Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa zakopianka. 30 czerwca tunel pod Luboniem powinien być gotowy. Ale nie będzie. Znów jest poślizg

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Tunel w ciągu nowej zakopianki pod Luboniem Małym miał być gotowy 30 czerwca. Włoski wykonawca jednak się nie wyrobi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyznaje, że znów będą opóźnienia. Wszystko wskazuje na to, że tunel otwarty zostanie dopiero pod koniec roku. Tymczasem przez tunel przejechała rowerzystka. Na nagraniu widać, że do zrobienia jest wciąż sporo...

Na zakończenie robót 30 czerwca wskazuje aneks, jaki w maju podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z włoską firmą Astaldi, która buduje tunel. Początkowo Włosi mieli zakończyć robotę w tunelu do końca lutego 2022 roku. Już jednak na początku roku wiadomo było, że będzie poślizg. Włosi twierdzili, że to efekt pandemii koronawirusa, który w pewnym momencie zdziesiątkował załogę. Ponadto – jak twierdzili Włosi – plany pokrzyżowała kapryśna pogoda. Ostatecznie GDDKiA uznała wniosek Astaldi i zgodziła się na przedłużenie terminu zakończenia robót bez naliczania karnych opłat za opóźnienia.

Nowy termin upływa 30 czerwca. Wykonawca nie zdąży. Widać to choćby na filmie, jaki zrobiła jedna z internautek. 27 czerwca kobieta przejechała przez cały tunel na rowerze – najpierw prawą nitką, a potem lewą, od portalu północnego do południowego. W tym czasie na budowie nie było żywej duszy. Na swojej drodze nie spotkała nikogo.

Z filmu jednak wynika jeszcze jedno. Że jest dość dużo pracy do dokończenia – nie tylko wewnątrz tunelu, ale i na zewnątrz. Nie ma przygotowanej drogi dojazdowej do południowego portalu tunelu. Pracy jest zdecydowanie za dużo, by wyrobić się w terminie 30 czerwca. To oznacza, że termin oddania do użytku tunelu może się jeszcze bardziej wydłużyć. Na oficjalnej stronie GDDKiA informuje, że postęp prac w tunelu wynosi 76,84 proc.

- Prace na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała nie zakończą się 30 czerwca. Na ukończeniu jest wyposażanie techniczne tunelu. W prawej nitce tunelu jest już położona górna warstwa nawierzchni bitumicznej i trwa sprzątanie. W lewej nitce tunelu trwa jeszcze układanie nawierzchni i ma zakończyć się w lipcu. Nie zakończyły się jeszcze roboty przed portalami. Więcej pracy jest przed portalem południowym. Wykonawca według naszych informacji mobilizuje siły, by nadrobić opóźnienia – informuje „Gazetę Krakowską” Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Gdy zakończone zostanie praca Włochów, przyjdzie czas na testy i odbiory techniczne tunelu i wszystkich znajdujących się tam instalacji. Do tego muszą zostać przeprowadzone ćwiczenia służb ratunkowych. Po ćwiczeniach i odbiorach służb ratunkowych GDDKiA będzie musiała wystąpić do nadzoru budowlanego o zgodę na użytkowanie obiektu.

- Roboty związane z przebudową sieci na zewnątrz tunelu są odebrane. Rozpoczynają się przygotowania do złożenia wniosków na odbiory kolejnych robót. Wnioski o uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie będą składane etapowo. W pierwszej kolejności będą dotyczyły budynków związanych z funkcjonowaniem tunelu, np. zapasowego budynku dyspozytorni Centrum Zarządzania Tunelem, który znajduje się przed portalem północnym. Główne Centrum Zarządzania Tunelem jest zlokalizowane na Obwodzie Utrzymania Drogi Ekspresowej w Skomielnej Białej. Tam trwa jeszcze wyposażanie miejsc pracy dyspozytorów – dodaje Iwona Mikrut.  

GDDKiA informuje ponadto, że ćwiczenia straży pożarnej mają się odbywać w tunelu w 2 połowie sierpnia 2022 r. - Oddanie tunelu do ruchu przewidywane jest po dokonaniu wszystkich odbiorów, co może potrwać nawet trzy miesiące. Przewidujemy, że tunel zostanie oddany do ruchu w IV kwartale 2022 r. - dodaje Iwona Mikrut.
 
Co do filmu rowerzystki, GDDKiA informuje, że został on wykonany w dniu wolnym od pracy (stąd nie było nikogo na budowie). - Filmik nie przedstawia rzeczywistego zaawansowania robót. GDDKiA zobowiązała wykonawcę do wzmocnienia ochrony budowy tak, aby na jej terenie przebywały tylko osoby do tego upoważnione – kwituje Iwona Mikrut.

Tunel pod Luboniem Małym na liczyć 2 kilometra. To dwie nitki – po dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo Włosi, którzy wygrali przetarg, zobowiązali się do wybudowania po kilometrze dróg dojazdowych do tunelu. Inwestycja ma kosztować w sumie 968,8 mln zł.

Zakopianka. Przy budowanej drodze S7 do Zakopanego powstał p...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski