnicka przebiegnie z Ruczaju na Kurdwanów. Powstanie też linia tramwajowa z pętli Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Wizualizacja: Budimex
Mieszkańcy muszą być gotowi na kolejne duże utrudnienia w ruchu z powodu budowy Trasy Łagiewnickiej, która przetnie miasto.

W tym miesiącu rozpocznie się budowa Trasy Łagiewnickiej. Wielu mieszkańców zwraca jednak uwagę, że to będzie droga do nikąd, jeżeli równocześnie nie powstaną dwie inne brakujące trasy III obwodnicy: Zwierzyniecka (z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) i Pychowicka. To one są najbardziej potrzebne, aby odciążyć ulice w centrum, a szczególnie zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów.

PRZECZYTAJ KOMENTARZ PIOTRA TYMCZAKA I ARKADIUSZA MACIEJOWSKIEGO: Krakowski kaprys - osiedlowa trasa za miliard

Konsultacje z mieszkańcami w sprawie budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej w 2015 r. przeprowadzał Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Na jego zlecenie powstała też koncepcja nowych dróg. Teraz jednak to zadanie ma przejąć gminna spółka zajmująca się Trasą Łagiewnicką... i wszystko zacznie się od początku.

- Wyłonimy wykonawcę koncepcji dla tych tras i pierwszą rzeczą, jaką zaczniemy robić to przeprowadzenie konsultacji społecznych - zapowiada Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

To oznacza, że trzy lata zostały zmarnowane. W tym czasie urzędnicy przygotowali budowę Trasy Łagiewnickiej, która budzi kontrowersje wśród mieszkańców - obawiają się, że bez dwóch dodatkowych dróg nie odciąży centrum, a tylko zwiększy ruch samochodowy w tej części Krakowa.

Trasa Łagiewnicka ma być gotowa w 2020 r. Za jej budowę miasto zapłaci 802 mln zł. Inwestycja jest jednak możliwa dzięki kredytowi, który będzie spłacany do 2042 r. W związku z nim całkowity koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 1,2 mld zł. Na trasy Zwierzyniecką i Pychowicką (za ok. 2 mld zł) nie ma na razie pieniędzy. W spółce Trasa Łagiewnicka na razie nawet się nie zastanawiają skąd wziąć na to fundusze.

Teraz muszą zdecydować, jak wybudować Trasę Łagiewnicką i ograniczyć do minimum utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców. To zadanie o tyle ważne i skomplikowane, że już teraz z powodu inwestycji kolejowych, realizowanych także do 2020 r., zablokowanych jest kilka ważnych ulic. W ramach nowej inwestycji drogowej w pierwszym etapie prowadzone mają być głównie tzw. prace przygotowawcze, to już wiosną pojawić mogą się pierwsze zwężenia jezdni np. na ul. Turowicza. Z kolei „w okresie letnim”, gdy mnóstwo osób wyjeżdża z Krakowa w stronę Zakopanego, ograniczenia w przejeździe pojawić mają się m.in. na ulicy... Zakopiańskiej.

W ramach Trasy Łagiewnickiej ma też powstać nowa linia tramwajowa między ul. Zakopiańską a pętlą na Kurdwanowie. W wakacje prawdopodobnie całkowicie zamknięta zostanie pętla w Kurdwanowie, do której dojeżdża „50”, czyli Krakowski Szybki Tramwaj. Szczegóły tych ograniczeń nie są jeszcze znane. - Trudno na razie przewidzieć czy czasowo zostanie wyłączony ruch tramwajowy na Kurdawanów i wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa - mówi Krzysztof Migdał. Zaznacza, że jeżeli jak się uda, to do Kurdwanowa będzie kursować tzw. tramwaj dwustronny, który przed pętlą będzie mógł się zatrzymać i jechać w przeciwnym kierunku.

Dokładnie za 9 dni ma się rozpocząć jedna z największych inwestycji drogowych w historii Krakowa - budowa Trasy Łagiewnickiej. Okoliczni mieszkańcy obawiają się ogromnych utrudnień komunikacyjnych i pogorszenia warunków życia związanych z tym przedsięwzięciem. Wielu krakowian zwraca też uwagę, że inwestycja za 802 mln zł miałaby sens, gdyby powstały również trasy: Pychowicka i Zwierzyniecka. W ich przypadku wieloletnie przygotowania nie przyniosły efektu. Teraz pomysł jest taki, aby budowę tych dwóch kolejnych dróg od początku przygotowała spółka powołana do wykonania Trasy Łagiewnickiej.

Zamkną pętlę w Kurdwanowie

Budowa brakujących tras trzeciej obwodnicy: Zwierzynieckiej (wraz z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy), Pychowickiej i Łagiewnickiej w planach miasta znajduje się od ponad 20 lat. Trzy nowe drogi biegnące od al. Armii Krajowej do ul. Witosa miałyby znacznie odciążyć ulice w centrum, w tym szczególnie Aleje Trzech Wieszczów.

Na razie ma powstać Trasa Łagiewnicka o długości 3,7 km, która ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji powstaną cztery tunele drogowe, nowe węzły drogowe, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z planem pierwsze prace mają się rozpocząć 22 lutego. - Na początku zaplanowaliśmy roboty ziemne, związane z przygotowaniem terenu pod inwestycję, aby nadawał się do wprowadzenia tam sprzętu budowlanego - informuje Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Na razie prace mają się odbywać na terenie planowanego węzła drogowego w rejonie ul. Grota Roweckiego i projektowanej ul. 8 Pułku Ułanów. W kwietniu, po świętach Wielkanocnych, mają się zacząć większe roboty w rejonie ul. Witosa oraz ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.

- W rejonie wykonywanych robót będą zawężenia na niektórych drogach. Przykładowo na ul. Zakopiańskiej w tym roku będą to okresowe, w czasie letnim, zwężenia do jednego pasa ruchu. Nieco szybciej - w kwietniu, maju - zwężeń można się spodziewać na ul. Turowicza - mówi Krzysztof Migdał.

Projekt obejmuje też budowę linii tramwajowej o długości ok. 1,7 km na odcinku od ul. Zakopiańskiej do istniejącej pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowę istniejącej linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej na odcinku ok. 0,6 km. W związku z budową linii tramwajowej trzeba się liczyć z zamknięciem na około półtora miesiąca pętli w Kurdwanowie - to przewiduje się podczas tegorocznego okresu wakacyjnego.

- Poinformowaliśmy przedstawicieli spółki Trasa Łagiewnicka, że zmiany w obsłudze pętli będą możliwe w wakacje, gdy z komunikacji miejskiej korzysta mniej osób - mówi Michał Pyclik z biura prasowego ZIKiT. Nie wiadomo jednak jeszcze dokładnie, jak te zmiany miałyby wyglądać i do którego miejsca będą mogły dotrzeć tramwaje. Na samą pętlę w Kurdwanowie raczej nie wjadą, pytanie więc, gdzie będą zawracać. I czy na czas prac zmniejszona zostanie liczba tramwajów dojeżdżających do Kurdwanowa. - Inwestor złożył w zeszłym tygodniu propozycje czasowych organizacji ruchu w związku z inwestycją. Nie zostały one jeszcze przeanalizowane przez ZIKiT - mówi Michał Pyclik.

Dla potrzeb budowy trasy tramwajowej ma m.in. zostać zmieniony bieg rzeki Wilgi i „przełożenie” jej do nowego koryta (po części obecnego zaplanowano drogę), co będzie jednym z najtrudniejszych elementów inwestycji.

Odległa Trasa Zwierzyniecka

Planom związanym z budową Trasy Łagiewnickiej od początku towarzyszyło wiele kontrowersji. Część krakowian protestowała przeciwko przecinaniu miasta drogą, która ma mieć w niektórych miejscach nawet 9 pasów ruchu dla aut i bezkolizyjne węzły zamiast zwykłych skrzyżowań. Okoliczni mieszkańcy obawiają się, że trasa będzie położona bardzo blisko ich mieszkań i domów, spowoduje większy hałas, wzrost zanieczyszczeń i przeniesie do miasta ruch tranzytowy z obwodnicy autostradowej.

Przedstawiciele urzędu podkreślają, że powstanie trasa mająca po dwa główne pasy w każdym kierunku, a na odcinkach pojawią się dodatkowe pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej i aut zjeżdżających na węzły lub włączających się do ruchu.

Trasa Łagiewnicka ma przebiegać z Kurdwanowa na Ruczaj. Okoliczni mieszkańcy podczas konsultacji wyrażali obawy, że po jej wybudowaniu kierowcy zaczną skracać sobie drogę i cały ruch z Kurdwanowa zostanie wyprowadzony na ul. Grota Roweckiego i okoliczne ulice. Biorący udział w konsultacjach mieszkańcy podkreślali, że jeżeli już trasa ma powstać, to powinna być wybudowana z kolejnymi: Pychowicką (od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do Armii Krajowej). Na ich budowę nie ma na razie szans, bowiem nie ma na to pieniędzy (potrzeba ok. 2 mld zł). Co gorsze jest problem z dokumentacją. Do tej pory przygotowaniem budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej zajmował się Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Teraz to zadanie ma być powierzone spółce Trasa Łagiewnicka. Dla potrzeby ZIKiT powstała koncepcja tras i ta jednostka prowadziła konsultacje społeczne w 2015 r. Okazuje się, że wszystko ma zacząć się od nowa. - ZIKiT rozwiązał umowę z projektantem, który opracowywał koncepcję. Zostały postawione dodatkowe warunki dotyczące konsultacji społecznych, które zamierzamy przeprowadzić w pierwszej kolejności - przyznaje Krzysztof Migdał.

Liczby Trasy Łagiewnickiej

  • 22.02.2018 - data rozpoczęcia budowy
  • 2020 - rok zakończenia inwestycji
  • 3,7 - długość w kilometrach nowej drogi przyspieszonego ruchu
  • 1,7 - długość w kilometrach linii tramwajowej z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej
  • 5 - tyle tuneli ma powstać w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej, w tym cztery tunele samochodowe i jeden tramwajowy
  • 802 - koszt inwestycji w milionach złotych. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman
  • 2042 - do tego roku spółka Trasa Łagiewnicka ma spłacać kredyt bankowy pozyskany na inwestycję. Wraz z odsetkami koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 1,2 mld zł
  • 200 - milionów złotych pożyczki na zadanie udzielił Polski Fundusz Rozwoju
  • 100 - blisko tyle milionów złotych wynosi unijna dotacja na linię tramwajową

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 8. Czym określamy słowo Fiakier?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski