Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niezbędne dodatkowe tory kolejowe między Krakowem Głównym a Batowicami. Potrzeba na to 250 mln zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
PKP planuje budowę dodatkowych torów na trasie Kraków Główny - Kraków Batowice.
PKP planuje budowę dodatkowych torów na trasie Kraków Główny - Kraków Batowice. PKP PLK
PKP ma plan dobudowy dodatkowych torów kolejowych między Dworcem Głównym w Krakowie a stacją w Batowicach. Ta inwestycja ma pozwolić na rozwój szybkiej kolei aglomeracyjnej.

- Dobudowa dodatkowej pary torów na trasie Kraków Główny - Kraków Batowice to bardzo ważny projekt. Należy o tym myśleć, jeżeli ma się w Krakowie rozwijać szybka kolej aglomeracyjna - przekonuje Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.

Plany rozbudowy sieci kolejowej w Krakowie i Małopolsce przedstawił podczas konferencji (18 marca), zorganizowanej przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, a dotyczącej rozwoju szybkiej kolei aglomeracyjnej.

Dobudowa torów na odcinku Kraków Główny - Kraków Batowice miałaby być zrealizowana na odcinku 6 km.

- Zbadaliśmy tereny na tym odcinku. Ważne jest to, że projekt mieści się w 95 procentach w obszarze kolejowym. Jesteśmy więc w stanie wybudować dodatkowe tory do Batowic praktycznie bez wywłaszczeń - zaznacza dyr. Włodzimierz Zembol.

Szacunkowy koszt zadania to ok. 250 mln zł.

- Bez dobudowy tych dodatkowych torów nie ma szans na to, by powstały dodatkowe linie szybkiej kolei aglomeracyjnej. Trzeba to rozwiązać. To jest kluczowa sprawa. Można wykorzystać fundusze unijne. W ramach Krajowego Planu Odbudowy są pieniądze na wykluczenie komunikacyjne. To zadanie musi być ujęte we wnioskach - komentuje Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego.

Z analizy PKP wynika, że dobudowa dwóch torów na odcinku Kraków Główny - Kraków Batowice spowoduje:

  • odseparowanie ruchu pociągów dalekobieżnych o wyższej średniej prędkości eksploatacyjnej od ruchu aglomeracyjnego;
  • zwiększenie przepustowości istniejącej linii nr 8 dla pociągów aglomeracyjnych;
  • diametralne zwiększenie przepływu potoków podróżnych między dzielnicami Nowa Huta a Śródmieście, a także portem lotniczym w Balicach;
  • zrównoważenie komunikacji w stacji Kraków Główny w kierunku wschód - północny wschód (linia nr 8 plus dwa dobudowane tory) oraz zachód (linie 118 i 133) - północny wschód (linia nr 8).

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Niezbędne dodatkowe tory kolejowe między Krakowem Głównym a Batowicami. Potrzeba na to 250 mln zł - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski