"204" będzie kursował do Węgrzc Wielkich najprawdopodobniej od kwietnia tego roku Fot. Jolanta Białek
KOMUNIKACJA PUBLICZNA. Z przedłużeniem linii nr 204 do Węgrzc Wielkich trzeba poczekać na nowy tabor autobusów. "221" będzie kursować częściej już w marcu.
Ustalenia podjęte podczas wczorajszego spotkania władz Wieliczki z przedstawicielami Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, wejdą w życie po zakończeniu procedur związanych z wprowadzaniem zmian do komunikacyjnych grafików itp. (powinno nastąpić to około połowy tego miesiąca).
Trzeba będzie natomiast jeszcze poczekać na przedłużenie do Węgrzc Wielkich - z przystankami w: Zabawie, Małej Wsi i Stumianach - trasy "204", teraz jeżdżącej z Wieliczki do Borku Fałęckiego. Powodem tego jest brak odpowiedniej ilości autobusów. Innymi słowy - wydłużenie trasy tej linii oznacza m.in. konieczność zwiększenia liczby jej kursów, a ZIKiT nie dysponuje obecnie "wolnymi" pojazdami komunikacji publicznej. Dlatego korektę trasy "204" prolongowano na następny miesiąc, kiedy ZIKiT ma otrzymać nowy tabor autobusowy.
Przypomnijmy, że analogiczna sytuacja jest w przypadku autobusu nr 211, obsługującego od tego roku trasę Chobot - Niepołomice - Pleszów. Czynione na życzenie mieszkańców przez władze Niepołomic ustalenia z ZIKiT odnośnie dołożenia dziennie sześciu przejazdów "211", zakończyły się in plus. Jednak z realizacją tego projektu trzeba poczekać na nowe autobusy.
Jolanta Białek
wielicki@dziennik.krakow.pl
Ile kosztuje aglomeracja?
W 2010 roku gmina Wieliczka wyłożyła ze swego budżetu na komunikację aglomeracyjną łącznie prawie 1,224 mln zł.
Najdroższa z - wówczas pięciu - "wielickich" autobusów była "304". Za funkcjonowanie tej linii gmina zapłaciła prawie 535 tys. zł. "244" kursująca z Wieliczki przez os. Krzyszkowice do Borku Fałęckiego kosztowała gminny budżet 320,6 tys. zł, "243" (Dworzec Płaszów - Węgrzce Wielkie) - 285,4 tys. zł, a "204" - blisko 165,4 tys. zł.
Uruchomiona 19 listopada ubiegłego roku nocna "904" pochłonęła aż blisko 18 tys. zł za zaledwie sześć tygodni kursów! To wynik tego, że w 2010 roku Wieliczka pokrywała aż 90 proc. Wszystkich kosztów nocnych kursów. W tym roku będzie tu już mniej - 50 proc.
Tegoroczne wielickie nakłady na MPK wzrosną dość znaczenie. Wedle szacunków "za autobusy" trzeba będzie zapłacić 1,685 mln zł. Co najmniej, ponieważ w tej puli nie ma jeszcze cen za przedłużenie trasy "204".
Podobne do ubiegłorocznych będą sumy, jakie w najbliższych miesiącach trzeba będzie wyłożyć na: "304", "244" i "243". Do uruchomionej od 1 stycznia tego roku linii nr 221 gmina dopłaci prawie 134 tys. zł, natomiast koszt funkcjonowania nocnej "904" przez 12 miesięcy to 157,2 tys. zł.