Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec towarowy - bardzo imponujący

(PS)
Fot. Archiwum
Czym żył Kraków. 6 września 1913 r. wychodzący w Krakowie tygodnik "Nowości Ilustrowane" informował o powstaniu nowego dworca towarowego w mieście.

Rozwijający się coraz bardziej ruch handlowy i przemysłowy w okolicy Krakowa i w całym Zagłębiu Krakowskim (w tamtym czasie Kraków był znaczącym ośrodkiem wydobycia węgla) wpłynął na zwiększenie ruchu kolejowego na liniach zbiegających się w mieście.

Doszła do tego perspektywa powstania w Krakowie ważnego portu handlowego przy planowanych z rozmachem kanałach żeglugowych Wisła-Dniestr i Wisła-Dunaj. Miasto miało stać się w związku z tym punktem magazynowym i przeładunkowym rozmaitych towarów transportowanych ze wschodu na zachód (i odwrotnie) oraz z południa na północ (i odwrotnie).

Te właśnie czynniki sprawiły, że Ministerstwo Kolei przyspieszyło decyzję o budowie w Krakowie nowego, obszernego dworca towarowego, "urządzonego według nowoczesnych wymagań". Kraków był także miejscem, przez które przechodziły masy wychodźców z całej Galicji zmierzających za Wielką Wodę. Postanowiono też wybudować nowy dworzec osobowy, a dotychczasowy przeznaczyć tylko dla emigrantów. Póki co jednak skupiono się na dworu towarowym.

Dyrekcja Kolei Północnej rozpoczęła jego budowę w 1910 r. Po trzech latach inwestycja była ukończona, a całość przedstawiała się "bardzo imponująco, zajmując wielki teren, na którym pomieszczono 9 budynków magazynowych i budynków administracyjnych" - czytamy w tygodniku.

Największy budynek administracyjny przeznaczony został na biura naczelnika "oddziału komercyalnego" i kasę główną. Na pierwszym piętrze mieściło się prywatne mieszkanie naczelnika. Największy magazyn przeznaczony był do odbierania towarów nadchodzących z Wiednia. Był on "najobszerniejszy z magazynów tego rodzaju w Austryi". Pod magazynem znajdowało się 80 piwnic do wydzierżawienia dla interesantów.

Wszystkie budynki były oświetlone elektrycznie, zaopatrzone w hydranty i doskonałe urządzenia techniczne. Tory urządzono w nowoczesny sposób, doprowadzając je do ramp wyładowczych magazynów tzw. zębami, które umożliwiały szybkie wyładowanie. Kierownictwo magazynów spoczywało w rękach doświadczonego specjalisty, starszego oficjała Henryka Kruga. Nowy dworzec towarowy miał rozpocząć pracę 9 września.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski