W przyszłym roku zacznie się budowa wschodniej obwodnicy Oświęcimia. Nowa droga pobiegnie z osiedla Chemików na północ do Bobrka (gm. Chełmek). Dzięki tej inwestycji łatwiej i szybciej będzie można dojechać od strony Wadowic do Chrzanowa i Chełmu Śląskiego.
– Nareszcie coś się ruszyło, bo przez Oświęcim jeździ się coraz gorzej. W godzinach szczytu pokonanie kilku kilometrów z os. Chemików na Zasole albo Błonie zajmuje czasami ponad pół godziny – mówi Kacper Witkowski, oświęcimski kierowca.
Na razie także wszystkie tiry, jadące ze wchodu i południa regionu w stronę Chrzanowa, muszą przejechać przez centrum Oświęcimia wąskimi ulicami Legionów i Konarskiego, bo tamtędy wiedzie droga krajowa nr 44.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ma już prawie wszystkie uzgodnienia dotyczące inwestycji. Pod koniec tego lub na początku przyszłego roku ma jeszcze uzyskać zezwolenie na budowę drogi. Co najważniejsze, są już pieniądze zarezerwowane przez samorząd województwa małopolskiego. To 160 milionów złotych, z których ponad 132 mln stanowią środki unijne, a prawie 28 mln pochodzi z budżetu samorządu wojewódzkiego.
– Niedługo ogłosimy przetarg, który wyłoni wykonawcę – zapowiada Marta Maj, dyrektor ZDW w Krakowie.
Obwodnica będzie mieć pięć kilometrów. Jej początek został wyznaczony na rondzie im. A. Telki na skrzyżowaniu ulic Chemików i Fabrycznej. Następnie przebiegać będzie ul. Chemików (obok firmy Synthos) do przecięcia z ul. Zwycięstwa, gdzie planowana jest budowa ronda. Dalej poprowadzi po wschodniej stronie cmentarza komunalnego w kierunku gminy Chełmek.
Po drodze przecinać się będzie z linią kolejową Oświęcim – Skawina oraz Wisłą. W związku z tym trzeba będzie zbudować wiadukt nad torami i most nad rzeką. Za kościołem w Bobrku połączy się z drogą wojewódzką nr 933; tutaj także planowane jest rondo.
Do wyburzenia na trasie jest jeden dom w Oświęcimiu. Po gminie Chełmek droga biegnie głównie łąkami. – Od dłuższego czasu mamy zarezerwowane tereny pod tę inwestycję – zapewnia Bogdan Białecki z Urzędu Miejskiego w Chełmku. – Nie wydawano tu zezwoleń na budowy.
W Oświęcimiu podkreślają, że inwestycja zmniejszy ruch tirów przez centrum oraz ułatwi dojazd do firmy Synthos i pobliskiej strefy gospodarczej. Obwodnica odciąży także drogę wojewódzką 933 do Libiąża, którą w tej chwili jeździ ponad 12 tys. pojazdów na dobę. W większości droga wiedzie między zabudową mieszkalną.
Pierwszy pomysł budowy obwodnicy powstał w latach 70. ub. wieku. Do tematu powrócono 10 lat temu pod nazwą Droga Współpracy Regionalnej, która miała połączyć Oświęcim z autostradą A4. W urzędach nowa obwodnica nazywana jest północną.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?