Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieoznakowane radiowozy na polskich drogach. Na jakie modele uważać? [GALERIA]

Kamil Rogala
Do końca listopada na polskie drogi wyjedzie pierwsza pula czterdziestu nowych nieoznakowanych radiowozów marki BMW. Reszta, czyli 100 egzemplarzy, pojawi się na drogach do 20 października przyszłego roku.

Oprócz tego po krajowych drogach porusza się mnóstwo innych radiowozów bez wyraźnego oznaczenia - zarówno popularnych, jak również dość niecodziennych. Na które warto uważać?

Nowe BMW już na drogach!
Wracając do wspomnianego BMW. Bawarski producent wygrał przetarg, dzięki czemu polscy policjanci zasiądą za kierownicą 140 nieoznakowanych radiowozów. Będą to modele Serii 3 w wersji 330i i z napędem xDrive. Pod maską znajduje się 2-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 252 KM z momentem obrotowym rzędu 350 Nm przy 5200 obr./min.

Według specyfikacji producenta, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,8 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Swoją drogą takie BMW można już spotkać między innymi w Lubinie oraz okolicach. Oczywiście nie wiemy, czy parametry pozostały seryjne, czy też jednostki napędowe zostały w jakiś sposób modyfikowane.

Czytaj także: Odrzucili Skodę i Volkswagena. Policja wybrała nowe nieoznakowane radiowozy

Nowe modele BMW dołączą do dotychczas wykorzystywanych nieoznakowanych radiowozów, a jest ich naprawdę dużo, zaś liczba ta ciągle się zmienia. W samym tylko województwie mazowieckim służbę pełni około 180 pojazdów. Ze względu na fakt, iż oficjalna lista nieoznakowanych radiowozów jeżdżących po polskich drogach nie istnieje, ograniczymy się do najpopularniejszych modeli. Radiowozy bardzo często się zmieniają, więc konkretny egzemplarz może z dnia na dzień zmienić miejsce działania lub zostać całkowicie wycofany ze służby. W jego miejsce zapewne pojawi się nowy, który jest jeszcze nieznany przez lokalnych kierowców.

Czym jeszcze jeździ polska policja?
Najpopularniejszymi autami polskiej drogówki oraz ITD są Fordy Mondeo, Ople Insignia, Volkswageny Passaty, częstym widokiem są również Skody Octavie i Superb. To ogólny zarys tego, co możemy spotkać na swojej drodze podróżując po kraju.

Co ciekawe, w służbie są nie tylko mocne i szybkie pojazdy, ale również teoretycznie nie nadające się do pościgu auta, takie jak Opel Astra z silnikiem 1.4 Turbo czy też… Skoda Rapid ze 105-konną jednostką. Śmieszne? Te auta w miastach potrafią „złowić” najwięcej łamiących przepisy kierowców, więc nie warto ich lekceważyć.

Wspomniany Opel Astra (J) Sedan z silnikiem 1.4 Turbo o mocy 140 KM, wyposażony w dwie kamery, nadzoruje całe województwo dolnośląskie, choć najczęściej można go spotkać w okolicach Wrocławia.

Czytaj także: Nieoznakowane radiowozy policji i ITD - lista, numery rejestracyjne (zdjęcia, wideo)

Niezwykle częstym widokiem są również Ople Insignia poprzedniej generacji, wyposażone w jednostki 2.0 Turbo o mocy 220 KM. Co ciekawe, w okolicach Radomia i Wyszkowa można spotkać odmianę OPC, która dysponuje silnikiem 2.8 w układzie V6 o mocy 325 KM. Na uwagę zasługuje również Skoda Octavia III w wersji RS. Takimi modelami jeździ między innymi drogówka z Głogowa oraz Oleśnicy. Pojazd ten dysponuje silnikiem 2.0 TSI o mocy 230 KM. Pamiętajmy również, że w mniejszych miastach, na przykład w Chojnicach czy też Pucku, nadal służą Skody Octavie pierwszej generacji.

Zobacz także: Info z Polski - przegląd najważniejszych i najciekawszych informacji z kraju

Dość częstym widokiem na polskich drogach jest również Volkswagen Passat B6 z silnikiem 2.0 TSI o mocy 200 KM. Spotkamy go między innymi w Gdyni i okolicach, Słupsku, na terenie Kościerzyny i powiatu Kościerskiego, czy też w Człuchowie. Swoją drogą Passat B6 oraz Insignia pierwszej generacji to najpopularniejsze nieoznakowane radiowozy w Polsce.

Do nieco rzadszych widoków należy między innymi Fiat Bravo II z silnikiem 2.0 16V o mocy 165 KM. Taki okaz służy między innymi w Lęborku czy też Wejherowie. Jest także BMW Serii 5 Touring (E61) w Gdańsku. Jest to model 525d z silnikiem wysokoprężnym 2.0 o mocy 197 KM.

Czytaj także: NIEOZNAKOWANE RADIOWOZY POLICJI Z MAŁOPOLSKI

W 2011 roku policja wyposażyła się w 12 nieoznakowanych radiowozów Skoda Superb. To bardzo mocne odmiany z silnikami 3.6 FSI dysponującymi 260 KM oraz napędem 4x4. Prawdziwą perełką jest natomiast Mitsubishi Lancer Evo X z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy blisko 300 KM.

Nie zapominajmy o ITD
Osobny akapit należy się ITD. Do najciekawszych okazów należy między innymi Chevrolet Epica z Warszawy, Dysponuje on silnikiem 2.0 o mocy 150 KM. Jest także Ford Kuga opolskiego ITD., wyposażony w jednostkę 2.0 TDCi o mocy 150 KM. Dość częstym widokiem są natomiast Fordy Mondeo z silnikami 2.0 EcoBoost o mocy 170 KM oraz Focusy z jednostkami TDCi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nieoznakowane radiowozy na polskich drogach. Na jakie modele uważać? [GALERIA] - Motofakty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski