Aby przybliżyć obu stronom te zagadnienia, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał przewodnik, w którym wyjaśnia m.in., na podstawie jakich okoliczności oraz w związku z wystąpieniem jakich przesłanek możemy mówić o nieuczciwej praktyce rynkowej, a także - jak prowadzić działalność gospodarczą, aby nie naruszać interesów ekonomicznych konsumentów.
Przewodnik (dostępny w wersji elektronicznej na stronie: www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/publikacje/ochrona_konsumentow) podaje np.: co to są praktyki wprowadzające w błąd oraz praktyki agresywne; co to jest czarna i szara lista nieuczciwych praktyk rynkowych; z jakimi roszczeniami może wystąpić konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony i na kim spoczywa ciężar udowodnienia - czy określone działanie stanowi niedozwoloną praktykę, czy nie. Ponadto - co bardzo przydatne zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców - przedstawia czarne praktyki rynkowe z przykładowym opisem sytuacji, w których mogą one wystąpić, a także z podaniem treści tego artykułu ustawy, który został przez tę niedozwoloną praktykę naruszony. Część z tych przykładów opisuje sprawy, w których prezes UOKiK podejmował już działania, kończące się wydaniem decyzji w sprawie stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.
Przykładowo art. 7. pkt 7. ustawy mówi, że czarną praktyką jest: "twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, w celu nakłonienia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji dotyczącej umowy i pozbawienia go możliwości świadomego wyboru produktu". Mało kto uświadamia sobie, że niezgodne z tym przepisem są takie powszechne praktyki, jak np.: supermarket w ramach akcji "Super okazja! Super cena! Tylko dziś!" ogłasza, iż w danym dniu obniża ceny określonych produktów. Na tak atrakcyjnych warunkach mają być one dostępne w sprzedaży tylko w tym czasie. Tymczasem okazuje się, że także po tej dacie cena tych produktów pozostaje obniżona.
Warto zajrzeć do wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przewodnika, by poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, zapoznać się z wieloma podobnymi przykładami i zorientować się - jakich praktyk rynkowych unikać, aby nie dać się przez handlowców wykorzystać.
(WES)
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?