reklama

Nie tylko wały

(GEG)Zaktualizowano 
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel przyznaje, że trzeba jak najszybciej znaleźć źródło finansowania dokumentacji, by w roku 2006 - po zakończeniu modernizacji obwałowań na odcinku od stopnia Dąbie do stopnia Kościuszko - można było rozpocząć roboty na kolejnym odcinku. W najbliższym czasie prezydent Krakowa i marszałek województwa małopolskiego mają podpisać porozumienie o współpracy w tym zakresie (być może pieniądze na dokumentację wyłoży Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego).

Zbierają na dokumentację

   2,5 mln zł potrzeba na wykonanie dokumentacji dla podwyższenia i modernizacji wałów Wisły w Krakowie na odcinku od stopnia Dąbie do stopnia Przewóz; koszt samej inwestycji szacowany jest na ok. 70 mln zł. Sprawa przebudowy wałów w dolnym odcinku Wisły w Krakowie jest obecnie priorytetem w zakresie ochrony przeciwpowodziowej stolicy Małopolski.
   Głównym problemem obwałowań w dolnym odcinku Wisły w Krakowie jest słabe zagęszczenie nasypów ziemnych, przez co rośnie prawdopodobieństwo przebicia wody przy jej wysokim poziomie w rzece. W niektórych miejscach na tym odcinku wały powinny być też wyższe o 20 - 40 cm (dotyczy to 6,8 km z 22,2 km całych obwałowań). Konieczne jest też odwodnienie tzw. zawala, gdzie poziom wód gruntowych jest zbyt wysoki nie tylko dla budynków, ale i upraw rolnych; obniżenie poziomu wód gruntowych wymaga m.in. budowy 2 stałych przepompowni i kilku stanowisk dla pompowni przewoźnych.
   Podniesienie wałów Wisły to tylko jeden z elementów kompleksowego programu zabezpieczenia Krakowa przed powodzią. Znaczne zmniejszenie ryzyka zalania dawnej stolicy Polski przyniesie zakończenie budowy zbiornika Świnna Poręba, dzięki któremu na 36-kilometrowym odcinku Wisły fala powodziowa mogłaby być niższa o 40 cm. Nadal aktualna jest budowa 5 polderów zalewowych powyżej Krakowa (w Smolicach, Łączanach, Czernichowie, Górze Grodzisko i na Bielanach w Krakowie), dzięki którym w samym mieście fala powodziowa mogłaby zostać obniżona o 40 cm. Z kolei 4-kilometrowy kanał ulgi w samym Krakowie powodowałby obniżenie wielkiej wody w Wiśle koło Wawelu o 70 - 90 cm, ale jeszcze raz zostanie przeprowadzona analiza zasadności budowy obiektu, który zmniejszałby ryzyko zalania tylko niewielkiej części miasta, ale tej najbardziej cennej. (GEG)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3