Nowe przepisy drogowe 2020. Jazda na "suwak" oraz formowanie "korytarza życia" obowiązkiem każdego kierowcy 27.01.20

Karina Czernik
Uformowanie przez kierujących "korytarza życia" pozwala służbom ratowniczym szybko dostać się do poszkodowanego Fot. Piotr Krzyżanowski
Nowy kodeks drogowy 2019. Sejm znowelizował ustawę o ruchu drogowym. W myśl nowych zasad, obowiązkiem każdego kierowcy będzie jazda na "suwak" w określonych okolicznościach oraz udostępnienie przejazdu służbom ratowniczym do poszkodowanych. Nowe przepisy mają wejść w życie po 21 dniach od ogłoszenia. Istnieje więc duża doza prawdopodobieństwa, że kierowców nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze w tym roku.

Nowe przepisy drogowe 2020. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym

  • W myśl nowelizacji, każdego kierowcę będzie obowiązywać jazda na "suwak" w określonych okolicznościach oraz utworzenie "korytarza życia" dla służb ratowniczych.
  • Wcześniej zapowiadano, że regulacje zaczną obowiązywać od 1 listopada, jednak termin trzeba było przesunąć ze względu na wydłużony kalendarz prac parlamentarnych obecnej kadencji.
  • Za ustawą, która, sprawia, że jazda "na suwak" i "korytarz życia" będą obowiązkowe, było 415 posłów, 6 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja ma na celu zapewnienie krótszego czasu przejazdu służb ratowniczych do poszkodowanych. Jazda na "suwak" natomiast ma zmniejszyć zatory drogowe oraz poprawić bezpieczeństwo podczas wykonywania manewru zmiany pasa ruchu (kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku, jeden z nich się kończy).

Nowe przepisy drogowe. Co to jest "korytarz życia"?

Zgodnie z ustawą, w razie zwiększenia natężenia ruchu utrudniającego przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych, kierujący poruszający się drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku będą mieli obowiązek zjechać odpowiednio jak najbliżej lewej i prawej krawędzi jezdni.

Z kolei na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu będzie obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi będą obowiązani do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów.

Nowe przepisy drogowe. Czym jest jazda "na suwak"?

Jazda na "suwak" to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.

Nowe przepisy drogowe 2020. Prawidłowe wykonanie:

Pojazd wpuszczany:

  • dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni,
  • nigdy nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem swojego pasa, nawet jeśli widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim,
  • będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego.

Pojazd wpuszczający:

  • wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej,
  • nie wpuszcza nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił.
  • zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego by nie tworzyć fantomowego korka.

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
13 listopada 2019, 09:15, P:

Źle to świadczy o nas, że tak oczywiste rzeczy wynikające z logiki i kultury trzeba wprowadzac przepisami. Tak czy inaczej cieszę się.

Coś co właśnie powoli zaczęło się przyjmować jako standard kulutrowy zamieniono na prawo obowiązujące. To źle świadczy o tworzących przepisy drogowe...Jak do czegoś się ludzi zmusza, to zazwyczaj efekt jest odwrotny.

e
edek
6 grudnia, 14:56, PolitycyDzbany:

Idiotyczny przepis na suwak -_- Nie mogę zmienić pasa wcześniej(linie na to pozwalają) ponieważ kierowca MUSI dojechać do końca zwężki ... no brawa dla bezmózga który to wymyślił :) Teraz każdy będzie się starać jechać skrajnymi pasami swoimi passatami bo kurła ma pierwszeństwo co nie!

6 grudnia 2019, 22:04, Aflex:

Nie dyskutuj tylko poczytaj dokładnie ze zrozumieniem

1 stycznia, 18:46, Gość:

Sytuacja u mnie w mieście-Kulturalni kierowcy jadą prawym pasem,spokojnie 20 km/h, powolutku do ronda kolejka 300 metrów,lewy pas wolny,wszyscy jedziemy.NAGLE lewym pasem napierdala ktoś i go przepuść bo [wulgaryzm] mandat dostaniesz ,a my cierpliwie czekaliśmy

Nie kulturalli tylko imbecyle.

G
Gość
6 grudnia, 14:56, PolitycyDzbany:

Idiotyczny przepis na suwak -_- Nie mogę zmienić pasa wcześniej(linie na to pozwalają) ponieważ kierowca MUSI dojechać do końca zwężki ... no brawa dla bezmózga który to wymyślił :) Teraz każdy będzie się starać jechać skrajnymi pasami swoimi passatami bo kurła ma pierwszeństwo co nie!

6 grudnia 2019, 22:04, Aflex:

Nie dyskutuj tylko poczytaj dokładnie ze zrozumieniem

1 stycznia, 18:46, Gość:

Sytuacja u mnie w mieście-Kulturalni kierowcy jadą prawym pasem,spokojnie 20 km/h, powolutku do ronda kolejka 300 metrów,lewy pas wolny,wszyscy jedziemy.NAGLE lewym pasem napierdala ktoś i go przepuść bo [wulgaryzm] mandat dostaniesz ,a my cierpliwie czekaliśmy

No i jechał prawidłowo, a Wy utworzyliście niepotrzebny korek

k
kolpak

Nowe przepisy ruchu drogowwego sa niczym innym jak spowodowaniem poczucia winy kierowcow.Zrzucaja zupelnie odpowiedzialnosc za wlasne czyny z pieszych i obciazaja ta odpowiedzialnoscia kierowcow.Zupelnie, jakby piesi byli niepelnosprawni umyslowo i nie potrafili sami zadbac o swoje bezpieczenstwo. PiS bedzie musial stworzyc specjalny system komunikacji-kierowca-pieszy.Wtedy kierowca zamierzajacy gdzies jechac samochodem, bezdie sie komunikowal z pieszymi zamieszkujacymi okolice, czy czasem ktorys z nich nie zakmierza wyjsc na ulice i skorzystac z przejscia dla pieszych. Trzeba bedzie tez stworzyc specjalne parkingi buforowe, zeby kierowcy mogli przeczekac sytuacje gdy natlok pieszych bedzie zbyt duzy.Zmniejszenie predkosci w nocy z 60 do 50km/h jest umozliwieniem policji terroryzowania kierowcow, ktorzy widac bezsens jazdy 50km/h, zwiekszaja nieco szybkosc, w granicach rozsadku.Jaki jest sens poruszac sie predkoscia 50km/h na pustych ulicach na peryferiach miast w nocy, gdy wszyscy spia, jak nie tylko daniem policji mozliwosci terroryzowania kierowcow i okradania ich z pieniedzy.??? PiS kontynuuje lewacka droge przesladowania kierowcow, czyli likwidacje miejsc parkingowych, stosowanie roznych pagorkow na jezdniach, zmuszajacych kierowcow do jazdy nieraz znacznie ponizej predkosci, jaka dopuszczaja przepisy. W tym wszystkim , oczywiscie i rzad i milicja obywatelska, bo do policji im tak daleko, jak polsce do panstwa,beda sie domagac od kierowcow przestrzegania"prawa" a jezeli nie, to beda srogo karac. Kary wymyslono oczywiscie drakonskie, niespotykane nigdzie indziej, poza panstwami lewackimi, totalitarnymi, do jakiego polsce coraz blizej. Mamy zatem durne "prawo".i na nasze nieszczescie bedziemy musieli go przestrzegac.Moze raczej nie mamy prawa tylko "lewo".

G
Gość
6 grudnia, 14:56, PolitycyDzbany:

Idiotyczny przepis na suwak -_- Nie mogę zmienić pasa wcześniej(linie na to pozwalają) ponieważ kierowca MUSI dojechać do końca zwężki ... no brawa dla bezmózga który to wymyślił :) Teraz każdy będzie się starać jechać skrajnymi pasami swoimi passatami bo kurła ma pierwszeństwo co nie!

6 grudnia 2019, 22:04, Aflex:

Nie dyskutuj tylko poczytaj dokładnie ze zrozumieniem

Sytuacja u mnie w mieście-Kulturalni kierowcy jadą prawym pasem,spokojnie 20 km/h, powolutku do ronda kolejka 300 metrów,lewy pas wolny,wszyscy jedziemy.NAGLE lewym pasem napierdala ktoś i go przepuść bo [wulgaryzm] mandat dostaniesz ,a my cierpliwie czekaliśmy

G
Gość

Co jeszcze wymysla

D
Dariusz
19 października, 4:48, Gość:

Uważam że to jest bardzo ładny i i pożyteczny projekt i jeżeli wszyscy się do tego dostosuję kierowcy to będzie im łatwiej szybciej i bezpieczniej dojeżdżać do celu

15 grudnia, 22:12, Gość:

Niestety nie jest to dobre rozwiazanie przy dużym natężeniu ruchu albowiem ponieważ jest oczywiste że każdy wpuszczający zatrzymuje całą kolumnę na prawym pasie i tylko spowalnia ruch a nie przyspiesza kto dużo jeżdżę ten o tym wie ale niedzielni niestety uważają za dobre rozwiązanie.Sxkoda.

Bzdury piszesz. Dlatego właśnie nie mamy zjeżdżać szybciej w zauważona lukę by jadący tam kierowcy mogli płynnie zwiększać odległość od pojazdu poprzedzającego by właśnie gdy przyjdzie moment wpuszczenia przed siebie pojazdu nie musiał się zatrzymać

L
Lolek
13 listopada, 21:39, Gość:

Do Karin Czernik pytanie - czy niepełna informacja to informacja, czy dezinformacja? A co z jazdą na suwak kiedy są trzy pasy ruchu z obustronnym zwężenie, wie?

Wpuszczasz przed siebie dwa pojazdy. Pierwszeństwo ma ten z prawej, następnie z lewej

L
Lolek

Ciekawe, co z ustaleniem winnego w przypadku kolizji. Pakujemy się w kolejne szambo prawne, chcąc zastąpić logikę i kulturę jazdy nakazami.

G
Gość

Głupota. Nie zwalczymy nic, Max kilka osób z tysięcy. Piesi i rowerzyści koniec święte krowy, nie myśl idź przez pasy przecież musisz iść pierwszy. Karał bym więzieniem za przejechanie i nie puszczenie lub nawet nie przeprowadzenie pieszego za rękę. Szczególnie w tym okresie jak chodzą po ciemku bez świateł oznaczeń. Tak samo rowerzystów pełną swobodę jazdy ulicami i pierwszeństwo bez nawet karty rowerowej. Nawet jestem za tym by zakazać jazdy pojazdami mechanicznymi. Konno, ale też z limitem prędkości. Do 5km/h. Policję, straż i karetki mam nadzieję, że przepisy również obejmują.

G
Gość

Poczekajcie aż zacznął się kolizję ktoś bedzie jechał prosto swoim pasem bedzie winny kolizji z tym co zmieniał pas ruchu hahaha dobre ciekawe jak to udowodni że jako pierwszy zmieniał pas a nie drugi 😀 nie porównujcie Polski do Niemiec bo jest to śmieszne 😀

K
Krkr

Gamonie jak cos wymyśla to dramat

G
Gość
19 października, 4:48, Gość:

Uważam że to jest bardzo ładny i i pożyteczny projekt i jeżeli wszyscy się do tego dostosuję kierowcy to będzie im łatwiej szybciej i bezpieczniej dojeżdżać do celu

Niestety nie jest to dobre rozwiazanie przy dużym natężeniu ruchu albowiem ponieważ jest oczywiste że każdy wpuszczający zatrzymuje całą kolumnę na prawym pasie i tylko spowalnia ruch a nie przyspiesza kto dużo jeżdżę ten o tym wie ale niedzielni niestety uważają za dobre rozwiązanie.Sxkoda.

T
Tojabacha

Najgorsze jest to, że niektórzy nie wiedzą, co to jest zwężający się pas i przepis ten wykorzystują na pasie, który zmienia się w pas do skrętu w lewo. I z tego pasa na chama wciskają się do ruchu na wprost. Przy jednoczesnym wpuszczaniu 1 na 1 z pasa prawego rzeczywiście, kończącego i zwężającego się pasa, ci na środkowym stoją jak jelenie i jazda się wydłuża bardziej niż zwykle. Miałam dziś okazję to obserwować w Warszawie, jadąc w kierunku Białołęki ul. Wysockiego w okolicach zjazdu z Trasy Toruńskiej. Gdy nie wpuściłam kierowcy z pasa skrętu w lewo, to na mnie trabnął. I za co???

M
Majkel

Bardzo dobrze jestem za na Niemcach jest to już wprowadzona od bardzo dawna i się sprawdza genialnie brawo 👍😊

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3