Nieoceniona rola witamin. Dlaczego są tak niezbędne dla...

Nieoceniona rola witamin. Dlaczego są tak niezbędne dla naszego organizmu?

PG

Echo Dnia Świętokrzyskie

Aktualizacja:

Echo Dnia Świętokrzyskie

Suplementy diety są coraz popularniejsze. Trzeba z nimi uważać

Suplementy diety są coraz popularniejsze. Trzeba z nimi uważać ©pixabay.com

Zarówno ich niedobór, jak i nadmiar może zaszkodzić. Dlatego zanim włączysz do diety suplementy, skonsultuj się z lekarzem
Suplementy diety są coraz popularniejsze. Trzeba z nimi uważać

Suplementy diety są coraz popularniejsze. Trzeba z nimi uważać ©pixabay.com

Potrzebujemy ich w niewielkich ilościach, ale mimo to pełnią bardzo ważną rolę w przemianie materii zwanej metabolizmem. Witaminy nie są źródłami ani budulca, ani energii. Stanowią za to czynniki absolutnie niezbędne do tego, aby proces przemiany materii mógł przebiegać normalnie.

Suplementy diety są w Polsce coraz bardziej popularne. Największym zainteresowaniem cieszą się te, które wspomagają odchudzanie.
Drugie w kolejności są witaminy. Informacji na temat suplementów poszukujemy najczęściej w internetowych wyszukiwarkach lub polegamy na doświadczeniach znajomych. Suplement to nie lek, ale czasem może okazać się przydatny. Najpierw warto jednak postawić na dietę i skonsultować decyzję o przyjmowaniu dodatkowych witamin z lekarzem.

Dla kogo?

Zacznijmy od tego, że jeżeli mamy jakiekolwiek niepokojące objawy związane z niedoborem witamin czy innych niezbędnych dla zdrowia składników, powinniśmy w pierwszej kolejności zgłosić się do lekarza.

- Mówiąc szczerze, suplementy są dla ludzi zdrowych. Nie są to leki. Suplement to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, nie zaś leczenie konkretnych dolegliwości. Suplementy w przeciwieństwie do leków nie są zatwierdzane przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, natomiast są kontrolowane przez inspekcje sanitarne - informuje doktor Klaudia Tokarska--Jakubczyk. - To jest bardzo ważna różnica. Jeżeli pacjent czuje, że coś jest nie tak z jego organizmem, odczuwa zmęczenie, osłabienie, wypadają mu włosy, skóra jest sucha, wzrok ulega osłabieniu, pojawiają się bóle głowy, bóle stawów, mięśni, problemy z trawieniem lub inne niepokojące objawy, należy zgłosić się do lekarza. Lekarz stwierdzi, czy objawy są przyczyną tylko niedoborów substancji odżywczych, witamin, czy też są to objawy choroby - dodaje specjalista. W przypadku stwierdzenia niedoborów lekarz zaleci odpowiednią dietę, skieruje pacjenta do poradni dietetycznej lub zaproponuje odpowiednią suplementację.

Drogocenna witamina D

Okazuje się, że witamina D jest równie ważna dla budowania odporności, jak witamina C. W Polsce deficyt witaminy D jest zjawiskiem po-wszechnym, niedobory występują w każdej grupie wiekowej. Trudno się dziwić, skoro z badań wynika, że aż 75 procent niemowląt i 94 procent dzieci po 1. roku życia otrzymuje niewystarczającą ilość witaminy D wraz z dietą.

Do niedawna witamina D kojarzona była jedynie z korzystnym wpływem na kości i zęby. Naukowcy wykazali jednak, że pobudza ona także układ odpornościowy do walki z infekcjami oraz ma szereg zalet - nie tylko wpływa na odporność, ale również zapobiega chorobom cywilizacyjnym, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, sercowo-naczyniowe, cukrzycę, nadciśnienie, choroby autoimmunizacyjne, metaboliczne, a nawet depresję.

Witamina C nie tylko na przeziębienie

Badania naukowe wykazały, że odpowiednia dawka witaminy C w organizmie wykazuje szereg pozytywów.

Jest silnym przeciwutleniaczem, chroni komórki mięśniowe przed szkodliwością rodników, zwiększając tym samym odżywienie i wzrost komórek. Bierze również udział w metabolizmie białek, zwłaszcza tworzeniu się kolagenu. Ten jest podstawowym składnikiem tkanki łącznej, która znajduje się kościach i mięśniach. Jeśli tkanka łączna nie jest zdrowa i silna, jak być powinny, ryzyko urazów znacznie się zwiększa. Wspomaga również wchłanianie się żelaza. Żelazo jest konieczne w celu związania tlenu z hemoglobiną. Bez odpowiedniego transportu tlenu we krwi, mięśnie są pozbawione H2O, tym samym ich praca zostanie zakłócona.

Moc w niacynie

Witamina B3 przede wszystkim bierze udział w blisko 60 procesach metabolicznych związanych z produkcją energii, posiada kluczowe oddziaływanie w dostarczaniu „paliwa” w czasie treningu. Wysiłek fizyczny powoduje, że poziom niacyny drastycznie maleje, tak więc ilość witaminy B3 należy sukcesywnie uzupełniać. w momentach niedoboru organizm potrafi sam produkować tę witaminę z podstawowego aminokwasu tryptofanu. To jedyna witamina z grupy B, którą organizm może samodzielnie tworzyć.

Suplementy powinny być uzupełnieniem diety, a nie zastępować ją. Dlatego należy je kupować, mając już zrobione badania, ustalony plan żywienia. Dopiero po przeanalizowaniu składu diety, między innymi jej kaloryczności, ilości dostarczanego białka, węglowodanów i tłuszczów, można przejść do kupna odpowiednich preparatów.

Według zaleceń dla Europy Środkowej, niezależnie od sposobu karmienia i pory roku, dzieci od urodzenia do 3. roku życia powinny mieć suplementowaną witaminę D w następujących dawkach:

- 400 IU (10 gramów) dla noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia;

- 400-600 IU (10-15 gramów) dla niemowląt między 6. a 12. miesiącem życia;

- 600-1000 IU (15-25 gramów) dla dzieci po 1. roku życia, zależnie od masy ciała.

ZOBACZ TAKŻE



POLECAMY RÓWNIEŻ:

Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę




ZOBACZ TAKŻE: FLESZ: Nowelizacja ustawy o IPN - o co chodzi?

Źródło:vivi24

Komentarze (1)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
brak witamin

Mariola (gość)

Zgłoś naruszenie treści

czasami niedobór witaminy może sprawić , że nasze samopoczucie będzie bardzo kiepskie, organizm wysyła rózne sygnały i nie zawsze je dostrzegamy. Ja dopiero po badaniu mezatorem odkryłam jakich...rozwiń całość

czasami niedobór witaminy może sprawić , że nasze samopoczucie będzie bardzo kiepskie, organizm wysyła rózne sygnały i nie zawsze je dostrzegamy. Ja dopiero po badaniu mezatorem odkryłam jakich witamin mi brakuje i obecnie je biorę. Ze zdrowiem nie ma żartów. a tu nawet niedobór jednej z witamin może powodować huśtawkę zdrowotną.
zwiń

Zapytaj lekarza

1 3 4 5 ... 27 »
28 stycznia

Światowy Dzień Trędowatych

zobacz więcej »