Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niedozwolone klauzule

WES
Fot. Andrzej Wiśniewski
Fot. Andrzej Wiśniewski
Aż pięciu - spośród ośmiu skontrolowanych - przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne wzbudziło zastrzeżenia małopolskiej Inspekcji Handlowej. Umowy zawierane z klientami w formie pisemnej często zawierały niepełne dane, a ponadto były jednostronnie korzystne dla organizatorów turystyki, gdyż przenosiły większość ryzyka na wykupującego wycieczkę.

Fot. Andrzej Wiśniewski

Na 8 skontrolowanych biur turystycznych aż 5 wzbudziło zastrzeżenia

Trzech przedsiębiorców, u których stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości, było organizatorami imprez turystycznych, a dwóch pozostałych prowadziło agencyjną sprzedaż wycieczek. Braki niezbędnych danych w umowach (jak np. nazwisko lub nazwa lokalnego przedstawiciela organizatora turystyki bądź innej instytucji, do którego klient może zwracać się w razie trudności oraz jego adres i nr telefonu, czy informacja o zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia z tym związanego) tłumaczyli oni przekazywaniem ich klientom ustnie i w innych materiałach reklamowych.
Jeśli idzie o zapisy zawarte w umowach (w rozdziałach precyzujących warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych) to niejednokrotnie nakładały one niewspółmierne obowiązki i ograniczenia na klientów, przy równoczesnym uchylaniu się organizatora wyjazdu od odpowiedzialności. Przykładowo w umowie zawieranej z klientami przez biuro podróży z Nowego Sącza znalazł się paragraf wyłączający lub ograniczający odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy "na skutek działania siły wyższej (warunki atmosferyczne, strajki, blokady dróg, granic itp.)". Biuro z Krakowa zastrzegło sobie z kolei m.in., że nie ponosi żadnej odpowiedzialności za rzeczy klientów "pozostawione w miejscu pobytu, autokarze lub skradzione podczas imprezy oraz za bagaż zniszczony lub zagubiony podczas transportu lotniczego", mimo iż klauzula taka figuruje w rejestrze klauzul uznanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone. W przypadku dwóch krakowskich biur podróży niezgodne z prawem okazały się również zapisy dotyczące kwot, które klient musi zwrócić biuru w przypadku rezygnacji z imprezy.
W wyniku kontroli małopolska Inspekcja Handlowa skierowała do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów cztery powiadomienia o stwierdzonych nieprawidłowościach; w jednej sprawie,**dotyczącej rozbieżności danych w posiadanych dokumentach z danymi umieszczonymi w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki, powiadomiono ministra gospodarki. (WES)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski