Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie tylko dla słuchaczy muzyki współczesnej. Techno, ambient i drony na finał festiwalu Sacrum Profanum

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Kwartludiium
Kwartludiium Grzegorz Mart
W najbliższy weekend swój finał będzie miała tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum, odbywająca się pod hasłem „Gatunki zagrożone wyginięciem”. To okazja, by wziąć udział w trzech wyjątkowych koncertach.

Czy Polska ma szanse uzyskać reparacje od Niemiec?

od 16 lat

W sobotę 10 września o godz. 20 w Muzeum Manggha odbędzie się wspólny występ zespołu muzyki współczesnej Kwartludium i twórcy nowoczesnej elektroniki Michała Jacaszka. To już drugie spotkanie tych artystów. Tym razem punktem wyjścia dla ich kooperacji stały się polifoniczne pieśni ludów Kaukazu.

Pomysł nagrania nowego materiału zrodził się w 2019 roku, kiedy to muzycy Kwartludium zaproszeni zostali przez Instytut Polski w Tbilisi na wizytę w Gruzji. Podczas wielu spotkań i koncertów, członkowie zespołu zapoznali się z materiałami etnograficznymi i historią starożytnej Kolchidy. Dokonali również nagrań terenowych, które posłużyły im potem jako materiał wyjściowy do stworzenia autorskich kompozycji.

Do ich współtworzenia zaprosili Michała Jacaszka, cenionego twórcę elektronicznej muzyki ambient, który z powodzeniem nagrywa w kraju i za granicą. Tak powstał program zatytułowany „Kolchida”, który bazuje na kolektywnym badaniu niezwykłej polifonii gruzińskiej muzyki ludowej oraz jej ekspresji i podniosłego brzmienia. Ma on metafizyczny wymiar – choć jest oderwany od konkretnej religijności.

W niedzielę 11 września o godz. 18 w ICE Kraków odbędzie się premiera opery „NeoArctic”. To niezwykłe przedsięwzięcie, które powstało w wyniku współpracy brytyjskiego producenta eksperymentalnego techno Andy’ego Stotta i łotewskiego kompozytora Kristsa Auznieksa oraz islandzkiego poety Sjóna.

Stworzyli oni oryginalne połączenie klasycznego śpiewu, elektroniki, inscenizacji i ruchu, a także dynamicznych wizualizacji, bazujących na fotografiach z NASA. Wszystko po to, by poruszyć szeroki zakres problemów środowiskowych – od zmian klimatycznych, przez urbanizację i cyfryzację całych gałęzi przemysłu, aż po erozję gleby.

Spektakl przygląda się współczesnej cywilizacji przemysłowej poprzez krajobraz dźwięków i obrazów w dwunastu utworach. Na scenie stanie dwunastu śpiewaków w specjalnych strojach. Słowa będą śpiewane, szeptane, krzyczane i rytmicznie wypowiadane, repetytywnie tworząc kolejne krajobrazy dźwiękowe. Libretto do opery napisał Sjón, islandzki poeta, który współpracował z Björk i jest autorem scenariusza do głośnego horroru „Lamb”.

Tegoroczną edycję festiwalu Sacrum Profanum zakończy w niedzielę 11 września o godz. 20.30 w Filharmonii Krakowskiej koncert organowy w wykonaniu dwójki artystów – Ellen Arkbro i Anthony’ego Paterasa. Ich medytacyjne kompozycje będą okazją do spowolnienia myśli i zanurzenia się w głębokim dźwięku.

Ellen Arkbro jest szwedzką kompozytorką i instrumentalistką młodego pokolenia. Ukończyła Królewską Akademię Muzyczną w Sztokholmie, ale mimo klasycznego wykształcenia dzięki doświadczeniom z pogranicza rocka i eksperymentu, przeniosła bluesowe skale i harmonie do muzyki organowej.

Anthony Pateras to Australijczyk tworzący pod wpływem doświadczeń z muzyką improwizowaną. Jest także świetnym pianistą, a doświadczenie pracy z tym instrumentem przekłada nie tylko na swój styl kompozytorski, ale i grę na innych instrumentach. Podczas niedzielnego koncertu zaprezentuje kompozycję stworzoną specjalnie na organy Filharmonii Krakowskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Nie tylko dla słuchaczy muzyki współczesnej. Techno, ambient i drony na finał festiwalu Sacrum Profanum - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski