Nieznane kompozycje teatralne i filmowe Krzysztofa Pendereckiego za darmo w internecie w ramach projektu Muzyczny ślad Krakowa

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
Nieznanych kompozycji teatralnych i filmowych Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka można za darmo wysłuchać na stronie projektu Muzyczny Ślad Krakowa
Nieznanych kompozycji teatralnych i filmowych Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka można za darmo wysłuchać na stronie projektu Muzyczny Ślad Krakowa Andrzej Banas
W ramach projektu „Muzyczny ślad Krakowa” do melomanów trafiły niezwykłe nagrania odnalezionych po latach partytur muzyki Krzysztofa Pendereckiego z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych nagranych przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka, wieloletniego asystenta kompozytora, chór Cracow Singers oraz wokalistów Annikę Mikołejko i Jacka Wróbla. Utwory dostępne są za darmo.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

Choć kompozycje Krzysztofa Pendereckiego rozbrzmiewają na największych festiwalach, wykonywane przez najznamienitszych muzyków, gromadząc publiczność nie tylko spośród fanów klasycznego brzmienia, to utwory kompozytora pochodzące z początków jego twórczości wciąż pozostają nieznane. Niewielu melomanów wie, że w dorobku autora „Pasji według św. Łukasza” znajdują się także utwory elektroniczne, kompozycje dla teatrów lalkowych czy filmów animowanych.

Właśnie takie partytury muzyki Krzysztofa Pendereckiego z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku pisane dla teatrów lalkowych, dramatycznych i do filmów, zostały nagrane i trafiły na specjalny portal internetowy Muzyczny ślad Krakowa. To drugi, po wydanej w 2018 roku płycie CD z utworami Stanisława Radwana, projekt Krakowskiego Forum Kultury, mający na celu dokumentację muzyki filmowej i teatralnej.

Penderecki dla filmu i teatru

Wśród zarejestrowanych nagrań znalazła się m.in. muzyka ze spektakli w Starym Teatrze, Teatrze Lalek „Arlekin” czy z filmu „Nie ma końca wielkiej wojny” Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

Jako dwudziestokilkuletni kompozytor, Penderecki rozpoczął współpracę z teatrem pod koniec lat pięćdziesiątych komponując muzykę dla spektaklu „Złoty kluczyk” w reżyserii Władysława Jaremy wystawianego w Grotesce. W 1959 roku w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej powstał film „Bulandra i diabeł” w reżyserii Jerzego Zitzmana i Lechosława Marszałka – to filmowy debiut kompozytora.

Penderecki miał w swoim dorobku blisko trzydzieści oryginalnych partytur do różnych filmów animowanych, dla dorosłych i dzieci. Jest także autorem jedenastu kompozycji do filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i fabularnych, w tym do „Rękopisu znalezionego w Saragossie”.

Nieznana twórczość kompozytora

Na opisanie i nagranie wciąż czekają utwory skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego dla teatrów przed 1980 rokiem. Z tego okresu w dorobku kompozytora pochodzi blisko siedemdziesiąt partytur utworów napisanych do spektakli Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego czy Józefa Szajny, m.in. dla Teatru Słowackiego, Teatru Polskiego.

Kuratorzy projektu Muzyczny ślad Krakowa Magdalena Figzał-Janikowska oraz Andrzej Kosakowski odnaleźli pierwsze kompozycje Pendereckiego dla krakowskich teatrów, m.in. z 1963 roku muzyka do „Dziadów” w reż. Bohdana Korzeniewskiego wystawionych w Teatrze Słowackiego i napisanej dwa lata później „Nie-boskiej komedii” Starego Teatru w reżyserii Konrada Swinarskiego.

W nagraniach udział wzięli: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka (wieloletniego asystenta Krzysztofa Pendereckiego), chór Cracow Singers oraz wokaliści Annika Mikołajko i Jacek Wróbel.

Nagrania dostępne są bezpłatnie na stronie www.muzycznyslad.pl

Muzyczny ślad Krakowa

„Muzyczny ślad Krakowa” to seria nagrań muzyki teatralnej i filmowej wybitnych krakowskich.

Niemal każdy polski kompozytor ma w swoim dorobku kompozycję do spektaklu, jednak nie jest ona wykonywana podczas koncertów, nie istnieje także na rynku wydawniczym czy nagraniowym. Seria zainicjowana przez Krakowskie Forum Kultury ma wypełnić tę lukę. Pierwsza realizacją projektu była wydana w 2018 roku płyta z piętnastoma utworami teatralnymi Stanisława Radwana.

Wideo

Materiał oryginalny: Nieznane kompozycje teatralne i filmowe Krzysztofa Pendereckiego za darmo w internecie w ramach projektu Muzyczny ślad Krakowa - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie