Nie walczmy, tylko zmieńmy styl życia

Dorota Dejmek
Zdrowy styl życia to prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna
Zdrowy styl życia to prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna FOT. ARCHIWUM
Światowy Dzień Walki z Otyłością. Otyłość jest przyczyną m.in. chorób układu krążenia, chorób nerek, wątroby oraz naczyń żylnych.

Ministerstwo Zdrowia informuje, że w Polsce ponad 60 proc. mężczyzn i 45 proc. kobiet cierpi na nadwagę lub otyłość. Problem zaczyna się już w dzieciństwie – aż 29 proc. polskich 11-latków waży za dużo, a wśród 13-latków jest niewiele lepiej, bo na otyłość cierpi co czwarty z nich. Nie da się ukryć, tyjemy na potęgę.

Z drugiej strony – toczymy walkę z nadprogramowymi kilogramami, często doraźną i nieskuteczną.

– Obchodzony na całym świecie 1 marca Światowy Dzień Walki z Otyłością, to dobra okazja, by zastanowić się, czy ta „walka” z otyłością naprawdę ma sens – zauważa prof. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. – Z punktu widzenia medycyny leczenie otyłości to długotrwały proces, wymagający świadomej decyzji i konsekwentnego dbania o zdrowie, a nie doraźnych i chwilowych postanowień.

Ważne, by uświadomić sobie, że codzienne zachowania i nawyki w ogromnym stopniu decydują o naszym samopoczuciu i stanie zdrowia. Zatem zamiast walczyć z otyłością, powinniśmy dbać o zdrowie i dobre samopoczucie, czyli o siebie. W pierwszej kolejności zastanówmy się, które z naszych przyzwyczajeń są dobre, a które należy wyeliminować?

Podstawa: odżywiania

Najzdrowsze na świecie i najszczuplejsze są narody wyspiarskie, m.in. zamieszkujące w basenie Morza Śródziemnego i populacja japońska. Jada się tam bardzo dużo ryb, zawierających kwasy tłuszczowe omega-3, nie używa się tłuszczów zwierzęcych, tylko oliwy z oliwek, posiadającej działanie ochronne; wreszcie – nieodłącznym składnikiem tamtejszej kuchni są owoce i warzywa.

Bierzmy z nich przykład – aby konsekwentnie zapobiegać rozwojowi nadwagi i otyłości i skutecznie je leczyć bez uszczerbku na zdrowiu, warto zmienić swoje nawyki żywieniowe. Dla lepszego skomponowania codziennej diety, należy sięgnąć po świeże warzywa i owoce (ale owoce trzeba traktować jak posiłek, a nie przekąskę między posiłkami).

Dobrym nawykiem będzie również zwiększenie spożycia pełnoziarnistych produktów zbożowych, takich jak pieczywo razowe, płatki owsiane, makaron pełnoziarnisty czy brązowy ryż. Ważnym źródłem błonnika są również groch i fasola.

– Nie należy zmniejszać ilości jedzenia, tylko zmieniać jego jakość wybierając produkty o niższej energetyczności, np. dzięki obniżeniu zawartości tłuszczu w pokarmach i zamianie cukru na niskokaloryczne substancje słodzące – radzi prof. Olszanecka-Glinianowicz. – Smaku potraw to nie zmieni, ale z jednej strony zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości, z drugiej – ułatwi ich leczenie.

Aktywność dla zdrowia

Bardzo często zastanawiając się nad sposobami efektywnego spalania kalorii gorączkowo szukamy „przyjaznych” siłowni, klubów fitness oferujących nowoczesne usługi i zaawansowane technologicznie sprzęty, zapominamy o najprostszych sposobach na zmniejszenie masy ciała.

Chcąc efektywnie zarządzać kaloriami wystarczy np. zamiast pokonywania krótkiego odcinka drogi autobusem czy samochodem, zdecydować się na podróż rowerem lub szybki marsz albo wchodzenie po schodach zamiast korzystania z windy. Inne pomysły? Jeżdżenie na rowerze stacjonarnym podczas oglądania serialu, skakanie na skakance lub, dla osób posiadających dom, codzienne prace w ogrodzie – wystarczy 30 minut grabienia liści lub koszenia trawy.

Każdy, nawet niewielki wysiłek fizyczny ma korzystny wpływ na organizm. Nie szukajmy wymówek, łączmy przyjemne z pożytecznym i bądźmy w dobrej formie fizycznej i psychicznej! Należy pamiętać, że aktywność fizyczna to bardzo dobry sposób na poprawę nastroju. Tymczasem stres rozładowujemy sięgając po czekoladkę...

Harmonia w relacjach

Pęd życia, zmęczenie, brak aktywnego wypoczynku powodują, że nie mamy czasu i chęci, aby zastanowić się, czym jest zdrowie i jak świadomie o nie zadbać. Istotne jest to, by zacząć zdawać sobie sprawę, że zdrowie jest zjawiskiem wielowymiarowym, obejmującym różne aspekty naszego życia, w tym także wymiar społeczny.

Nasze samopoczucie w dużej mierze zależy od ludzi, których spotykamy każdego dnia, rozmów z nimi, wspólnie spędzonych chwil. Osoby otyłe powinny pamiętać, że dodatkowe kilogramy nie są tym, co je określa i zmniejsza ich wartość.

– Zaburzenie relacji z samym sobą i otoczeniem może prowadzić do zaburzeń poboru pokarmu i kompensowania jedzeniem potrzeb psychologicznych – mówi prof. Olszanecka-Glinianowicz. – Takie osoby nie poradzą sobie same, muszą otrzymać profesjonalne wsparcie psychologiczne.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie