Nowe Brzesko. Most, który powinien łączyć, na razie dzieli

Aleksander GąciarzZaktualizowano 
Koncepcja budowy przeprawy przez Wisłę w Starym Hebdowie koło Nowego Brzeska budzi duży sprzeciw mieszkańców. Pod protestem w tej sprawie podpisało się ponad 700 osób. Tymczasem zdaniem projektantów i inwestora to najlepsza z trzech branych pod uwagę lokalizacji.

O tym, jak duże zainteresowanie budzi planowana budowa, świadczy frekwencja na spotkaniu informacyjnym, do którego doszło w Centrum Kultury i Promocji w Nowym Brzesku. Przybyli na nie nie tylko mieszkańcy najbardziej zainteresowanych miejscowości z powiatu proszowickiego, czyli Nowego Brzeska i Hebdowa, ale też spora grupa osób z wiosek położonych za Wisłą: Ispiny, Świniar itp.

Pełna zgoda panowała w najważniejszej kwestii: budowa nowego mostu jest konieczna. Tylko taka inwestycja spowoduje, że gmina Nowe Brzesko będzie mogła się rozwijać. Istniejąca przeprawa, licząca kilkadziesiąt lat, posiadająca jednopasmową jezdnię (ruch odbywa się wahadłowo) i z ograniczeniem nośności do 3,5 tony, to przeżytek. W dodatku wkrótce może się okazać, że ze względu na zły stan techniczny konieczne będzie jej zamknięcie. Kierowcy musieliby wówczas korzystać z przepraw w Sokołowicach lub Niepołomicach.

Z tych właśnie powodów kilka lat temu rozpoczęły się przygotowania do budowy nowego mostu. Poza Zarządem Dróg Wojewódzkich biorą w nich udział powiaty proszowicki i bocheński oraz gminy Nowe Brzesko i Drwinia. Podczas spotkania informacyjnego przedstawiciele firmy projektowej Promost Wisła zaprezentowali trzy warianty lokalizacji mostu.

Pierwsza, nazwijmy ją „sierosławicką” łączyłaby Sierosławice i Świniary. Za takim rozwiązaniem optował w środę sołtys Świniar Piotr Paluch. Jak jednak tłumaczyła Barbara Śliwka z Promostu, ma ona kilka poważnych wad: jest położona aż 7 km od istniejącego mostu, a ze względu na warunki terenowe musiałaby mieć duże rozmiary, a tym samym byłaby znacznie droższa od pozostałych.

Według drugiego z wariantów droga dojazdowa do mostu zaczynałaby się na ulicy Nękanowice w Nowym Brzesku, a przeprawa prowadziłaby do Ispiny po drugiej stronie Wisły. Taka koncepcja ma sporo zwolenników zwłaszcza wśród mieszkańców Hebdowa, którym zależy, aby most nie powstał w ich miejscowości. Podkreślają, że taka lokalizacja w największym stopniu odciąży Nowe Brzesko od ruchu samochodowego.

Najgorsze zachowania polskich kierowców. Ty też tak robisz?

Projektanci z kolei zwracają uwagę, że jednym z celów budowy nowej przeprawy jest ułatwienie dostępu do Nowobrzeskiego Obszaru Gospodarczego, a ta lokalizacja takiej gwarancji nie daje. W dodatku w tej wersji obiekt najbardziej zbliża się do obszarów Natura 2000. Dlatego m. in. zdaniem projektantów i inwestora, czyli Zarządu Dróg Wojewódzkich za wariant preferowany został wybrany ten, który most i dojazd do niego lokalizuje w Starym Hebdowie.

Inwestycja rozpoczynałaby się rondem w rejonie obecnego zakładu kamieniarskiego, a następnie biegłaby przez teren pól uprawnych w stronę Wisły, niemal prostopadle do drogi krajowej nr 79. Koszty i wymiary mostu w tej koncepcji są bardzo zbliżone do wersji „nękanowickiej”. Projektanci zwracają jednak uwagę, że pozwala ona na łatwy dostęp do NOG, nie ingeruje w tereny cenne przyrodniczo i nie powoduje też - podobnie zresztą jak dwie pozostałe wersje - konieczności wyburzeń budynków. Uciążliwości w postaci nadmiernego hałasu w kilku miejscach mają eliminować ekrany akustyczne i tzw. cicha nawierzchnia.

Mieszkańcy Hebdowa nie chcą jednak inwestycji u siebie. Dariusz Kubik przekonywał, że taka lokalizacja znacząco zwiększy ruch na drodze krajowej w Nowym Brzesku, w tym w sąsiedztwie szkoły. Spowoduje to pogorszenie bezpieczeństwa i zagrozi budynkom położonym wzdłuż ulicy. Henryk Jończyk mówił o zagrożeniu dla zabytkowego hebdowskiego klasztoru. Były też pytania, dotyczące wysokości nasypu, na którym będzie posadowiona droga.

Projektanci i przedstawiciele ZDW przekonywali z kolei, że budowa mostu nie będzie miała znaczącego wpływu na natężenie ruchu w centrum Nowego Brzeska. Zapewniali też, że inwestycja w żaden sposób nie wpłynie na stan hebdowskiego klasztoru (droga pobiegnie ponad 100 m od jego zabudowań), a wręcz przyczyni się do jego promocji. Radny powiatowy Stanisław Mierzwa podkreślił, że budowa mostu, wartego około 100 milionów złotych będzie "prezentem" dla lokalnej społeczności.

Teraz ruch w sprawie przyszłości inwestycji należy do burmistrza Nowego Brzeska Krzysztofa Madejskiego, który ma wydać decyzję środowiskową dla wariantu preferowanego. - Chciałbym, abyśmy tę energię, która została włożona w zbieranie podpisów pod protestem przeciwko budowie mostu, spożytkowali na to, by ta inwestycja została zrealizowana. Bez niej Nowe Brzesko nie będzie mogło się rozwijać - apelował.

Podczas spotkania pojawił się też wątek budowy obwodnicy Nowego Brzeska, ale do niego wrócimy w odrębnej publikacji.

Jeden most, trzy warianty

Poniżej przedstawiamy dane, dotyczące przebiegu, rozmiarów i szacunkowych kosztów trzech wariantów

Wariant „sierosławicki”. Most byłby zlokalizowany 7 km od istniejącej przeprawy. Łączyłby Sierosławice i Świniary. Całkowita długość drogi dojazdowej i mostu wynosiłaby 2,08 km, w tym długość samego mostu 1,4 km. Szacunkowy koszt to 180 mln zł.

Wariant „nękanowicki”. Most łączyłby Nowe Brzesko z Ispiną. Całkowita długość inwestycji to 1,9 km, w tym długość samego mostu to 643 metry. Szacunkowy koszt to ok. 100 mln zł.

Wariant „hebdowski”, preferowany. Most łączyłby Hebdów z Ispiną. Całkowita długość inwestycji to 2 km, w tym sam most miałby 570 m. Koszt szacunkowy to 100 mln zł.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Barometr Bartusia. Zagadka bezrobocia - przedsiębiorcy chcą zatrudniać, a chętnych brak?

Wideo

Materiał oryginalny: Nowe Brzesko. Most, który powinien łączyć, na razie dzieli - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

G
Gość

W Nenkanowicach plany drogi pod liniami bardzo wysokiego napiecia. Myślał ktoś o tym. Co tam się dzieje w czasie burzy będá atrakcje. To most będzie zamknięty. Konserwacja linii most zamknięty. Ścieżka rowerowa pod liniami. Urwie się linka to będzie spier.. Koncepcja po ch..

zgłoś
K
Krak

Warto zauważyć, że lokalizacja mostu będzie miała wpływ na lokalnych przedsiębiorców. Znacząco spadną obroty ponieważ osoby jadące z Krakowa w stronie Drwini nie będą przejeżdzać przez miasto jeśli most zostanie zlokalizowany od strony Nękanowic. Jestem pewny, że nie będzie zbyt wielu chętnych żeby wyjeżdżać do miasta i następnie cofać się... Tym bardziej że w Igołomi otwarto kolejny sklep.

zgłoś
G
Gość

Trunkowych nie brakuje chętnych do podpisywania.

zgłoś
G
Gość

Ciężko będzie pijanym z Hebdowa z pieszej wycieczki z rynku Nowego Brzeska wrócić do domu. Tu droga tam droga no i jest protest

zgłoś
G
Gość

Przeciwnych bo w Hebdowie. Walczą o klasztor czy o swoje działki. Jacy to szlachetni. Obłuda na całego.

zgłoś
G
Gość

Naciągane? Trzeba było się wybrać na spotkanie dotyczące mostu i zobaczyć ile ludzi nie wspominając tylko o mieszkańcach Hebdowa było przeciwnych koncepcji nr 4 przebiegającej wzdłuż zabudowań klasztornych...

zgłoś
G
Gość

Specjalistka Nadia 34 rozumowanie typowej blondynki. Proszę napisać czy jest pani z Hebdowa ? Czy to jest jedyny argument w tej sprawie ?

zgłoś
G
Gość

700 osób z Hebdowa ? Po zainteresowaniu na tym forum widać jakie to naciągane hehe

zgłoś
G
Gość

W Krakowie jeżdżą tramwaje koło zabytków i budynki stoją. W Hebdowie nikt nie protestował o lokalizacji knajpy przy klasztorze. Ot tacy tam "mądrzy" katolicy, inżynierowie, specjaliści od wszystkiego zamiedzkują.

zgłoś
G
Gość

Do szpak. Proszę popatrzyć na mapę, pomyśleć (o ile to możliwe)

zgłoś
S
Szpak

Nekanowice najlepsze! Dziwie się ze nie sklaniają się ku tej koncepcji najprostsza i również zapewnia dojazd do NOGU na którym działa jak narazie jedna firma

zgłoś
G
Gość 5

Koncepcja w Nenkanowicach to GŁUPOTA . Droga wojewódzka biegnąca wzdłuż Wisły ! Tego nie ma nigdzie. To ma być przeprawa przez rzekę a nie jazda wzdłuż wałów. Natura 2000 się kłania !

zgłoś
N
NADIA34

Przede wszystkim nie dotyczy to tylko mieszkańców Hebdowa ale i Nowego Brzeska które przez budowę nowego mostu zyska ale chyba tylko ruch który zdecydowanie się zwiększy na głównych ulicach miasta. Dużo lepsze te Nekanowice a koszt budowy taki sam

zgłoś
G
Gość

też się zastanawiam skad oni te podpisy wzieli ... ale jak podpisywali się ludzie z gruszowa, rudna dolnego oddalonego o 5km od hebdowa no to sumy mówią same za siebie

zgłoś
G
Gość

700 podpisów?skąd wzięli tyle?aha Hebdów i ludziska których to nie dotyczy.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3