reklama

Nieprzyzwoita czołobitność

RedakcjaZaktualizowano 
Wazeliniarstwem nazywamy nadmierne i budzące krytykę otoczenia dążenie do kariery i osiągnięć za pomocą pochlebstw w stosunku do przełożonych i osób wpływowych. Ta dosyć obrzydliwa forma robienia kariery ma za sobą długą historię, gdyż najbardziej sprawdzała się w powszechnych dawniej układach hierarchicznych. Z czasem zaczęła być pogardzana i coraz mniej efektywna. A jak to jest we współczesnym środowisku biznesu?

Notatnik psychologa

   Wydaje się teoretycznie, że złote czasy wazeliniarstwa minęły bezpowrotnie. Żyjemy w społeczeństwie demokratycznym i wolnorynkowym. Pierwszy przymiotnik zakłada znacznie słabszą hierarchizację niż było to dawniej. Relacja pan - sługa jest zastępowana w organizacjach tzw. bardziej płaskimi relacjami, a w związku z tym zanika (lub jest uważana za nieprzyzwoitą) nadmierna czołobitność. Drugi przymiotnik oznacza, że ostatecznie o wszystkim decyduje rynek, co w warunkach konkurencji oznacza, że

najważniejsza jest jakość

oferowanej pracy a nie pochlebstwa. Menedżer potrzebuje pracowników efektywnych, wykształconych, kreatywnych, a nie osób, które sączą mu miód do ucha. Tyle teoria.
   Praktyka nie jest jednak taka prosta. Ludzie pozostają ludźmi także w systemie demokratycznym i wolnorynkowym. I ostatecznie oni o wszystkim decydują - tworzą organizacje, tworzą rynek. A cechą wszystkich ludzi jest to, że chcą być doceniani, lubiani, szanowani, ponadto cenią poczucie bezpieczeństwa i lojalności, wolą być otoczeni przez przyjaciół niż przez wrogów. Dlatego często szef (nawet nieświadomie) będzie wolał awansować człowieka, z którym czuje się pewniej i bardziej komfortowo, nawet kosztem tych, których zdolności są większe, a z którymi czuje się źle.
   Umiejętne

zdobywanie wpływów

i sympatii

w organizacji jest bardzo istotne, a jeszcze ważniejsze jest pozyskiwanie łaski nabywców. Organizacje oraz przedsiębiorcy, którzy umiejętnie schlebiają klientom, osiągają znacznie większe sukcesy rynkowe od innych. Ostatecznie produkt rynkowy to nic innego jak umiejętność zaspokojenia ludzkich potrzeb, a do nich, oprócz nabycia jakiegoś dobra, należy po prostu poczucie satysfakcji, co w znacznym stopniu zwiększa odpowiednie dowartościowanie.
   Wywieranie wpływu jest zbyt ważnym zjawiskiem w świecie pracy i biznesu, aby je lekceważyć. Należy natomiast odróżnić naturalne zdobywanie sympatii przełożonych i klientów, którym towarzyszy wysoki profesjonalizm, od fałszywego i nachalnego schlebiania, ukrywającego braki zawodowe, intelektualne i moralne. To pierwsze działanie jest ważną składową sukcesu i wiąże się je z inteligencją emocjonalną, umiejętnościami społecznymi, a nawet zawodowymi, np. u sprzedawców. To drugie możemy nazwać wazeliniarstwem, ocenić negatywnie i mieć nadzieję, że jego rola w miarę doskonalenia się organizacji i normalizowania rynku będzie stopniowo spadać.
ANDRZEJ MIRSKI

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3