Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy terminal w Balicach prawie gotowy. Prawie robi różnicę [ZDJĘCIA, WIDEO]

Grzegorz Skowron
Rozbudowa portu Kraków-Balice się opóźnia. Otwarcie odbędzie się najwcześniej we wrześniu
Rozbudowa portu Kraków-Balice się opóźnia. Otwarcie odbędzie się najwcześniej we wrześniu Fot. Anna Kaczmarz
Inwestycje. Aktualny termin zakończenia robót budowlanych i oddania obiektu do użytku to wrzesień. A miał być początek lipca.

- W tym roku wykonamy wielki skok, będziemy o kilka generacji wyżej od innych polskich lotnisk - zapewniał w styczniu Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Dziś już wiadomo, że ten skok opóźni się najprawdopodobniej o dwa lub trzy miesiące.

WIDEO: Nowy terminal lotniska w Balicach

Autor: Anna Kaczmarz

Na początku tego roku władze podkrakowskiego lotniska zapewniały, że pierwsi pasażerowie wejdą do rozbudowanego terminalu na początku lipca. Mamy jego koniec i choć na budowie widać już, że prace dobiegają końca, to jednak sierpień może nie wystarczyć na wykonanie wszystkich niezbędnych robót i odbiór obiektu. Urszula Podraza, rzeczniczka MPL Kraków-Balice pytana o termin otwarcia nowego terminalu mówi o wrześniu.

Nie będzie tak ciasno

Opóźnienia w budowie terminalu w Balicach nie są czymś wyjątkowym.

W tym roku, także z kilkumiesięcznym poślizgiem, otwarto zmodernizowany terminal na warszawskim Okęciu. Dwa czy nawet trzy miesiące w przypadku Balic nie jest wielkim problemem, choć akurat przydałoby się więcej przestrzeni w okresie najbardziej wzmożonego ruchu pasażerskiego. Najprawdopodobniej tłok w obecnym terminalu i otoczenie wielkiego placu budowy nie tak bardzo przeszkadzają wylatującym na wakacje, skoro lotnisko bije kolejne rekordy liczby obsłużonych pasażerów.

O tym, że jest ciasno, świadczą liczby. Przepustowość obecnego terminalu to 3,5 mln pasażerów rocznie, a Balice szykują się w tym roku do przekroczenia granicy 4 mln. I to przy ograniczeniach istniejących w obiekcie. Ten nowy, budowany tuż obok i właśnie kończony, a planowany do połączenia z dotychczasowym, umożliwi obsługę w komfortowych warunkach nawet 8 mln klientów linii lotniczych w ciągu roku.

Po zakończeniu przebudowy (planowane jest to za kilka miesięcy) pasażerowie będą mieli do dyspozycji terminal większy o 40 tys. metrów kwadratowych od starego. W nim znajdą się 34 stanowiska odpraw i 18 gate'ów.

Do zwiększonego ruchu przygotowana jest już rozbudowana i wzmocniona płyta postojowa dla samolotów. Wykonawca zakończonych niedawno robót zapewnia, że płyta wytrzyma przez najbliższe 20 lat.

Będą nowości

Jedną z najbardziej widocznych zmian w terminalu będą rękawy, którymi pasażerowie bezpośrednio z budynku wejdą do samolotów. W Balicach pojawią się trzy rękawy, choć nie wszystkie będą działać wraz z otwarciem nowego terminalu we wrześniu.

Pasażerowie powinni też odczuć, że w Balicach zostaną zamontowane nowoczesne karuzele do odbioru bagażu. Bo będą one nie tylko nowe, ale też pozwolą na krótsze oczekiwanie na walizki po przylocie.

Mniej widoczne, ale wcale nie mniej ważne, będą urządzenia do prześwietlania bagażu. Skanery zakupione dla podkrakowskiego lotniska mają być najnowocześniejsze w Polsce.

Zmiany obejmą także informacje dla pasażerów. W nowym terminalu przewidziano jedno, ale za to duże stanowisko informacyjne, w którym każdy znajdzie potrzebne dane nie tylko o lotnisku, dojeździe do niego, ale także o Krakowie i Małopolsce oraz atrakcjach turystycznych miasta i regionu.

Lepszy dojazd i dojście

Do nowości trzeba też zaliczyć kładkę, która łączy wielopoziomowy parking, przystanek kolejowy i hotel z terminalem pasażerskim. Dzięki niej prosto z pociągu lub samochodu będzie można bez wychodzenia na zewnątrz dotrzeć do stanowisk obsługujących pasażerów przed odlotem.

Jeszcze kilka miesięcy temu to władze lotniska martwiły się, że terminal pasażerski będzie gotowy wcześniej niż zostanie uruchomiona zmodernizowana kolejka do Balic. Dziś wiadomo, że pociągi wyruszą z Dworca Głównego PKP na lotnisko w Balicach 1 września. Do tego czasu nie ma co liczyć na otwarcie terminalu, a także kładki. Trzeba będzie na to poczekać jeszcze kilka tygodni.

Podróż pociągiem z lotniska w Balicach na Dworzec Główny PKP w Krakowie (lub odwrotnie) potrwa tylko 18 minut. Kursy będą co pół godziny, o stałych porach. Większość pociągów będzie jeździć na trasie Wieliczka - Kraków - Balice, czyli na pierwszej trasie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Bilet jednorazowy na przejazd na całej trasie ma kosztować 11 złotych. Krakowianom Koleje Małopolskie, obsługujące trasę do Balic, oferują bilet miesięczny za 65 złotych. Także dla nich będą bilety jednorazowe za przejazd z nowych przystanków - Młynówka, Zakliki oraz Olszanica.

Nowe wyzwanie

Wielki program inwestycyjny wart kilkaset milionów złotych dobiega końca. Ale przed lotniskiem stoi kolejne wyzwanie, czyli nowy pas startowy.

Możliwe są dwa warianty. Pierwszy to wzmocnienie istniejącej drogi startowej, ale to wymaga zamknięcia lotniska na kilka miesięcy. Drugi zakłada wybudowanie nowego pasa. Decyzji nadal nie podjęto, ciągle trwają analizy, które ułatwią wybór lepszego rozwiązania.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski