Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niepołomice chcą chronić krajobraz. Powstaje tzw. uchwała reklamowa, pierwsza w powiecie wielickim

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Niepołomice są pierwszą gminą w powiecie wielickim i jedną z niewielu w Polsce, która zdecydowała się stworzyć uchwałę krajobrazową. Dokument ma wejść w życie pod koniec 2022 roku
Niepołomice są pierwszą gminą w powiecie wielickim i jedną z niewielu w Polsce, która zdecydowała się stworzyć uchwałę krajobrazową. Dokument ma wejść w życie pod koniec 2022 roku fot. UMiG Niepołomice
Niepołomice wznowiły prace nad tzw. uchwałą krajobrazową, która ma zlikwidować bałagan reklamowy, a często także architektoniczny w mieście i gminie. Społeczne konsultacje dotyczące zapisów tego dokumentu ruszą w poniedziałek (21 marca). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zapowiadana od ponad trzech lat uchwała wejdzie w życie pod koniec 2022 roku. Pierwszych kilkanaście miesięcy jej obowiązywania będzie „okresem przejściowym”.

FLESZ - Rośnie liczba ofiar rosyjskiej inwazji na Ukrainę

od 16 lat

Największy problem z chaosem reklamowym jest w centrum Niepołomic, ale uchwała krajobrazowa będzie dotyczyć całej gminy i różnych kwestii.

- Założeniem wprowadzenia regulacji jest ograniczenie przesłonięcia krajobrazu nadmierną ilością reklam, a także zapewnienie harmonii wśród szyldów, banerów, ogrodzeń i obiektów małej architektury. W taki sposób, by wpływało to pozytywnie na jakość przestrzeni oraz ogólny wizerunek miasta i gminy, przy jednoczesnym poszanowaniu interesu mieszkańców, przedsiębiorców i inwestorów. Z uwagi na różne uwarunkowania w gminie, zdecydowaliśmy o podziale obszaru na cztery strefy, dla których przewidziano różne regulacje. Będą one dotyczyć odrębnie: krajobrazu historycznego i wysokich walorów społeczno–kulturowych, ochrony wartości przyrodniczych, lokalnego krajobrazu, Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej – przekazał nam Wojciech Biernat, dyrektor Wydziału Rozwoju, Planowania Przestrzennego i Nieruchomości Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Niepołomice są pierwszą gminą w powiecie wielickim i jedną z niewielu w Polsce, która zdecydowała się stworzyć uchwałę nazywaną krajobrazową bądź reklamową.

Narzędzie do walki z tego typu problemami, dotykającymi miast i wiosek w całej Polsce, dała samorządom Ustawa Krajobrazowa z kwietnia 2015 roku. Jednak jest ona ciągle rzadko stosowana, a jeśli już, to głównie w dużych miastach. Do jesieni 2021 roku takie uchwały przyjęło tylko niespełna 2 proc. gmin w Polsce, a do ich tworzenia przystąpiło 175 – wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Niepołomickie przygotowania do wprowadzanie uchwały, mającej poprawić estetykę przestrzeni publicznej trwają od marca 2019 roku. Rada Miejska zatwierdziła wtedy 20 głosami (przy jednym przeciwnym) przygotowanie projektu dokumentu ustalającego „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane”. W tamtym czasie (jesienią 2019 ) odbyły się także pierwsze konsultacje społeczne, dotyczące m.in. zakresu kwestii, które powinny znaleźć się w dokumencie.

Pojawiły się wtedy również krytyczne uwagi (m.in. w internecie) dotyczące tego projektu. Sugerowano m.in., że nowa uchwała „da urzędnikom możliwość wchodzenia z butami na przydomowe podwórka”, czy pobierania przez gminę opłat za reklamy.

- Wyniki konsultacji z 2019 roku pokazały, że trzy czwarte mieszkańców gminy uważa, że w przestrzeni znajduje się zbyt wiele reklam. Natomiast zdecydowana większość respondentów, bo 83 proc. była zdania, że konieczne jest wprowadzenie lokalnych przepisów, dotyczących zasad umieszczania reklam na terenie miasta i gminy. Jedynie 11 proc. uważa, że nie ma takiej konieczności, a 6 proc. nie ma zdania w tym temacie. Wyniki tych ankiet posłużyły za wskazówkę przy formułowaniu projektu uchwały krajobrazowej, który chcemy teraz pokazać mieszkańcom i poznać ich opinię – mówi nam Wojciech Biernat.

Zaznacza on także, że nadmiar reklam oraz brak norm określających ich gabaryty, sposób rozmieszczenia i wygląd powodują obniżenie walorów estetycznych przestrzeni. - Ponadto reklamy tam, gdzie jest ich za dużo, tak naprawdę nie spełniają swojej funkcji. Stłoczone na małej przestrzeni utrudniają odnalezienie treści, która mogłaby zainteresować odbiorcę, czy informować o prowadzonej w danym miejscu działalności. Warto również zauważyć, że tradycyjna reklama umieszczana w przestrzeni miejskiej ustępuje stopniowo reklamie z cyberprzestrzeni, co przemawia za jej ograniczeniem w krajobrazie publicznym – podkreśla urzędnik.

Społeczne konsultacje dotyczące założeń uchwały krajobrazowej rozpoczną się 21 marca i potrwają do 4 kwietnia. Zaplanowano także spotkanie informacyjne dla mieszkańców (online, 28 marca o godz. 16). Wszystkie informacje dotyczące projektu będą dostępne od poniedziałku na stronie krajobraz.niepolomice.eu.

Plan zakłada, że projekt uchwały reklamowej trafi pod głosowanie niepołomickiej Rady Miejskiej jesienią tego roku. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej publikacji, natomiast okres na dostosowanie istniejących obiektów do nowych przepisów będzie wynosił nie mniej niż 12 miesięcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski