Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe rozkłady jazdy - bez rewelacji

Arkadiusz Maciejowski
Z końcem sierpnia w Krakowie zaczną obowiązywać nowe rozkłady jazdy komunikacji miejskiej
Z końcem sierpnia w Krakowie zaczną obowiązywać nowe rozkłady jazdy komunikacji miejskiej Michał Gąciarz
Komunikacja. Po otwarciu nowej trasy Lipska - Wielicka łączna liczba kursów tramwajów w całym Krakowie wzrośnie zaledwie o... 0,2 proc

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu ujawnili rozkłady jazdy komunikacji miejskiej, które mają obowiązywać od 31 sierpnia, czyli od dnia uruchomienia nowej trasy Lipska - Wielicka.

Wśród pasażerów od razu zawrzało, bo liczyli, że po zakończeniu inwestycji wartej ok. 140 mln zł pojawią się dodatkowe, nowe linie tramwajowe i więcej kursów - tak jak to było m.in. przy otwieraniu nowej trasy do Małego Płaszowa. Tymczasem np. Ruczaj nie odzyska już bezpośredniego połączenia tramwajowego z rondem Grzegórzeckim, a linie nr 2 i 23 będą kursować rzadziej.

- Będziemy w tej sprawie interweniować i rozmawiać z urzędnikami jeszcze przed końcem wakacji, bo przecież po to miasto buduje nowe torowiska, żeby rozbudowywać siatkę połączeń - mówi Edward Porębski, przewodniczący Komisji Infrastruktury w Radzie Miasta Krakowa.

Przypomnijmy, jeszcze tydzień temu pracownicy ZIKiT podkreślali, że po gigantycznych estakadach, będących elementem nowego torowiska łączącego ulice Lipską i Wielicką, pojadą linie nr 9 i 50. - Dzięki tej zmianie zapewnione zostanie krótsze o około 5 - 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondami Grzegórzeckim i Mogilskim - wyjaśnia Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Okazuje się jednak, że na estakady zostaną również skierowane tramwaje linii nr 11 (zawieszonej na czas wakacji). I mocno zostanie zmieniony rozkład jazdy tej linii. Nadal będzie ona kursować z pętli Czerwone Maki, ale tramwaje nie pojadą już przez rondo Grunwaldzkie, tylko m.in. ulicami Kalwaryjską i Wielicką, następnie po estakadzie do ul. Lipskiej i trasę będą kończyć w Małym Płaszowie. Zmiana ta oznacza, że pasażerowie jadący z Czerwonych Maków stracą na stałe bezpośrednie połączenie tramwajowe m.in. z halą targową i rondem Grzegórzeckim. Urzędnicy przekonują jednak, że to będzie z korzyścią dla podróżnych.

- W ten sposób zostanie zapewnione najkrótsze połączenie między Ruczajem a Płaszowem. Najważniejsze obiekty Dzielnicy XIII Podgórze - m.in. Rynek Podgórski, siedziba magistratu i kilku szkół , dworzec kolejowy Kraków-Płaszów i osiedla w Płaszowie - zostaną połączone jedną linią tramwajową - zwraca uwagę Piotr Hamarnik.

Inny pogląd na te zmiany ma Arkadiusz Puszkarz, przewodniczący Rady Dzielnicy VIII Dębniki. - Szkoda, że dając coś nowego, od razu chce nam się zabierać inne połączenie - szczególnie dla nas ważne, bo z Czerwonych Maków na rondo Grzegórzeckie podróżuje mnóstwo mieszkańców - mówi Arkadiusz Puszkarz. - ZIKiT z nami tego nie konsultował. Będę w tej sprawie interweniował - dodaje.

Podobnych zmian od 31 sierpnia ma być mnóstwo. Plan urzędników jest taki, by tramwaje linii nr 19 jechały na trasie: Borek Fałęcki - Kalwaryjska - Starowiślna - Grzegórzecka - rondo Mogilskie - tunel - Dworzec Towarowy. - Dzięki temu utrzymane będzie bezpośrednie połączenie rejonu ul. Starowiślnej i Grzegórzeckiej z rondem Mogilskim. Teraz tą trasą kursują linie 9 i 50, które pojadą estakadą - informują urzędnicy w ZIKiT. Sęk w tym, że linia nr 19 ma kursować co 10 minut, a np. linia nr 50 przy pl. Boh. Getta pojawiała się teraz dwa razy częściej.

Dodatkowo urzędnicy planują, że linia nr 7 zostanie skierowana na trasę: Dąbie - rondo Grzegórzeckie - rondo Mogilskie - Basztowa - Długa - Dworzec Towarowy. Tramwaje linii nr 12 dojeżdżać mają natomiast z Borku Fałęckiego do Małego Płaszowa, a "dziesiątka" kursowałaby tylko do Łagiewnik.

Mają zostać wprowadzone ograniczenia w kursowaniu m.in. linii 2 i 23. "Dwójka" poza godzinami szczytu ma jeździć dwa razy rzadziej (co 10 minut), a tramwaje linii nr 23 w soboty kursowałyby tylko do godz. 18. W dni świąteczne w ogóle mają nie wyjeżdżać na tory. Piotr Hamarnik wyjaśnia, że te ograniczenia mają na celu "zbilansowanie budżetu przeznaczonego na komunikację miejską w Krakowie". Mimo nadziei pasażerów po otwarciu nowej trasy Lipska - Wielicka łączna liczba kursów tramwajów w całym Krakowie wzrośnie zaledwie o... 0,2 proc. dziennie.

W ZIKiT zapewniają, że jest jeszcze możliwość wprowadzenia korekt w planowanych rozkładach. - Czekamy na głosy i sugestie. Również od rad dzielnic - mówi Piotr Hamarnik.

Na adres [email protected] mogą więc Państwo przesyłać nam swoje uwagi oraz sugestie. Przekażemy urzędnikom z ZIKiT.
Współpraca Sylwia Giersztyn

Jak pojadą autobusy
• linia nr 103 - zmiana końcówki ze „Struga" na „Plac Centralny im. R. Reagana". Linia od ul. Klasztornej pojedzie aleją Jana Pawła II. Powrót przez aleję Jana Pawła II i ulicę Sieroszewskiego. Zmiana wynika z wniosków mieszkańców i ma umożliwić bezpośredni dojazd uczniów do Szkoły Podstawowej nr 80.

• linia nr 123 - kursy realizowane w godzinach szczytów komunikacyjnych zostaną skierowane przez ulicę płk. Dąbka i Obrońców Modlina, aby ułatwić dojazd do zakładów przemysłowych w tym rejonie.

• linia nr 125 – zostanie uruchomiony dodatkowy kurs około godziny 5:00 z Ronda Mogilskiego w kierunku Osiedla Złocień, aby ułatwić dojazd do zakładów pracy na Rybitwach. Ponadto, zwiększona zostanie liczba kursów obsługujących przystanek „Nad Drwiną".

• linia nr 127 - zostanie przedłużona do przystanku „Bagry", a także kursować będzie przez ul. Płaszowską. Dzięki tej zmianie, mieszkańcy uzyskają znacznie bliższy dostęp do pojazdów komunikacji miejskiej.

• Linia nr 130 - zwiększona zostanie częstotliwość w okresie międzyszczytowym z 15 minut na 12 minut. Zmiana ma na celu poprawę warunków podróży pasażerów w okresie międzyszczytowym, gdy występują przepełnienia w autobusach tej linii.

• Linia nr 139 - zwiększona zostanie częstotliwość w okresie od 7:00 do 7:30 w rejonie alei 29 Listopada w kierunku centrum miasta z 12 minut do 10 minut. Zmiana ma na celu poprawę warunków podróży pasażerów w okresie, gdy występują największe napełnienia w autobusach tej linii.

• Linie nr 144 i 194 - dodatkowo będą zatrzymywać się na przystanku „Kawiory" w kierunku centrum miasta, po skręcie w ulicę Czarnowiejską. Zmiana była wnioskowana przez mieszkańców i ma na celu poprawę obsługi tego rejonu.

• Linie nr 174 i 178 - zostanie ujednolicona częstotliwość kursowania obu linii w dni świąteczne do 30 minut. Dzięki temu, w ciągu ulicy Nowohuckiej przerwy pomiędzy poszczególnymi kursami będą wynosić zawsze 15 minut, a nie jak obecnie 10 lub 20 minut.

• Linie nr 182 i 482 - linia numer 482 będzie kursować w dni wolne od pracy z częstotliwością co 30 minut. W związku z tym linie numer 182 i 482 na wspólnym, najbardziej obciążonym odcinku, będą tworzyć takt co 15 minut. Obecnie, kursuje tylko linia numer 182 z częstotliwością co 24 minuty.

• Linia nr 439 - zostanie skierowana do Mistrzejowic przez ulicę Bohomolca. Linia ta dotychczas kursowała do pętli przy ulicy Skarżyńskiego, gdzie jednak cieszyła się niewielkim zainteresowaniem pasażerów. Dodatkowo, autobusy często były blokowane przez nieprawidłowo zaparkowane pojazdy. Zmiana trasy ma na celu lepsze wykorzystanie potencjału tej linii, a także poprawę oferty komunikacyjnej w rejonie Mistrzejowic po zmianie trasy linii 128. Analogiczne do linii 139 zwiększona zostanie częstotliwość linii 439 w okresie od 7:00 do 7:30 w rejonie alei 29 Listopada w kierunku centrum miasta z 12 minut do 10 minut.

• Linia nr 501 - zostanie skierowana przez ulicę Dunikowskiego w kierunku centrum Nowej Huty. Zmiana ma na celu ułatwienie mieszkańcom korzystania z komunikacji miejskiej. Dzięki temu pasażerowie wsiadający na przystanku „Os. Na Lotnisku" i udający się w rejon ulicy Obrońców Krzyża będą mieli do dyspozycji obie linie numer 123 i 501 na jednym przystanku, a nie jak obecnie, na dwóch.

Jak pojadą tramwaje
• linie tramwajowe nr 9, 11 i 50 planuje się skierować przez nowa estakadę;

Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 5 – 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim. Linie nr 9 i 50 kursować będą z dotychczasową częstotliwością dla roku szkolnego.

Linia nr 11 kursować będzie po następującej trasie: Czerwone Maki – Kalwaryjska – Wielicka – estakada – Lipska – Mały Płaszów. W ten sposób zapewnione zostanie najkrótsze połączenie pomiędzy Ruczajem a Płaszowem. Dodatkowo, najważniejsze obiekty Dzielnicy XIII Podgórze, takie jak Rynek Podgórski – siedziba Rady Dzielnicy i kilku szkół (IV LO, Szkoła Gastronomiczna), siedziba UMK na ulicy Wielickiej, dworzec kolejowy Kraków Płaszów i osiedla w Płaszowie, zostaną połączone jedną linią tramwajową. Linia nr 11 będzie kursować co 20 minut przez wszystkie dni tygodnia.

W związku z planowanym skierowaniem linii nr 9, 11 i 50 przez estakadę, wprowadzone zostaną dodatkowe zmiany w funkcjonowaniu następujących linii tramwajowych:

• linię tramwajową nr 19 planuje się skierować po następującej trasie: Borek Fałęcki – Kalwaryjska – Starowiślna – Grzegórzecka – Rondo Mogilskie – tunel tramwajowy – Dworzec Towarowy;

Zmiana ma na celu niezbędne wzmocnienie komunikacji tramwajowej w ciągu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej. Planuje się, aby linia kursowała z częstotliwością co 10 minut w szczycie i co 20 poza szczytem. Taka relacja zapewni bezpośrednie połączenie rejonu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej z rondem Mogilskim oraz z tunelem tramwajowym, realizowane dotychczas przez linię 9 oraz kursującą z bardzo dużą częstotliwością linię nr 50. Dodatkowo, wzmocni połączenie Borku Fałęckiego z rejonem dworca kolejowego, o co wielokrotnie postulowali mieszkańcy.

• linię tramwajową nr 10 planuje się skrócić do Łagiewnik;

Zmiana ta jest konsekwencją przedłużenia linii 19 do Borku Fałęckiego. Będzie to korzystne również z przyczyn ruchowych, ponieważ linia nr 10 jest obecnie najdłuższą linią w mieście, a czas jazdy całą trasą wynosi ponad godzinę. Wydaje się również, iż zmiana ta będzie korzystna dla mieszkańców Borku Fałęckiego, ponieważ będą mieli zapewnione połączenie do Dworca Głównego w godzinach szczytu co 10 minut, a nie co 20, jak obecnie.

• linię tramwajową nr 7 planuje się skierować do pętli Dąbie, a linię nr 12 do pętli Mały Płaszów;

Zmiana ma na celu zapewnienie dotychczasowego bezpośredniego połączenia Małego Płaszowa z rejonem Hali Targowej, ulicy Dietla, Monte Cassino i Kapelanka, przynajmniej w godzinach szczytów komunikacyjnych.

W związku z planowanym skierowaniem linii nr 12 na Mały Płaszów i w celu poprawy połączenia Dąbia z rejonem Dworca Głównego linię nr 7 planuje się skierować na trasę Dąbie – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie – Basztowa – Długa – Dworzec Towarowy. Linia ta stanowić będzie bardzo dobre uzupełnienie w godzinach szczytu dla linii numer 14 na najbardziej obciążonym odcinku od Dąbia do węzła Basztowa LOT.

Dodatkowo, w celu zbilansowania budżetu przeznaczonego na Komunikację Miejską w Krakowie, planuje się wprowadzić następujące korekty:

• linia tramwajowa nr 2 będzie kursować co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem (dotychczas kursowała co 10 minut przez cały dzień);

• linia tramwajowa nr 23 będzie kursować w soboty w godzinach od 6:00 do 18:00, natomiast w dni świąteczne nie będzie kursować.

W przypadku linii 23 jest to w pewnym sensie powrót do stanu sprzed uruchomienia trasy na Czerwone Maki i ma związek ze zmianą trasy linii 11, która na znacznym odcinku będzie się dublować z linią numer 23.

Dodatkowo w związku z wnioskami mieszkańców rozważa się, aby linia tramwajowa nr 6 ponownie zaczęła kursować w dni świąteczne w godzinach od 9:00 do 19:00. Aby sfinansować ww. kursy, zlikwidowane zostaną kursy tej linii w dni powszednie po godzinie 20:00, gdy z tramwajów linii nr 6 korzysta niewielu pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski