Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica na Mikołaja

Redakcja
(INF. WŁ.) - Jeżeli nie będzie żadnych nadzwyczajnych wydarzeń, to na Mikołaja krakowianie otrzymają całą obwodnicę autostradową - oświadczył wczoraj Zbigniew Rapciak, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wcześniej przewidywano, że cały brakujący odcinek obwodnicy zostanie oddany do użytku w maju 2003 r.

Czy w ciągu miesiąca uda się wybudować zjazd w kierunku Łagiewnik?

   - Wprawdzie budowa nie zostanie wtedy jeszcze zamknięta, ale ruch tranzytowy będzie można całkowicie przerzucić na obwodnicę i w ten sposób odciążyć centrum - zapowiedział dyrektor Rapciak. - Już wtedy z obwodnicy będzie można wyjechać na drogę nr 4 w kierunku Tarnowa oraz zjechać z tej drogi i wjechać na obwodnicę od strony Wieliczki.
   Oddanie zjazdu (węzła) wielickiego z autostrady zaplanowane było na maj 2003 r. W listopadzie tego roku miał być gotowy tylko 6-kilometrowy odcinek od zjazdu na Zakopane do potoku Malinówka. Na tym odcinku budowany jest jeszcze dodatkowy zjazd, tzw. węzeł nowotarski, umożliwiający łatwy dostęp do sanktuarium w Łagiewnikach. Wczoraj dyrektor Rapciak powtórzył deklarację, że część tego węzła, umożliwiająca dojazd z autostrady do sanktuarium (bez ruchu w drugim kierunku) będzie gotowa na przyjazd papieża Jana Pawła II. Do rozpoczęcia pielgrzymki Ojca Świętego do ojczyzny został jednak już tylko miesiąc, a do zakończenia robót jest jeszcze bardzo daleko. Dotrzymanie tego terminu będzie niezwykle trudne, a gdyby jeszcze nie dopisywała pogoda - praktycznie niemożliwe. Dziś już za to wiadomo, że na całej istniejącej obwodnicy autostradowej (na pasie od strony miasta) zostanie zorganizowany parking dla samochodów, którymi pielgrzymi przyjadą na mszę św. na Błoniach w dniu 18 sierpnia. (GEG)
   Cała obwodnica Krakowa ma długość 24,8 km. Dziś można przejechać samochodem 16,8 km od zjazdu w Balicach (przy lotnisku) do wyjazdu w kierunku Zakopanego. Istniejący odcinek obwodnicy ma o wiele gorsze parametry niż obecnie budowany; nie ma np. ekranów akustycznych, łuki niektórych zakrętów są zbyt ostre jak dla autostrady, dostosowany jest do prędkości 100 km/godz., gdy nowy odcinek - do 120 km/godz.
   Autostradowa obwodnica będzie bezpłatna dla ruchu lokalnego, w przyszłości ma być natomiast płatna dla ruchu tranzytowego.

Obwodnica w liczbach

   Koszt budowy brakującego odcinka autostradowej obwodnicy - od zjazdu na Zakopane do wyjazdu na Wieliczkę - wyniesie 409 mln zł. Budowa finansowana jest przez budżet państwa, Europejski Bank Inwestycyjny i fundusz PHARE.
   Powstanie 8 km autostrady, ale dodatkowo aż 21 km dróg dojazdowych i łącznic. Konieczne było postawienie 22 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, przepustów wodnych i murów oporowych. Przy trasie stanie 6,3 km ekranów akustycznych.
   Do budowy trzeba zużyć: 140 tys. ton asfaltobetonu, 2 tys. ton stali zbrojeniowej, 23 tys. metrów stalowych barier ochronnych i 13 tys. m sześc. betonu konstrukcyjnego (na mosty i wiadukty). Wykopy to 1 mln m sześc, a nasypy - 1,35 mln m sześc.; brakującą ziemię trzeba było dowieźć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski