Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Nowy pas startowy w Balicach pod znakiem zapytania. Argumenty protestujących przeciwko tej inwestycji okazały się słuszne

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Władze portu lotniczego w Bali­cach na razie nie są w stanie udowodnić, że budowa nowego pasa startowego to jedyne rozwiązanie. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nakazała przeprowadzenie dodatkowych analiz m.in. dotyczących remontu istniejącej drogi startowej.

Decyzja RDOŚ oznacza, że przeciwnicy budowy nowego pasa dopięli swego. To ich argumenty miały wpływ na odesłanie raportu oddziaływania na środowisko do poprawki.

– Raport przedłożony przez port lotniczy był w znacznej mierze niepełny, analiza wariantowa została przeprowadzana nieprawidłowo – mówi mecenas Aleksandra Błasz­czyńska, reprezentująca Stowarzyszenie Przyjazne Lotniska oraz mieszkańców sprzeciwiających się budowie nowego pasa. – Raport przemilcza wiele istotnych spraw, nie wyjaśnia, dlaczego nie jest możliwy remont istniejącej drogi startowej nocami, jak również całkowicie pomija wskazywany wcześniej przez sam port wariant budowy nocami nowej, równoległej drogi startowej, w bezpośredniej bliskości istniejącej drogi – dodaje.

A właśnie za takimi rozwiązaniami opowiada się spora część mieszkańców miejscowości sąsiadujących z lotniskiem. Nowy pas spowoduje bowiem, że samoloty będą podchodzić do lądowania i startować w nieco innym kierunku (odchylonym o 4,7 stopnia w stosunku do istniejącego pasa), a więc strefa hałasu obejmie inne domy niż obecnie.

– Mieszkańcy gminy Zabie­rzów nie są przeciwni rozwojowi lotniska Kraków-Balice, jednakże chcą, aby ten rozwój uwzględniał wymogi ochrony środowiska, w tym zdrowia i życia ludzi – podkreśla mec. Błaszczyńska. Zwraca też uwagę, że RDOŚ wytknął Balicom, iż raport nie zawiera w ogóle racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Według niej o budowie nowego pasa startowego zdecydowały względy finansowe, a nie środowiskowe.

Władze lotniska w Balicach niezbyt przejmują się decyzją RDOŚ. – Raport zawiera racjonalny, najkorzystniejszy wariant dla środowiska, istnieje jedynie konieczność pogłębionego uzasadnienia dla dokonanego wyboru – twierdzi Monika Pabisek, rzeczniczka Krakow Airport. Z jej wyjaśnień wynika, że nie będzie dodatkowych analiz dla wariantów, których nie ma teraz w raporcie, w tym np. dla pasa równoległego do obecnie istniejącego.

„W przypadku nie przedłożenia wskazanych uzupełnień sprawa będzie rozpatrzona w o­parciu o istniejące i posiadane materiały, co może mieć istotny wpływ na treść rozstrzygnięcia” - przestrzega RDOŚ w wezwaniu do poprawienia raportu. Jednym z zaleceń jest jednoznaczne wyjaśnienie, dlaczego remont pasa lub budowa nowego równoległego jest niemożliwa do realizacji.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Puls Polski - odcinek 1

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

dziennikpolski24.pl

data-hide-cover="false" data-show-facepile="false">

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski