Nowe przepisy drogowe 2020: pierwszeństwo dla pieszych, ograniczenia prędkości, wyższe mandaty. Sprawdź zmiany w kodeksie drogowym

AIP
W kodeksie drogowym pojawią się trzy nowe przepisy
W kodeksie drogowym pojawią się trzy nowe przepisy Łukasz Kaczanowski
Udostępnij:
Korytarz życia oraz jazda na suwak - to najnowsze, wprowadzone w życie zmiany w kodeksie drogowym. Wciąż jednak pojawiają się kolejne propozycje. - Musimy wprowadzić nowe reguły, procedury i zasady, które ograniczą śmiertelność na drogach - podkreślił premier Mateusz Morawiecki. Jakie zmiany czekają kierujących?

Od 6 grudnia 2019 roku weszła w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, zgodnie z którą jazda na suwak i tworzenie korytarzy życia są obowiązkowe.

- Polacy potrafią tworzyć korytarz życia czy jeździć na suwak. Niektórzy jednak potrzebują, aby był taki zapis w kodeksie drogowym. Niestosowanie się do takich przepisów może kosztować 500 zł - powiedział podinsp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Prawo o ruchu drogowym. Jazda na "suwak", korytarz życia

Rocznie w Polsce ginie na drogach 3 tys. ludzi. To dużo więcej niż w innych europejskich krajach. Ze względu na to w kodeksie drogowym pojawią się trzy nowe przepisy, które mają zapewnić większy komfort pieszym oraz ograniczyć zbyt szybką jazdę w nocy oraz poza terenem zabudowanym. W 2019 roku sejm znowelizował ustawę o ruchu drogowym. W myśl nowych zasad, obowiązkiem każdego kierowcy jest jazda na "suwak" w określonych okolicznościach oraz udostępnienie przejazdu służbom ratowniczym do poszkodowanych, tzw. korytarz życia.

Zmiany w kodeksie drogowym. Ograniczenie prędkości w nocy do 50 km/h

Ustawodawcy zapowiadają zmianę dopuszczalnej prędkości, obowiązującej w nocy. Obecnie, pomiędzy godziną 23 a 5 nad ranem można jechać z dozwoloną prędkością 60 kilometrów na godzinę. Przepis ten - jak wskazuje rząd - jest raczej ewenementem w Europie, gdzie obowiązują jednolite, bez względu na porę dnia, przepisy o dozwolonej prędkości. Dozwolona prędkość, zarówno w nocy, jak i w dzień ma wynosić 50 kilometrów na godzinę.

Źródło: x-news

Kodeks drogowy 2020. Pierwszeństwo dla pieszych

Kolejna zmiana wprowadza bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych. Obecnie obowiązkiem kierowcy jest zatrzymanie pojazdu, kiedy pieszy znajduje się na przejściu. W myśl nowych reguł, zatrzymanie pojazdu będzie obligatoryjne, nawet kiedy przechodzień będzie zbliżał się do pasów.

Zmiany w przepisach drogowych 2020. Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości

Przypominamy, że kiedy policja przyłapie kierowcę w terenie zabudowanym za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h, wówczas zatrzyma prawo jazdy przynajmniej na trzy miesiące. W 2020 roku także i ta zasada ulegnie obostrzeniom. Prawo jazdy będzie odbierane, nawet kiedy do przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h dojdzie na terenach poza miastem. Na przykład prawo jazdy traciłby kierowca, który na autostradzie jechałby z prędkością wyższą niż 190 km/h.

Zmiany w przepisach drogowych. Wyższe mandaty

Padły propozycje, by kwoty mandatów były wyższe trzy-, lub nawet czterokrotnie. Obecnie najwyższy możliwy mandat to 500 zł za jedno wykroczenie i 1000 zł za zbieg wykroczeń. Inna koncepcja mówi o uzależnieniu wysokości mandatów od dochodów kierowcy.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Podobno pierwszeństwo pieszych przy przejściu (właśnie "przy", nie "na", jeśli spojrzeć na sens przepisu) ma wejść latem. No to spodziewam się wielu przedwcześnie zakończonych wakacji z powodu nieprzyzwyczajenia kierowców.

h
hhawwa

Nawet zakaz używania samochodów pod karą śmierci nie zmniejszy liczby pieszych poszkodowanych na drogach bo to piesi nie przestrzegają obecnie ŻADNYCH zasad. Jeśli wskakiwanie bez spojrzenia na ulice pod nadjeżdżające auta będzie teraz normą prawną, piesi nawet na pustych ulicach będą zabijać się o słupy, krawężniki i innych ludzi. Ba widziałem już takich co wpadali na kiosk z warzywami stojący obok chodnika.

R
Ryś

NAJLEPIEJ TO, ZAKAZAĆ RUCHU KOŁOWEGO NA JEZDNIACH I CHODNIKACH ! BEDZIE NAJBEZPIECZNIEJ DLA PIESZYCH BEZ TYCH OKROPNYCH SAMOCHODÓW I TRAMWAJÓW! PIESI BĘDĄ MIELI CAŁKOWITA SWOBODĘ PORUSZANIA SIĘ I ZAWSZE BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO ! - Tylko po co te chodniki, drogi i torowiska wybudowaliśmy ?

...

Jak rozumiem, do czasu ewentualnego zapisu o pierwszeństwie pieszych, wszystkie przejścia i ich okolice będą odpowiednio doświetlone. Jeśli nie, winę będzie ponosił zarządca drogi i także on będzie obciążany kosztami.

P
Podatnik

Policjant powinien tylko wystawiać kategorię mandatu, która określa tylko procent przychodu jako wysokość mandatu 1, 2.. 10, gdzie 1 to najniższy mandat a 10 to najwyższy. Teraz ta kategoria idzie do Urzędu Skarbowego, który na podstawie przychodów wyznacza wysokość liczbową mandatu.

K
KRAK

uzależnienie od dochodów ma sens w kraju gdzie ludzie nie oszukują na podatkach - u nas 95% właścicieli aut powyżej 500 tys zł jest oficjalnie bezrobotnych

G
Gość

Podwyższyć mandaty, ale dla pieszych i rowerzystów a dla kierowców obniżyć te za przekroczenie dopuszczalnej szybkości, natomaist podnieść (i wprowadzić punkty karne) za niewypuszczenie autobusu z zatoki na obszarze zabudowanym. Nie może być tak, że autobus bez końca czeka na włączenie się do ruchu, gdyż "prywata" ani myśli go wypuścić. Powinien być wyraźny zapis, że kierujący pojazdem na obszarze zabudowanym zobowiązany jest do USTAPIENIA PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU autobusowi komunikacji publicznej włączającemu się do ruchu z zatoki. Z tego obowiązku powinny być wyłączone tylko pojazdy uprzywilejowane, przy czym limuzyny rządowe powinny być bezwzględnie wykreślone z listy pojazdów uprzywilejowanych. Autobus miejski powinien być wyłączony z zakazu trąbienia na obszarze zabudowanym i mieć bezwzględne pierwszeństwo przed pieszym na pasach (prawo i obowiązek trąbienia na pieszego i zakaz gwałtownego hamowania) Pieszy na pasach - autobus TRĄBI!!!

G
Gość

Obowiazakowe zatrymanie, gdy przechodzień się zbliża? Wariactwo i trwonienie paliwa. Hamowanie to konieczność ponownego ruszenia z miejsca, a to oznacza duże zużycie palwia i wzrost emisji spalin, a ciężki pojazd 9autobus - zwłaszcza zatłoczony przegubowiec) podczas ruszania spala dwudziestokrotnie więcej niż podczas jazdy. Taki obowiązek powinien mieć tylko TRAMWAJ, gdyż on - jako jedyny - hamując zwraca prąd do sieci, a autobus miejski powinien pędzić na syrenie (nawet na czerwonym świetle - jeśli jest to tylko zebr, bez skrzyżowania). Może by tak zaczęto odbierać "prawko" policjantom i kierowcom rządowym? Nie może być tak, że dla innych sa drakońskie ograniczenia, a policja i rząd pędzi 200 km/h (wolałbym, by tak pędziła karetka reanimacyjna).

x
x

zrobicie pierwszeństwo dla pieszych na pasach to dopiero będzie żniwo...

Dodaj ogłoszenie