Niekonstytucyjne holowanie

GEG
Wyznaczanie przez starostów firm odholowujących samochody jest niezgodne z konstytucją. Mimo to wybrane przez władze samorządowe firmy będą mogły nadal holować samochody jeszcze przez rok.

Zbyt dużo swobody dla starostów

Wyznaczanie przez starostów firm odholowujących samochody jest niezgodne z konstytucją. Mimo to wybrane przez władze samorządowe firmy będą mogły nadal holować samochody jeszcze przez rok.

   Przepisy prawa o ruchu drogowym zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego rzecznik praw obywatelskich. Jego zdaniem, przy wyborze firm odholowujących samochody pozostawiono starostom zbyt dużo swobody, bo w ustawie nie określono jakichkolwiek kryteriów wyboru. Wczoraj trybunał podzielił te wątpliwości. Niekonstytucyjne przepisy mają jednak obowiązywać jeszcze przez rok.
   Każdy starosta (lub prezydent miasta na prawach powiatu) wybiera firmy, które mają prawo do usuwania pojazdów z dróg i holowania ich na płatne parkingi. Gdy samochód jest zaparkowany niezgodnie z przepisami lub utrudnia ruch albo jego kierowca został zatrzymany za jazdę w stanie nietrzeźwym, strażnik miejski lub policjant wzywa wyznaczoną firmę, która zabiera auto. Za tę przymusową usługę płaci właściciel pojazdu, a stawki nie są małe. W Krakowie za odholowanie samochodu osobowego trzeba zapłacić 150 zł, a małej ciężarówki - (do 7,5 t) - 360 zł. Gdy do odholowania dochodzi w nocy lub w niedziele i święta, stawki są o 50 proc. wyższe. Za dobę przetrzymywania samochodu osobowego na parkingu opłata wynosi 10 zł, a większego - 12 zł. Firm zajmujących się holowaniem nie trzeba wybierać w przetargu, bo za holowanie nie płaci budżet powiatu, tylko prywatny kierowca.
   Odroczenie uchylenia niekonstytucyjnych przepisów to nie pierwszy przypadek w historii wyroków trybunału. Tak było w przypadku opłat za parkowanie na ulicach w centrach miast. TK uznał przepisy w tym zakresie za sprzeczne z konstytucją, dał czas na ustanowienie przez Sejm nowych uregulowań, posłowie to zrobili, a opłaty za parkowanie pozostały takie, jakie były. Podobnie może być z opłatami za holowanie, bo trybunał uznał, że w prawie o ruchu drogowym nie ma zapisów ograniczających swobodę przy wyborze firm holowniczych. Gdy takowe zostaną wprowadzone i starosta będzie zobowiązany do wyboru firm na drodze jawnych postępowań konkursowych czy przetargowych, to za holowanie nadal trzeba będzie płacić. (GEG)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie