FLESZ - Rośnie liczba ofiar rosyjskiej inwazji na Ukrainę
Największy problem z chaosem reklamowym jest w centrum Niepołomic, ale uchwała krajobrazowa będzie dotyczyć całej gminy i różnych kwestii.
- Założeniem wprowadzenia regulacji jest ograniczenie przesłonięcia krajobrazu nadmierną ilością reklam, a także zapewnienie harmonii wśród szyldów, banerów, ogrodzeń i obiektów małej architektury. W taki sposób, by wpływało to pozytywnie na jakość przestrzeni oraz ogólny wizerunek miasta i gminy, przy jednoczesnym poszanowaniu interesu mieszkańców, przedsiębiorców i inwestorów. Z uwagi na różne uwarunkowania w gminie, zdecydowaliśmy o podziale obszaru na cztery strefy, dla których przewidziano różne regulacje. Będą one dotyczyć odrębnie: krajobrazu historycznego i wysokich walorów społeczno–kulturowych, ochrony wartości przyrodniczych, lokalnego krajobrazu, Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej – przekazał nam Wojciech Biernat, dyrektor Wydziału Rozwoju, Planowania Przestrzennego i Nieruchomości Urzędu Miasta w Niepołomicach.
Niepołomice są pierwszą gminą w powiecie wielickim i jedną z niewielu w Polsce, która zdecydowała się stworzyć uchwałę nazywaną krajobrazową bądź reklamową.
Narzędzie do walki z tego typu problemami, dotykającymi miast i wiosek w całej Polsce, dała samorządom Ustawa Krajobrazowa z kwietnia 2015 roku. Jednak jest ona ciągle rzadko stosowana, a jeśli już, to głównie w dużych miastach. Do jesieni 2021 roku takie uchwały przyjęło tylko niespełna 2 proc. gmin w Polsce, a do ich tworzenia przystąpiło 175 – wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Niepołomickie przygotowania do wprowadzanie uchwały, mającej poprawić estetykę przestrzeni publicznej trwają od marca 2019 roku. Rada Miejska zatwierdziła wtedy 20 głosami (przy jednym przeciwnym) przygotowanie projektu dokumentu ustalającego „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane”. W tamtym czasie (jesienią 2019 ) odbyły się także pierwsze konsultacje społeczne, dotyczące m.in. zakresu kwestii, które powinny znaleźć się w dokumencie.
Pojawiły się wtedy również krytyczne uwagi (m.in. w internecie) dotyczące tego projektu. Sugerowano m.in., że nowa uchwała „da urzędnikom możliwość wchodzenia z butami na przydomowe podwórka”, czy pobierania przez gminę opłat za reklamy.
- Wyniki konsultacji z 2019 roku pokazały, że trzy czwarte mieszkańców gminy uważa, że w przestrzeni znajduje się zbyt wiele reklam. Natomiast zdecydowana większość respondentów, bo 83 proc. była zdania, że konieczne jest wprowadzenie lokalnych przepisów, dotyczących zasad umieszczania reklam na terenie miasta i gminy. Jedynie 11 proc. uważa, że nie ma takiej konieczności, a 6 proc. nie ma zdania w tym temacie. Wyniki tych ankiet posłużyły za wskazówkę przy formułowaniu projektu uchwały krajobrazowej, który chcemy teraz pokazać mieszkańcom i poznać ich opinię – mówi nam Wojciech Biernat.
Zaznacza on także, że nadmiar reklam oraz brak norm określających ich gabaryty, sposób rozmieszczenia i wygląd powodują obniżenie walorów estetycznych przestrzeni. - Ponadto reklamy tam, gdzie jest ich za dużo, tak naprawdę nie spełniają swojej funkcji. Stłoczone na małej przestrzeni utrudniają odnalezienie treści, która mogłaby zainteresować odbiorcę, czy informować o prowadzonej w danym miejscu działalności. Warto również zauważyć, że tradycyjna reklama umieszczana w przestrzeni miejskiej ustępuje stopniowo reklamie z cyberprzestrzeni, co przemawia za jej ograniczeniem w krajobrazie publicznym – podkreśla urzędnik.
Społeczne konsultacje dotyczące założeń uchwały krajobrazowej rozpoczną się 21 marca i potrwają do 4 kwietnia. Zaplanowano także spotkanie informacyjne dla mieszkańców (online, 28 marca o godz. 16). Wszystkie informacje dotyczące projektu będą dostępne od poniedziałku na stronie krajobraz.niepolomice.eu.
Plan zakłada, że projekt uchwały reklamowej trafi pod głosowanie niepołomickiej Rady Miejskiej jesienią tego roku. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej publikacji, natomiast okres na dostosowanie istniejących obiektów do nowych przepisów będzie wynosił nie mniej niż 12 miesięcy.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?