Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy układ drogowy pod Krakowem. Powstanie tunel z przejazdem pod zakopianką

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Na zakopiance w Libertowie w miejscu skrzyżowania powstanie tunel i trzy kładki dla pieszych
Na zakopiance w Libertowie w miejscu skrzyżowania powstanie tunel i trzy kładki dla pieszych GDDKiA
Tunel pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych mają powstać w Libertowie w gminie Mogilany. Zaprojektowaniem i budową tego nowego układu drogowego na drodze krajowej nr 7 jest zainteresowanych sześć firm. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała, że może przeznaczyć na to zadanie ponad 188 mln zł. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości zakopianki.

Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA przedstawił wszystkie oferty złożone przez firmy w przetargu i wskazuje, że wszystkie mieszczą się w kwocie, którą GDDKiA zamierza wydać na to zadanie. Teraz rozpoczyna się sprawdzanie ofert.

Najtańsza ofertę opiewająca na 116 mln 843 tys. zł złożyło konsorcjum firm z liderem - spółką Swietelsky Rail Polska. Następna oferta to ponad 149 mln zł, kolejne oferty to ceny już bardziej zbliżone do siebie 164 mln, 170 mln, 172 mln i najdroższa to oferta 175 mln 578 tys. zł spółki Strabag Infrastruktura Południe.

W Libertowie powstanie nowy układ drogowy

Na zakopiance w gminie Mogilany tuż za wyjazdem z Krakowa zaplanowano kompleksową przebudowę drogi.
W ramach tej inwestycji powstanie przejazd w formie tunelu pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych.

- Zlikwidowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Będzie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych - tłumaczy Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na tym zmiany się nie kończą, bo zlikwidowane zostaną również skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Z tych ulic nie będzie też możliwości wyjazdu na krajówkę. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych GDDKiA wybuduje kładkę. Odcięte od zakopianki drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

Zmieni się sieć dróg lokalnych

Przebudowie układu drogowego na samej zakopiance będą towarzyszyć inwestycje związane z poprawa i uzupełnieniem sieci dróg lokalnych wzdłuż drogi krajowej. Pozwoli to kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na krajówkę w kierunku Krakowa i Myślenic.

- GDDKiA poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką - informuje Kacper Michna z GDDKiA.

Z trzech kładek, które zaplanowano w ramach inwestycji - jedna będzie w okolicy likwidowanego skrzyżowania w Libertowie, druga w miejscu przejścia poziomego w okolicy ul. Wesołej w Libertowie i ul. Parkowej w Gaju. Natomiast trzecia planowana jest w okolicy obecnego przejścia dla pieszych w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych.

Mieszkańcy gminy Mogilany od lat upominali się o nowe rozwiązania na skrzyżowaniu w Libertowie i o poprawę bezpieczeństwa pieszych. Jednak na te zmiany trzeba będzie poczekać, bo jak informuje GDDKiA na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca), czyli około 3,5 roku.

Bezpieczniej dla pieszych, wygodniej dla kierowców

Nowy układ drogowy, czyli przebudowa zakopianki w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Natomiast budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. A do tego tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.

Rozbudowa pobliskiego węzła Kraków Południe

W lutym 2023 r. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie.

Celem tej inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się oddzielnymi drogami.

Niecodzienny wypadek autobusu MPK pod Krakowem

Wypadek autobusu MPK pod Krakowem. Kierowca stracił panowani...

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski