Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obudźmy w młodzieży wrażliwość na dobro

Anna Agaciak
Anna Agaciak
fot. Andrzej Banaś
Rozmowa Kroniki. Dr Celina Kisiel-Dorohinicka, koordynator projektu „Kampanii Dobra” realizowanego przez Ignacjańskie Centrum Wolontariatu.

- W najbliższy piątek w Auli Wielkiej Akademii Ignatianum w Krakowie zainaugurowana zostanie „Kampania Dobra”, którą kierujecie do dzieci i młodzieży. Co chcecie osiągnąć?

- Chcemy obudzić u młodych ludzi wrażliwość i kreatywną aktywność społeczną. Hasło naszego projektu „Zorientuj się na dobro” w kolejnych latach ma wybrzmiewać zgodnie z tematem kampanii. Chcemy uwrażliwić młodzież na przykład na seniorów, samotne matki, głodne dzieci, rodziny borykające się z chorobą dziecka, problem przeszczepów itp. Taką tematyką chcemy poszerzyć wrażliwość młodych ludzi w różnych obszarach ich życia.

- Młodzi ludzie nie są wrażliwi?

- Rozmawiam z wieloma nauczycielami spoza Krakowa i słyszę: „U was w Krakowie, Warszawie młodzież ma wszystko. U nas na prowincji nie dzieje się nic. Od czasu do czasu głębokie poruszenie wywołują duże akcje typu Szlachetna Paczka, Orkiestra Świątecznej Pomocy. Potem nastaje cisza. Nastolatkowie wracają do wirtualnego świata. Zróbcie coś dla nas.” Nasza uczelnia ma wyraźny humanistyczno-społeczny profil. Otrzymaliśmy też Certyfikat Uczelni Odpowiedzialnej Społecznie. To zobowiązuje. Jeśli uda nam się małymi krokami budzić młodzież, by w swoich lokalnych środowiskach zauważała puste przestrzenie i zaczęła je wypełniać swoją aktywnością dobra, będziemy szczęśliwi.

- Jak chcecie to zrobić?

- Zaprosiliśmy na spotkanie z naszymi prelegentami dwie szkoły gimnazjalne. Spodziewamy się ok. 220 osób. To młodzież sporadycznie angażująca się w akcje społeczne czy wolontariat. Młodzi ludzie będą mogli wysłuchać Ambasadorów Dobra czyli Sylwię Zarzycką z Fundacji Między Niebem a Ziemią, Patrycję Mackiel z Fundacji Podziel się Szczęściem, Roberta Kawałko z Polskiego Instytutu Filantropii oraz Jaśka Melę z Fundacji Poza Horyzonty. Spotkanie poprowadzi Katarzyna Stoparczyk z Programu Trzeciego Polskiego Radia. Nasi goście będą opowiadać o swych doświadczeniach.

- Ambasadorzy Dobra mają zainspirować młodzież do działania?

- Mamy nadzieję, że nasi goście podziałają na emocje i wyobraźnię uczniów. Nie chcemy, aby młodzi ludzie jedynie mechanicznie angażowali się w różne akcje. Marzy nam się, aby Kampania Dobra wyzwoliła u nastolatków głębsze odruchy serca, obudziła ich wrażliwość, za którą pójdzie choćby niewielka, ale własna kreatywność społeczna, szczególnie wolontaryjna.

- Akcja ma wyjść poza Kraków...

- Inauguracja Kampanii Dobra zostanie nagrana. Stworzymy krótki, dynamiczny materiał i razem, z odpowiednio przygotowanymi materiałami dodatkowymi, będziemy wysyłać do gimnazjów i liceów w całej Polsce. Mamy nadzieję na odzew. Chcemy tak animować tę akcję, aby w kolejnych latach można już było promować młodych ludzi stawiających własne kroki w kierunku zagospodarowania przestrzeni, które na co dzień „omija” dobro.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski