reklama

Numery z przenoszeniem numerów

RedakcjaZaktualizowano 
TELEKOMUNIKACJA. Operatorzy złożyli cztery wnioski o odroczenie obowiązywania nowych przepisów. Klienci podpisują oświadczenia o zrzeczeniu się swoich praw.

"Jednodniowa" procedura przenoszenia numeru telefonicznego do nowego, wybranego operatora nie działa tak, jak należy.

Choć odpowiednie rozporządzenie weszło w życie w poniedziałek (pisaliśmy o tym w "Dzienniku Polskim"), niektórzy klienci z salonów sprzedaży odchodzą z kwitkiem lub dostają do podpisania specjalne oświadczenie o dobrowolnym zaakceptowaniu starego - trwającego nawet ponad miesiąc - sposobu zmiany dostawcy usług.
- Potwierdzam, że dochodzą do nas niepokojące sygnały dotyczące nieprzestrzegania nowego prawa - powiedział nam wczoraj Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. - Otrzymaliśmy cztery wnioski o zawieszenie obowiązywania krótszych terminów na przeniesienie numerów - dodał.
W pierwszym dniu obowiązywania nowych przepisów wnioski o ich zawieszenie złożyli operatorzy telefonii komórkowej: Polkomtel (Plus GSM) oraz Centertel (Orange). Do UKE trafiły także analogiczne pisma złożone przez operatorów telefonii stacjonarnej: Telekomunikację Polską SA oraz Polską Telefonię Cyfrową (PTC) - operatora usługi "Era - domowy".
Zgodnie z prawem, do momentu rozpatrzenia złożonego wniosku operatorzy mogą odmawiać przeniesienia numeru w jeden dzień. - Sytuacja jest prawnie skomplikowana, jednak UKE dołoży starań, aby jak najszybciej rozpatrzyć wnioski - mówi Jacek Strzałkowski. Rzecznik urzędu dodaje, że w przypadku udowodnienia celowej "gry na zwłokę" operatorzy zostaną przykładnie ukarani. - Nie chcę niczego sugerować przed rozpatrzeniem wniosków, ale firmy świadczące usługi na rynku telekomunikacyjnym od lutego znały treść rozporządzenia, które weszło w życie 6 lipca. Było bardzo dużo czasu na zapoznanie się z rozporządzeniem i przygotowanie do jego stosowania - mówi Strzałkowski.
Od poniedziałku przeniesienie numeru do innego operatora miało być dziecinne proste, a do tego darmowe. Wniosek należało złożyć u operatora, którego wybraliśmy jako nowego dostawcę usług. To on miał za nas załatwić wszelkie formalności. W przypadku sieci komórkowych wniosek miał być rozpatrzony w ciągu 6 godzin (gdy dostarczyliśmy go osobiście) lub w ciągu 3 dni (gdy wysłaliśmy internetem). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku operator miał 1 dzień roboczy na udostępnienie nam usługi.
Zmiana numeru w sieciach stacjonarnych miała trwać nieco dłużej - 1 dzień roboczy na rozpatrzenie złożonego wniosku osobiście i 12 dni, gdy składaliśmy go przez internet (dodatkowo 7 dni na udostępnienie usługi po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku).
Operatorzy tłumaczą złożenie wniosków o odroczenie przepisów w podobny sposób. Twierdzą, że "wszystko robią dla dobra klienta".
PTK Centertel (Orange) przekazał nam taki oto komunikat: "Zdając sobie sprawę, że nie wszyscy operatorzy w równym stopniu są przygotowani do świadczenia usługi przenoszenia numerów w jeden dzień roboczy, PTK Centertel złożył wniosek do UKE o zawieszenie realizacji nowego uprawnienia. Nie jest to działanie antykonsumenckie, ale dowód odpowiedzialności operatora".
Jednocześnie Centertel nie wyklucza szybkiego przeniesienia numeru: "Pomimo jego złożenia, zgodnie z nowym rozporządzeniem dołożymy wszelkich starań, aby zrealizować wnioski klientów o przeniesienie numerów w jeden dzień roboczy. Jednak, żeby było to możliwe, również inni operatorzy muszą być do tego przygotowani od strony technicznej i procesowej. Dlatego Orange przeniesie numer w jeden dzień roboczy, jeśli dotychczasowy operator po swojej stronie będzie w stanie go zrealizować."
Warto przypomnieć, że przeniesienie numeru do innego operatora w Polsce trwa najdłużej w całej UE. W naszym kraju może to potrwać nawet 38 dni, podczas gdy we Włoszech (miejsce drugie od końca) tylko 15 dni. Zabiegi o możliwość szybkiego i darmowego przeniesienia numeru trwają od 2004 r. To wtedy, po wejściu do UE, mieliśmy dostosować prawo telekomunikacyjne do wspólnotowych wymogów. Jednak możliwość przeniesienia numeru (odpłatna) pojawiła się w naszym kraju dopiero w 2006 r. i była obwarowana wieloma niekorzystnymi dla konsumentów warunkami. Nowelizacja przepisów, która weszła w życie przedwczoraj miała ostatecznie umożliwić klientom firm telekomunikacyjnych wolny wybór operatora przy zachowaniu numeru. Jak widać, pojawiły się kłopoty w postaci wniosków o odroczenie przepisów składanych przez operatorów.
Jacek Strzałkowski z Urzędu Komunikacji Elektronicznej radzi, aby nie zniechęcać się trudnościami stwarzanymi przez operatorów i składać wnioski o przeniesienie numeru - jeżeli oczywiście przeanalizowaliśmy wcześniej tę decyzję. Najgorszym dla konsumenta rozwiązaniem byłaby uległość wobec usługodawców.
- Wniosek o przeniesienie numeru należy złożyć. Jeżeli UKE - analizując wnioski operatorów o odroczenie obowiązywania przepisów - stwierdzi, że nie ma przesłanek do opóźniania całej procedury, pisma złożone przez abonentów, będą musiały zostać rozpatrzone w trybie natychmiastowym - Jacek Strzałkowski zapowiada, że niezależnie od działań operatorów zmierzających do odroczenia nowego prawa, UKE przeprowadzi w sierpniu kontrolę stosowania nowych przepisów.
Jacek Świder
jacek.swider@dziennik.krakow.pl

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3