Nowa komunikacja w powiecie wielickim. Ruszają gminne linie w Gdowie i Niepołomicach

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Od stycznia pasażerowie z gminy Gdów dostali do dyspozycji m.in. linię D1, funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, czyli tzw. autobus kolejowy (dowożący pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa)
Od stycznia pasażerowie z gminy Gdów dostali do dyspozycji m.in. linię D1, funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, czyli tzw. autobus kolejowy (dowożący pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa) fot. Urząd Gminy Gdów
Udostępnij:
Gdowska gminna komunikacja wystartuje w pełni 10 stycznia 2022. W gminie Niepołomice uruchomienie tego typu projektu zapowiedziano w najbliższym czasie, prawdopodobnie od lutego. Kolejne novum to „otwarcie” w obu rejonach autobusowych linii dowozowych (ALD), których organizatorem jest spółka „Koleje Małopolskie”. Nowy transport jest efektem m.in. wycofywania się prywatnych przewoźników z obsługi kolejnych linii busowych, a według przepisów zapewnienie mieszkańcom komunikacji jest obowiązkiem gmin.

Mieszkańcy gminy Gdów latami byli skazani wyłącznie na prywatnych przewoźników, a wielokrotne apele mieszkańców o „puszczenie” tu autobusu aglomeracyjnego kończyły się fiaskiem.

Przełom w tej sprawie – w komunikacji zbiorowej, ale nie MPK – nastąpił jesienią 2021 roku, wraz z likwidacją linii busowej na trasie Książnice – Wiatowice – Kraków, obsługiwanej do tej pory przez prywatnego przewoźnika. Gminy Gdów i Biskupice uruchomiły wtedy wspólnie - od 2 listopada 2021 – autobusową komunikację zastępczą, która dowozi mieszkańców na pętlę P&R w Trąbkach, skąd kursuje autobus MPK do Krakowa (linia 274, Trąbki P&R – Biskupice - Wieliczka – Podgórze SKA). Obecny gdowski projekt transportowy jest kontynuacją tego przedsięwzięcia.

Z kolei rejonie Niepołomic, gdzie już wcześniej funkcjonowała gminna komunikacja (w rejon Suchoraby), do obecnego znacznego rozszerzenia projektu przyczyniło się zarówno zakończenie ogromnego transportowego projektu w ramach którego powstało tu pięć P&R oraz miejski dworzec autobusowy, jak i likwidacja kolejnych linii firmy Mat-Bus, która od lat obsługiwała tu połączenia do Krakowa.

- Firma Mat-Bus jeszcze tylko w styczniu 2022 roku utrzyma kursy na trasie Chobot-Wieliczka-Kraków, przez ulicę Starowiślną. Przejazdy te są realizowane, ponieważ gmina dofinansowuje tę linię. Natomiast od 3 stycznia zlikwidowane zostały linie busowe Chobot-Dworzec Czyżyny oraz Chobot-Kraków przez Aleje Trzech Wieszczów. Firma Mat Bus zapowiedziała, że wycofuje się całkowicie z przewozów, których nie jest w stanie utrzymać bez dofinansowania – przekazał nam Zdzisław Urantówka z Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Gdów: trzy gminne linie, autobus kolejowy, prywatni przewoźnicy. Na „MPK dla Gdowa” wciąż nie ma szans

Gdowskie Gminne Linie Komunikacyjne uruchomiono 3 stycznia 2022 roku, a od 10 stycznia nowy transport ruszy już pełną parą. Oznacza to również, że przejazdy będą już płatne (w okresie pilotażu listopad – grudzień 2021 oraz w pierwszym tygodniu stycznia były darmowe). Ceny biletów - po gminie Gdów - wyznaczono na 3 zł, niezależnie od długości trasy. Natomiast na linii dojeżdżającej do Trąbek (gmina Biskupice) opłata za przejazd będzie uzależniona od długości trasy i ma wynosić 3-4 zł.

Nowy transport, który dowozi mieszkańców do Gdowa (gdzie można przesiąść się do busa do Krakowa) oraz do Trąbek (na autobus 274), jeździ od poniedziałku do piątku – dziennie jest w sumie tylko po 13 kursów - na trasach:

  • G1: Książnice – Cichawa – Krakuszowice – Niegowić – Wiatowice – Surówki – Zborówek – Szczygłów – Trąbki (osiem kursów dziennie)
  • G2: Gdów – Krakuszowice – Cichawa – Niegowić – Liplas - Gdów (trzy kursy)
  • G3: Gdów – Klęczana – Jaroszówka – Wieniec – Nieznanowice – Gdów (dwa kursy)

- Roczny koszt funkcjonowania gminnych linii to 377 tys. zł, z czego część – 275,7 tys. zł – pokryje dotacja z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Projekt jest cały czas na etapie tworzenia, bo informację o przyznaniu dofinansowania otrzymaliśmy dopiero w połowie grudnia 2021. Gminne linie obsługują pojazdy świadczące dawniej transport szkolny, należące do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Gdowie. Są to autobus oraz dwa busy - powiedział nam wicewójt Gdowa Grzegorz Piętak.

Ponadto pasażerowie z gminy Gdów mają obecnie do dyspozycji – od 2 stycznia 2022, na razie pilotażowo, do 12 marca – linię D1, funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, czyli tzw. autobus kolejowy (dowożący pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa).

Autobus D1 kursował w gminie Wieliczka od 2014 roku, a teraz wydłużono tę linię do Łapanowa, co oznacza, że jeździ na trasie: Wieliczka - Dobranowice – Hucisko – Kunice – Fałkowice – Gdów – Podolany - Zagórzany – Łapanów. W dni powszednie jest 18 kursów, w soboty – 14, w niedziele i święta – 9.

Wraz z informacjami o nowej komunikacji w gminie Gdów, wróciły apele o uruchomienie w tym rejonie autobusu MPK – do Krakowa. Wprawdzie, jak mówią nam mieszkańcy, pasażerowie z niektórych rejonów gminy mogą od kilku miesięcy dojechać gminnym transportem na P&R w Trąbkach, na autobus 274, ale wraz z wprowadzeniem opłat na gdowskich liniach przestanie się to opłacać finansowo: trzeba będzie kupować już bilety i na gminny transport, i na MPK.

Wójt Gdowa Zbigniew Wojas, którego zapytaliśmy o „MPK dla Gdowa”, stwierdził, że „jeśli chodzi o Kraków, nie będzie u nas innego transportu niż obecny”.

Niepołomice: autobusy MPK, gminna komunikacja, autobusowe linie dowozowe, Szybka Kolej Aglomeracyjna

W związku z zapowiedzianą likwidacją busa Chobot – Niepołomice – Kraków, gmina Niepołomice planuje uruchomienie nowej komunikacji, dowożącej pasażerów na miejski dworzec autobusowy (na linie MPK) oraz na stację kolejową w Podłężu (do pociągu do Krakowa).

Gminny bus ma jeździć – 10 kursów w dni powszednie - na trasie: Chobot – Wola Zabierzowska – Nowa Wieś – Zabierzów Bocheński – Niepołomice – Strefa Inwestycyjna – Podłęże P&R. Przetarg na te usługi ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Transport ten będzie dofinansowany z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Niebawem, prawdopodobnie od lutego, ma ruszyć także autobus kolejowy, na trasie: Chobot – Zabierzów Bocheński – Wola Batorska – Niepołomice Dworzec – Rynek – Kościuszki – Płaszowska – Grabska – Dietla – Kwiatkowskiego – Półłanki – Podłęże P&R Północ. Tu ma być 14 kursów dziennie.

W 2022 roku utrzymana zostanie gminna linia Suchoraba – Niepołomice (10 kursów od poniedziałku do piątku, gmina otrzymała tu dotację z FRPA) oraz uruchomione nowe połączenie z osiedla Boryczów, z jednym kursem w dni powszednie, dowożące pasażerów z rejonu: od ul. Komandosów przez ulice: Pilotów, Czerwonych Beretów, Młyńską, Ogrodową - do rynku w Niepołomicach.

Komunikację w stronę Krakowa oraz po gminie Niepołomice ułatwi także wzmocnienie linii MPK 301 (Niepołomice – Wieliczka – Kraków) i 211 (Chobot – Niepołomice – Kombinat), co nastąpi już w najbliższy weekend (od 8 stycznia).

Oblegana „301” będzie miała teraz 47 kursów (do tej pory 32) w dni powszednie, a w weekendy liczba przejazdów linii wzrośnie do 18 (z siedmiu). Natomiast na linii 211 przybędzie pięć par kursów, co oznacza, że w dni powszednie będzie ich 17.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Sukces Pisany Szminką już po raz 13.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie