Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe samochody, które wybierał dla siebie Kowalski w roku 2019 [RANKING]

Janusz Michalczak
Janusz Michalczak
Toyota Corolla przez siedem miesięcy przewodziła w ub. roku rankingowi najchętniej ogółem kupowanych samochodów w Polsce
Toyota Corolla przez siedem miesięcy przewodziła w ub. roku rankingowi najchętniej ogółem kupowanych samochodów w Polsce Fot. Archiwum
Znamy już finalne wyniki sprzedaży samochodów w roku 2019. Dowiadujemy się dzięki nim, jakie nowe samochody wybiera tzw. przeciętny Kowalski, choć to określenie może być mylące, dziś bowiem jest wielu Kowalskich, których stać na każdy samochód. Specyfika polskiego rynku motoryzacyjnego polega na tym, że ponad 70 proc. nowych samochodów nabywanych jest przez firmy - duże, średnie i całkiem małe, także jednoosobowe.

Przedsiębiorca myśli praktycznie

Bardziej bowiem opłaca się kupić auto ,,na firmę”, co daje możliwość odpisania różnorakich kosztów, w tym zakupu, eksploatacji i serwisu, niż finansować je z własnych, z trudem odkładanych oszczędności. Niestety, nie każdy jest biznesmenem, nawet takim, który się - co dziś bardzo powszechne - samozatrudnił. Rynek jest bardzo podzielony. Krakowski diler Marek Golemo zwraca uwagę, że nabywcy samochodów mają dziś dodatkowe możliwości użytkowania samochodu np. poprzez leasing czy też wynajem krótko- i długoterminowy. Tym większy szacunek dla Mohikanów kupujących nowe auta za gotówkę lub na kredyt.

Kowalscy, o czym mówi nam ubiegłoroczna analiza sprzedaży samochodów, kupują auta trwałe, których producenci mają ugruntowaną markę na rynku, atrakcyjne pod względem cenowym. Rok 2019 upłynął, gdy spojrzymy na całość rynku, pod znakiem rywalizacji dwóch pojazdów - Skody Octavii i Toyoty Corolli. Co ciekawe, ta druga wiodła prym przez dziewięć miesięcy. Ostatecznie zwyciężyła Octawia.

Jeśli chodzi o samochody kupowane przez Kowalskich, to tutaj, zapewne ku zaskoczeniu wielu osób, na pierwsze miejsce wspięła się Dacia Duster. To przy okazji spory sukces Renaulta, który tchnął życie w niedomagającą niegdyś markę. Auto ma opinię trwałego, chwalone są silniki, wyposażenie i przede wszystkim cena. Toyota to z kolei klasa sama w sobie. Ubiegły rok zapisze się w dziejach tej marki jako przełomowy za sprawą aż siedmiu premier nowych modeli odświeżających wizerunek giganta, który m.in. dzięki doskonalonemu od dekad napędowi hybrydowemu jest dziś w czołówce motoryzacyjnego postępu.

W skali 1-5 uzyskał notę 3.7. Mechanicy wskazali, że najlepszy silnik w tym modelu to 1,6 diesel, zaś najczęstszą usterką są awarie elektroniki.

TOP 15 najmniej awaryjnych samochodów do 20 tys. zł. Tanie i...

Szersza gama przyciąga nowych nabywców

Premiery siedmiu nowych modeli w 2019 roku zwiększyły dynamikę wzrostu sprzedaży Toyoty do 4,5 proc. - Marka osiągnęła w ubiegłym roku wynik 1 002 216 aut, przekraczając w Europie milion sprzedanych egzemplarzy po raz pierwszy od 2008 roku - zauważa Aneta Dziedzina, dyrektor w firmie Toyota Anwa.

Wspomniana rywalizacja ze Skodą, która zakończyła się minimalnym zwycięstwem Octavii (Skoda także konsekwentnie rozszerza gamę modeli), może mieć inny finał w przyszłości - 1 stycznia bowiem weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, która obniża o połowę stawkę akcyzy na elektryczne samochody hybrydowe z silnikami do 3,5 l.

W związku z nowymi regulacjami Toyota, największy producent hybryd, wprowadziła do oferty swoich modeli hybrydowych specjalny EkoBonus. Obniżka na modele Yaris Hybrid, Corolla Hybrid oraz Toyota C-HR Hybrid dotyczy samochodów z rocznika 2020 i wynosi 1,5 proc. RAV4 i Camry 2020 z napędem hybrydowym 2,5 l są teraz tańsze aż o 7,3 proc.

Do czołówki najczęściej kupowanych samochodów należy m.in. Fiat Tipo, który podobnie jak Duster ma na rynku polskim bardzo dobrą cenę. Gdzie jednak te czasy, kiedy samochody włoskiego producenta dominowały w sprzedaży. Na uwagę zasługuje bardzo dobra pozycja Hyundaia Tucson, który uzyskuje lepsze wyniki niż VW Tiguan i Nissan Qashqai).

- Rozpiętość cenowa Tucsona, wynosząca od 77 do 175 tysięcy złotych dobitnie pokazuje wielość wersji oraz opcji tego modelu, co sprawia, że każdy znajdzie samochód w wariancie dla siebie - wyjaśnia przyczyny popularności modelu Paweł Ciepaj, kierownik salonu Korea Motors.

Warto też wspomnieć dobrą pozycję Forda Focusa. Zdaniem Marcina Kaziroda, kierownika salonu Euro Car, powodami rynkowego sukcesu tego modelu są w pierwszym rzędzie ceniona od lat jakość prowadzenia oraz bardzo bogate, już od wersji standardowej, wyposażenie, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa.

20 najpopularniejszych aut kupowanych przez indywidualnych nabywców, według Instytutu SAMAR:

1. Dacia Duster: 9140 egzemplarzy, 2. Toyota Yaris: 7154, 3. Toyota Corolla: 5529, 4. Skoda Fabia: 5358, 5. Fiat Tipo: 4875, 6. Hyundai Tucson: 4094, 7. Skoda Octavia: 3808, 8. Kia Sportage: 3208, 9. Dacia Sandero: 3173, 10. Toyota Auris: 2870, 11. Toyota C-HR: 2657, 12. Toyota Aygo: 2556, 13. Hyundai i20: 2445, 14. Opel Astra: 2221, 15. Opel Corsa: 2214, 16. Suzuki Vitara: 2213, 17. Toyota RAV4: 2200, 18. Renault Clio: 2171, 19. Skoda Rapid: 2164, 20. Mitsubishi ASX: 2156.

20 najpopularniejszych modeli w sprzedaży ogółem:

1. Skoda Octavia: 20 378 egzemplarzy, 2. Toyota Corolla: 19 701, 3. Skoda Fabia: 17 095, 4. Dacia Duster: 15 342, 5. Toyota Yaris: 14 070, 6. Opel Astra: 13 813, 7. Volkswagen Golf: 12 807, 8. Fiat Tipo: 9384, 9. Renault Clio: 8674, 10. Volkswagen Tiguan: 8396, 11. Ford Focus: 8389, 12. Hyundai Tucson: 7945, 13. Skoda Superb: 7667, 14. Toyota C-HR: 7637, 15. Nissan Qashqai: 7342, 16. Opel Corsa: 7184, 17. Kia Ceed: 7028, 18. Volkswagen Passat: 7008, 19. Toyota RAV4: 6897, 20. Kia Sportage: 6668.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski