Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa droga z mostem przez Wisłę zmienia wschodnią część Krakowa [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
W ramach budowy wschodniej obwodnicy powstają dwa równoległe mosty przez Wisłę o długości 700 metrów (widoczne na pierwszym planie). Po drugiej stronie Wisły (w tle po prawej stronie) widać działającą już spalarnię odpadów przy ul. Giedroycia. Łączy się ona z ul. Igołomską, która jest rozbudowywana i będzie osią dla Nowej Huty Przyszłości
W ramach budowy wschodniej obwodnicy powstają dwa równoległe mosty przez Wisłę o długości 700 metrów (widoczne na pierwszym planie). Po drugiej stronie Wisły (w tle po prawej stronie) widać działającą już spalarnię odpadów przy ul. Giedroycia. Łączy się ona z ul. Igołomską, która jest rozbudowywana i będzie osią dla Nowej Huty Przyszłości fot. GDDKiA
Inwestycje. W Nowej Hucie prowadzone są roboty drogowe na ogromną skalę, związane z budową trasy S7 oraz rozbudową ul. Igołomskiej.

W szybkim tempie zmienia się krajobraz we wschodnich rejonach Krakowa. Już prawie na półmetku jest budowa wschodniej obwodnicy z podwójnym mostem przez Wisłę. Trwa także rozbudowa ul. Igołomskiej. Obie te drogi będą osiami dla nowego zagospodarowania otaczających terenów, na których planuje się utworzyć strefy przedsiębiorczości, biznesu i rekreacji oraz wypoczynku.

W przypadku wschodniej obwodnicy, stanowiącej odcinek trasy S7, wykonano już 43 proc. robót. - Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Przewiduje on, że nową trasą kierowcy pojadą w połowie 2017 roku - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Połączy Bieżanów i Nową Hutę

Przejeżdżając przez okoliczne drogi, można już zauważyć powstający most, a także inne fragmenty trasy S7. Nowa droga ekspresowa (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu) pobiegnie od węzła Rybitwy (ul. Christo Botewa) do węzła Igołomska. W ramach inwestycji powstanie kolejna przeprawa przez Wisłę. Stanowić ją będą dwa równoległe mosty - o długości 700 metrów.

Przebiegająca przez wschodnią część miasta trasa połączy dwie dzielnice Krakowa: Bieżanów i Nową Hutę. - Nowa droga przejmie część ruchu tranzytowego, który teraz odbywa się przez miasto. Będzie też wykorzystywana do ruchu międzydzielnicowego - informuje Stanisław Albricht z firmy Altrans, autor rozwiązań transportowych, jakie zapisano w Studium rozwoju Krakowa.

Teraz jadąc z południowych rejonów Krakowa (np. z Płaszowa) w kierunku Nowej Huty, kierowcy korzystają z dróg wewnątrz miasta (ul. Nowohuckiej, mostu Wandy). Wschodnia obwodnica pozwoli na ominięcie przejazdu przez zakorkowane trasy przecinające miasto.

Droga dojazdowa do spalarni

W ramach budowy mostów na trasie S7, na jednym pylonie po prawej stronie Wisły, na jezdni prawej, wykonywany jest ósmy z dwunastu segmentów żelbetowych pylonu. Zakładane są również pierwsze elementy podwieszenia pomostu. Według założeń jeden pylon będzie wykonany w styczniu 2016 r. Gotowe są konstrukcje wszystkich estakad dojazdowych do mostu. Po drugiej stronie Wisły wykonywany jest pierwszy z dwunastu segmentów pylonu. Budowane są również estakady dojazdowe do mostu.

Najbardziej zaawansowane są prace drogowe na odcinku od węzła Rybitwy do mostu na Wiśle, które zrealizowano już w 66 proc.

Prowadzone są roboty przy wiaduktach drogowych. Jeden z nich, w ciągu ul. Nad Drwiną, jest wykonany w stanie surowym. Ma już żelbetową konstrukcję. Trzeba zrobić jeszcze odwodnienie, wyposażenie obiektu, nawierzchnię. Wiadukt ma być gotowy na Światowe Dni Młodzieży.

Wiadukt nad ul. Christo Botewa, po którym przebiega S7, także ma już gotową konstrukcję. Aktualnie budowane są tu mury oporowe. Trwają prace przy przepuście drogowym w ciągu ul. Łutnia, ale samochody przejeżdżają tu już pod budowaną S7.

Wschodnia obwodnica będzie przebiegać w pobliżu spalarni odpadów przy ul. Giedroycia, w której w zeszłym tygodniu rozpoczęło się próbne spalanie. - Nowa część obwodnicy Krakowa będzie bardzo istotną trasą, jeżeli chodzi o dowóz śmieci do spalarni. Dzięki niej pojazdy z odpadami będą mogły omijać ulice wewnątrz miasta - mówi Stanisław Albricht. Zwraca też uwagę, jak istotna - w związku z obsługą spalarni i rozwojem okolicznych terenów - jest również rozbudowa ul. Igołomskiej (do niej będzie dochodzić wschodnia obwodnica).

Oś dla Nowej Huty Przyszłości

Obecnie prowadzone są już prace, nadzorowane przez GDDKiA, dotyczące rozbudowy fragmentu ul. Igołomskiej - od zjazdu do spalarni do ul. Ptaszyckiego.

Miasto przygotowuje natomiast rozbudowę - za ok. 300 mln zł - kolejnego odcinka ul. Igołomskiej: od ul. Giedroycia do ul. Brzeskiej (droga w kierunku Sandomierza). W ramach inwestycji na odcinku ok. 8 km Igołomska zostanie rozbudowana do dwóch pasów w każdym kierunku, zaś na fragmentach (skrzyżowania, połączenia z drogami serwisowymi) liczba pasów wzrośnie do trzech, a nawet czterech.

Na razie wykonywana jest przebudowa skrzyżowania Igołomska - Brzeska (za ok. 19 mln zł). Ta część inwestycji ma zostać zakończona w maju przyszłego roku.

Rozbudowana ul. Igołomska ma być osią dla planowanej Nowej Huty Przyszłości, czyli projektu związanego z ożywieniem wschodniej części Krakowa. W jego ramach w tym rejonie powstaną zakłady produkcyjne, laboratoria, biurowce i strefa wypoczynku (m.in. Błonia 2.0).

Nowa trasa do stolicy

Od węzła Igołomska planowana jest budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7 - do granic z województwem świętokrzyskim.

GDDKiA jest na etapie przeprowadzania przetargu na tę inwestycję w trzech częściach: 1. granica województwa świętokrzyskiego - węzeł Szczepanowice (ok. 23,3 km), 2. węzeł Szczepanowice - węzeł Widoma (ok. 14 km), 3. węzeł Widoma - Kraków (ok. 18,3 km). Nowa droga ma powstać do 2020 r. i służyć jako główny wyjazd w kierunku Warszawy. Odciąży ciągle zakorkowaną al. 29 Listopada, która i tak ma być rozbudowana przez miasto.

Wschodnia obwodnica S7

- Czas realizacji: lipiec 2014 - lipiec 2017 roku
- Wartość umowy brutto: 528 mln 898 tys. 852,41 zł
- Maksymalna wartość w przypadku koniecznych dodatkowych robót: 565 mln 921 tys. 772,08 zł
- Długość odcinka trasy: 4472,64 m
- Długość mostu przez Wisłę: 700 m
- Liczba jezdni: dwie
- Liczba pasów ruchu: sześć (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu)
- Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- Prędkość projektowa: 100 km/h
- Obciążenie dopuszczalne osi: 115 kN/oś
- Szerokość pasa awaryjnego: 2,5 i 3 m Szerokość pasa dzielącego z opaskami: 5 - 13,5 m
- Szerokość pobocza gruntowego: minimum 2 m

[email protected]

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski