Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Miechowa powstanie przed S7

MAGDALENA UCHTO
Preferowany wariant zakłada, że w tym rejonie obwodnica będzie miała swój początek Fot. Magdalena Uchto
Preferowany wariant zakłada, że w tym rejonie obwodnica będzie miała swój początek Fot. Magdalena Uchto
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie poinformował, jakie przedsięwzięcia drogowe są realizowane w północno-zachodniej Małopolsce . Na liście znalazła się obwodnica Miechowa. - Stworzy ona szansę rozwoju regionu - nie ma wątpliwości Grzegorz Stech, dyrektor ZDW. Który wariant wybrać?

Preferowany wariant zakłada, że w tym rejonie obwodnica będzie miała swój początek Fot. Magdalena Uchto

DROGI. Zanim rozpocznie się budowa, odbędą się konsultacje społeczne

Prace są na razie na etapie opracowywania wstępnej dokumentacji projektowej mającej na celu wybór wariantu przebiegu trasy obwodowej wraz z infrastrukturą. Obecnie są trzy warianty. Ale priorytetowy jest pierwszy. Starosta Marian Gamrat uczestniczył w spotkaniu w Wolbromiu, podczas którego omawiane były inwestycje na drogach wojewódzkich. Przyznaje, że rzeczywiście na najbardziej korzystną wskazywano trasę, która zakłada, iż początkiem obwodnicy będzie rejon skrzyżowania drogi wojewódzkiej Olkusz-Kazimierza Wielka z drogą powiatową w kierunku Charsznicy. - Przez E7 ma ona przechodzić między Miechowem a Strzeżowem, czyli za tak zwanym dawnym "Polonem" i dochodzić do istniejącej drogi wojewódzkiej w okolicy skrętu na Bukowską Wolę - wyjaśnia starosta.

Ten wariant, zdaniem dyr. Grzegorza Stecha, nie powinien bardzo dać się we znaki mieszkańcom, bo zakłada najmniej wyburzeń. - Wariant ten najlepiej rozwiązuje problemy komunikacyjne Miechówa poprzez największe przejęcie ruchu tranzytowego. Wymaga również najmniejszej ilości robót ziemnych oraz jest najkorzystniejszy pod względem oceny społecznej, środowiskowej oraz ekonomicznej - tłumaczy dyrektor Stech.

Ile będzie kosztowała obwodnica?

Wariant I jest też najtańszy. Koszt inwestycji szacuje się na ponad 83 mln zł, podczas gdy według wariantu drugiego jest to już ponad 92 mln zł, a wg trzeciego - aż 98,8 mln zł. Natomiast szacowane koszty pozyskania nieruchomości pod budowę trasy obwodowej wynoszą ok. 10 mln 300 tys. zł (wariant I), 10 mln 600 tys. zł (wariant II) i ok. 8 mln 900 tys. zł (wariant III).

Czekają na decyzję środowiskową

Firma FOJUD Sp. z o.o., zgodnie z umową, miała opracować studium wykonalności i koncepcję programową północnego obejścia Miechowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 783 wraz z oceną oddziaływania na środowisko i pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Dokumentacja powinna być gotowa w tym roku. Jak wynika z informacji ZDW studium wykonalności już zostało opracowane, w trakcie są prace przy koncepcji programowej. Trwa natomiast postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia - wniosek o jej pozyskanie został złożony w marcu 2012 roku, a planowany termin jej uzyskania to czwarty kwartał tego roku. Umowa między ZDW a firmą FOJUD opiewa na 251 tys. 564 zł.

Dyr. Grzegorz Stech podkreśla, że samorządy lokalne współfinansują wstępne prace dokumentacyjne. Na podstawie porozumień zawartych z powiatem oraz miastem i gminą Miechów przekażą one 50 proc. wartości kosztów, czyli w sumie prawie 126 tys. zł.

Będą ronda

Długość projektowanej obwodnicy wynosi ok. 8,5 km. Planowana jest budowa dwóch rond: na skrzyżowaniu z trasą w kierunku Charsznicy oraz - na drodze wojewódzkiej - w rejonie projektowanego węzła drogi ekspresowej S7. Dyr. Grzegorz Stech zapewnia, że z budową północnej obwodnicy Miechowa nie trzeba czekać do powstania trasy ekspresowej. - Możemy wcześniej budować, bo jeden wyjazd z ronda będzie ślepy. Jak powstanie S7 będzie się tu łączyła z obwodnicą. Ale my będziemy pierwsi - zapewnia dyr. Grzegorz Stech.
Dodaje, że zanim budowa ruszy prowadzone będą konsultacje społeczne. Rozpoczęcie prac jest planowane w nowym okresie programowania, kiedy ogłoszony zostanie nowy nabór wniosków o unijne fundusze.

- Mamy nadzieję, że jeśli prace związane z dokumentacją zakończą się w tym roku, to jest szansa, iż po 2014 roku rozpocznie się budowa. My czekamy na tę inwestycję, bo tiry rozjeżdżają drogi nie tylko w mieście, ale także nasze inne drogi powiatowe - komentuje starosta Marian Gamrat.

Przebudują skrzyżowania

Dyr. Grzegorz Stech zauważa, że obwodnica Miechowa jest szansą dla rozwoju regionu, gdyż powstaną nowe tereny inwestycyjne. I co najważniejsze - ruch tranzytowy ominie centrum miasta. Starosta zaznacza, że powiat - nie czekając na powstanie północnego obejścia Miechowa - przy współpracy z gminą Miechów i władzami województwa stawia na przebudowę skrzyżowań ul. Sienkiewicza z ul. Sobieskiego oraz z ul. Podzamcze. Lokalne samorządy wykładają po 25 proc. na pokrycie kosztów dokumentacji, a 50 proc. przekazuje województwo. - Każda inicjatywa, którą na naszym terenie realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich jest mile widziana. Mam nadzieję, że uda się sfinalizować prace przy budowie obwodnicy, bo jest ona jedną z najważniejszych inwestycji drogowych - mówi burmistrz Dariusz Marczewski.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski