Niebezpieczne meleksy, bezradni urzędnicy

  • Dziennik Polski

Marcin Warszawski

Wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniu, nieprzepuszczanie pieszych na pasach, łyse opony i niesprawne oświetlenie. Takie wykroczenia ujawniła druga edycja policyjnej akcja "Meleks - ruch turystyczny".
W ciągu dwóch lat podwoiła się liczba meleksów na krakowskich ulicach. Jest ich teraz około 180 FOT. ANNA KACZMARZ

W ciągu dwóch lat podwoiła się liczba meleksów na krakowskich ulicach. Jest ich teraz około 180 FOT. ANNA KACZMARZ

KONTROWERSJE. Policyjna kontrola wykazała, że co piąty meleks nie spełniał wymogów technicznych. Posypały się mandaty. Miasto nie radzi sobie z problemem.

- Zwracaliśmy uwagę nie tylko na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, ale przede wszystkim na stan techniczny. Kontroli poddanych zostało 50 pojazdów. Musieliśmy wystawić aż 30 mandatów - przekazała aspirant Joanna Radwańska-Biel z małopolskiej drogówki.

"Nie ma dziś Krakowa bez meleksów" - rozmowa z Wojciechem Wojtowiczem, przewodniczącym Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Jednak wyrywkowe kontrole policji potwierdziły tylko to, o czym od dawna alarmują mieszkańcy. Niektórzy kierowcy meleksów wymknęli się spod kontroli. Niedawno prowadząca meleks kobieta wjechała w tramwaj, dwaj kierowcy ścigali się tymi elektrycznymi pojazdami na ulicy Szczepańskiej, a nocne rajdy z głośną muzyką po Kazimierzu nikogo już nie dziwią.

- Miasto musi wreszcie przestać udawać, że problemu nie ma. Skarg od mieszkańców wpływa coraz więcej, a z tego co wiem zespół zadaniowy, który miał wypracować nowe zasady funkcjonowania meleksów w mieście, zebrał się tylko raz - zauważa Jerzy Woźniakiewicz, przewodniczący Komisji Praworządności Rady Miasta.

A liczba meleksów rośnie w szybkim tempie. Dwa lata temu po Krakowie jeździło ich około stu. Teraz - ok. 180. Problem w tym, że urzędnicy miejscy nie mogą odmówić zarejestrowania takiej działalności, bo byłoby to sprzeczne z ustawą o ochronie konkurencji.

Jedynym narzędziem kontroli ze strony Urzędu Miasta są pozwolenia na wjazd do ścisłego centrum. Dlatego właśnie meleksiarze krążą często w pobliżu Plant i tam próbują złapać turystów.

Radny Woźniakiewicz postuluje, by skontrolować, czy niektórzy przedsiębiorcy, zamiast prowadzić usługi turystyczne, nie zajmują się nielegalnym przewozem osób. - Należy również zastanowić się nad ujednoliceniem wyglądu meleksów, bo niektóre z nich to jeżdżące po Parku Kulturowym reklamy - zauważa radny Woźniakiewicz.

W Urzędzie Miasta bagatelizują problem. - Skargi na meleksy w sezonie turystycznym są wynikiem większej liczby ludzi w centrum - twierdzi Filip Szatanik, wicedyrektor Wydziału Informacji, Promocji i Turystyki. - A zezwolenia na przejazd meleksem przez Rynek Główny wydawane są wyłącznie po uzyskaniu pozytywnej opinii głównego plastyka miasta, który określa warunki co do wyglądu tego pojazdu - dodaje Szatanik.

Niestety, trudna sytuacja wynika tak naprawdę z braku odpowiednich przepisów. Meleksy nie muszą mieć tablic rejestracyjnych, nie wymagają regularnych przeglądów technicznych, a Straż Miejska może je kontrolować tylko pod kątem prawidłowego parkowania czy posiadania przez kierowców przepustek wjazdu do centrum. - Sprawa meleksów przypomina nieco historię z quadami sprzed kilku lat. Nowe regulacje prawne wyeliminowały patologiczne sytuacje- ocenia poseł PO Andrzej Czerwiński.

Kilka lat temu quady, podobnie jak dziś meleksy nie miały tablic rejestracyjnych, co utrudniało identyfikację kierowców łamiących prawo. Meleksy są wprawdzie oznaczone numerem nadanym przez Zarząd Infrastruktury i Transportu, ale jest on słabo widoczny.

Poseł Czerwiński zapewnił nas, że problemem meleksów zajmą się wkrótce posłowie pracujący w Sejmowej Komisji Infrastruktury.
Rozwiązanie doraźne sugeruje również także Stowarzyszenie EV Pojazdy Elekryczne. - Niedopuszczalne są sytuacje, kiedy właściciele meleksów bagatelizują względy bezpieczeństwa i wypuszczają na drogi niesprawne lub przeładowane pojazdy. Jeśli w Krakowie jest problem, regularne kontrole mogą być skutecznym narzędziem - mówi prezes Ireneusz Wróblewski.

Przedstawiciele trzech firm meleksowych nie chcieli rozmawiać na ten temat z "Dziennikiem Polskim".

MELEKSY W LICZBACH

* Ewidencję meleksów w Krakowie prowadzi Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Każdy otrzymuje specjalny numer. Obecnie baza liczy około 180 pojazdów.

* Kierowca chcący przejechać meleksem przez Rynek musi mieć stosowne zezwolenie wydane przez Wydział Spraw Administracyjnych UMK. Limit wydawanych zezwoleń wynosi 35 sztuk na miesiąc. Zezwolenia wydawane są oddzielnie na każdy miesiąc od 1 kwietnia do 31 grudnia.

* Meleks w świetle przepisów jest pojazdem wolnobieżnym, czyli poruszającym się z prędkością nie większą niż 25 km/h i nie wymaga rejestracji.

* By móc prowadzić meleks, osoba musi mieć prawo jazdy jednej z kategorii: A, C, D, T, ale nie podlega okresowym badaniom lekarskim i psychologicznym, którym muszą przejść kierowcy wykonujący transport drogowy. (WARS)

marcin.warszawski@dziennik.krakow

Wideo

polecane: Flesz: Więzienie za przekręcanie liczników

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

24.08.2012, 05:49

A w glowie sie wam miesci , ze zlikwidowano wszystkie zaklady pracy a ci ludzie musza z czegos zyc , ratusz wszystkim pracy nie zapewni .

23.08.2012, 12:40

To jest wątek dotyczący artykułu Niebezpieczne meleksy, bezradni urzędnicy

23.08.2012, 11:06

Meleksy są tez uciązliwe dla autobusów komunikacji miejskiej, gdyż dyktują im tempo (meleks jest powolny), dlatego też nie powinny jeździć na trasach autobusów (już lepiej dyktować tempo tramwajowi, gdyż tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu, natomiast autobus im wolniej jedzie tym WIĘCEJ zużywa paliwa - skutki automatycznych skrzyń biegów).

23.08.2012, 10:17

Jak radni nie mogą zauważać problemu meleksów? Może komuś bardzo na tym zależy by nie zauważać?

23.08.2012, 10:13

To jest po prostu nieprawdopodobne, że nawet wożą turystów na Balice. W głowie sie nie mieści

23.08.2012, 10:11

Te meleksy to psują przede wszystkim miejski krajobraz :(

23.08.2012, 10:01

Niech reaguje Straż Miejska surowo egzekwując obowiązujące przepisy. Mimo zakazu, meleksy ciągle stoją po kilka na Grodzkiej(naprzeciwko MAgistratu!), przy Rynku u wylotu Św. Anny oraz Brackiej. Straż Miejska ma monitoring - niech od razu reaguje i wlepia mandaty - poprawi się od razu. I niech działa ciągle - a nie raz na miesiąc robi akcje, meleksiarze zapłacą stówę i dalej mająwszystko gdzieś.

23.08.2012, 09:47

To jest jabardziej jaskrawy przykład co by sie stało gdyby radni wprowadzili swój "ostni genialny pomysł" - promowania ekologicznych pojazdów (bezpłatne parkowanie w strefie, jazda buspasami bez ograniczen, wjazd do strefy B etc. - przywilej dla bogatych których stać na auta elektryczne lub hybrydowe, jakie tylko z nazwy są "ekologiczne", bowiem nie mówi się o nigatywnych skutkach jak utylizacja niebezpiecznych akumlatorów...). Abstarchyjąc od w/w Meleksy powinny mieć tablice rejestracyjne i obowiązek przeglądów okresowych, a miast powinno wpraowadzić limit maksymalny ile może się poruszać tego sprzetów w strefie A i B. Bo jak na razie piszy tam to intruz...

23.08.2012, 09:28

Zapomnieliście jeszcze dodać że kierujący Melexami często nie posiadają żadnych uprawnień do kierowania pojazdami, stad nieznajomość przepisów ruchu drogowego. A Melexy choć są pojazdami wolnobieżnymi wyruszają w podróż z turystami już nawet na podgórze czy lotnisko w Balicach (temu ostatniemu w połowie drogi zabrakło prądu w połowie drogi). Pojazdy te choć nazywane wolnobieżnymi można odnieść wrażenie że takie nie są, podczas wyścigów na ulicach osiągają nawet około 40 km/h. Często też blokują ul. Grodzką jadąc bardzo powoli (bo stać nie może) lub jadąc w kilka pojazdów obok siebie (żeby sobie pogadać).
Cały problem powinna rozwiązać nowelizacja ustawy o ruchu drogowym oraz uchwała rady miasta.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3