Niewykorzystany potencjał stacji w Prokocimiu

Paulina SzymczewskaZaktualizowano 
Ogrodzenie stacji w Prokocimiu jest niekompletne lub zdewastowane zdjęcie nadesłane przez Czytelnika
Komunikacja. Podróż koleją to dobra alternatywa dla mieszkańców wciąż zakorkowanej dzielnicy. Problem jednak w tym, że stacja jest mocno zaniedbana. W efekcie korzysta z niej mniej osób, niżby mogło.

PKP i gmina inwestują w nowe projekty (za przykład takiej inwestycji PKP może posłużyć choćby budowa łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki), a tymczasem istniejąca sieć na niektórych fragmentach wymaga co najmniej remontu lub lepszego zabezpieczenia - zwraca uwagę Czytelnik pan Łukasz. O czym mówi? O stacji PKP Kraków Prokocim i jej otoczeniu.

Około 63 tysięcy - tyle osób mieszka w Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim. Tym samym pod względem liczby ludności jest ona drugą największą (po Prądniku Białym) dzielnicą Krakowa. Niestety, za tym idą również problemy komunikacyjne. - Nie da się w zasadzie wyjechać z dzielnicy w żadnym kierunku bez stania w kilometrowych korkach. Żeby się o tym przekonać na własnej skórze, wystarczy przejechać się w godzinach szczytu ulicami Kamieńskiego, Wielicką albo Półłanki - wymienia pan Łukasz, mieszkaniec Prokocimia.

Część północnej granicy „dwunastki” biegnie wzdłuż torów kolejowych, przez które nie można przejechać samochodem na odcinku aż ponad ośmiu kilometrów: od ul. Nowohuckiej po Stary Bieżanów. Kierowcy muszą więc nadkładać drogi, jadąc przez ul. Powstańców Wielkopolskich czy Półłanki albo jeszcze dalej - obwodnicą.

Niestety, jak wskazuje nasz Czytelnik, żadne oficjalne projekty inwestycyjne dotyczące najbliższych lat nie przewidują jakiejkolwiek poprawy w tym zakresie - budowa estakady dla samochodów to perspektywa kilku, może kilkunastu lat.

Mieszkańcom Bieżanowa--Prokocimia pozostaje więc komunikacja zbiorowa. - Tramwaje są jednak bardzo zatłoczone (czas przejazdu do centrum to około pół godziny), a autobusy - mimo buspasów - stoją w korkach - rozkłada ręce pan Łukasz. Jak podkreśla, w takich warunkach połączenie kolejowe np. ze stacji Kraków Prokocim do Dworca Głównego PKP staje się jedyną sensowną alternatywą. Dość wspomnieć, że czas przejazdu to tylko osiem minut, a pociągi kursują co pół godziny. - Zdecydowanie korzystanie z kolei to najlepsze rozwiązanie w naszej zakorkowanej dzielnicy - potwierdza przewodniczący „dwunastki” Zbigniew Kożuch.

Problem jednak na tym, że stacja i jej otoczenie pozostawiają wiele do życzenia - zarówno jeśli chodzi o wygląd, jak i kwestie bezpieczeństwa. - Cały ten teren wymaga uporządkowania - przyznaje radny Kożuch. Jak mówi, Rada Dzielnicy XII kilkakrotnie występowała z wnioskami w tej sprawie. Odbyło się też spotkanie z przedstawicielami PKP. Obiecywali, że zostanie przeprowadzony remont stacji.

Póki co mieszkańcy się go jednak nie mogą doczekać. - Przejście tunelem na peron w stronę centrum jest nieoświetlone, a ogrodzenie stacji - niekompletne lub zdewastowane. Wokół peronu pełno śmieci, a do tego jeszcze dziki parking - wymienia pan Łukasz. - Efekt? Ze stacji korzysta znacznie mniej osób, niżby mogło.

Mieszkaniec Prokocimia ubolewa, że w naszym mieście są realizowane nowe inwestycje, podczas gdy nie do końca wykorzystuje się to, co już jest wybudowane. - Doprowadzenie stacji Kraków Prokocim do stanu, który wzbudzałby zaufanie mieszkańców (zwłaszcza po zmroku), z pewnością nie kosztowałoby tyle, ile nowe przystanki lub łącznice, a na pewno poprawiłoby komfort życia mieszkańców Bieżanowa-Prokocimia i odciążyło centrum Krakowa z dużej części samochodów - zwraca uwagę pan Łukasz.

Przewodniczący Rady Dzielnicy XII jest przekonany, że gdyby rejon stacji w Prokocimiu został uporządkowany, to na pewno korzystałoby z niej więcej mieszkańców. Za przykład może tu posłużyć stacja Bieżanów Drożdżownia. - Na pobliskim parkingu zostawia swoje auta i przesiada się na pociąg mnóstwo ludzi, m.in. mieszkańców osiedla Złocień i Nowego Bieżanowa. To pokazuje, jak bardzo to połączenie kolejowe jest popularne i jak potrzebne - podkreśla Zbigniew Kożuch. Jednocześnie zapowiada, że na najbliższej sesji Rada Dzielnicy XII podejmie kolejną uchwałę w sprawie uporządkowania stacji Kraków Prokocim.

Kiedy mieszkańcy się tego doczekają? Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe zastrzega, że teren przyległy i drogi w rejonie stacji Kraków Prokocim nie są własnością spółki, jeśli zaś chodzi o samą stację, to będzie ona objęta projektem inwestycyjnym. W planach jest bowiem dobudowa dodatkowych torów i peronów kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów, w ramach modernizacji odcinka linii E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice.

Inwestycja ma być realizowana w latach 2017-2021, a jej szacunkowa wartość to blisko 1,6 mld zł netto. - Obecnie prowadzona jest procedura przetargowa (w przetargu dwuetapowym). Po jej zakończeniu zostanie podpisana umowa z wykonawcą - na przełomie pierwsze-go i drugiego kwartału tego roku - informuje Dorota Szalacha.

Modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice ma poprawić transport kolejowy w Małopolsce. Dodatkowe tory i nowoczesne urządzenia pozwolą zwiększyć liczbę pociągów i skrócić czasy przejazdu. Zyskają na tym pasażerowie zarówno kolei aglomeracyjnej, jak i pociągów dalekobieżnych.

paulina.szymczewska@dziennik.krakow.pl

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
kolejarz--stary

TRZEBA MYSLEC JAK P.PREZYDENT....JAK WYBUDOWANO NOWA KLINIKE A.M wraz z dojazdem do FRYCZA,,,OTWIErA SIE NOWY KIERUNEK MEDYCZNY KOLEJ WYDAJE KASE BEZ ANALIZY ekonomicznej....ul,biezanowska jest waska i 4tory kolei .nie rozwiaze problemu...nowa estakada nad ul wielicka stoi nie wykorzystana....wiec realizacja od tylu...ale ,kto sie ttym marewi

j
jarex

A tak przy okazji może ktoś by się przyjrzał zejściu z peronu Kraków Bieżanów na ulice Ogórkową też się prosi o jakieś cywilizowane rozwiązanie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3