Obwodnica Oświęcimia do drogi ekspresowej S1. Kolejny poślizg z inwestycją, która wciąż jest na etapie uzgodnień [GALERIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Zakorkowane główne drogi jak na rondzie Niwa (na zdjęciu) to częsty obrazek w Oświęcimiu. Obwodnica z trzecim mostem nad Sołą ma poprawić sytuację
Zakorkowane główne drogi jak na rondzie Niwa (na zdjęciu) to częsty obrazek w Oświęcimiu. Obwodnica z trzecim mostem nad Sołą ma poprawić sytuację Bogusław Kwiecień
Udostępnij:
Właśnie teraz miała rozpoczynać się budowa południowej obwodnicy Oświęcimia łączącej to miasto z trasą ekspresową S1. Okazuje się, że jest to już nieaktualne. Inwestycja ciągle jest na etapie uzgodnień. Tym samym także przesuwa się termin oddania do użytku tej nowej drogi.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Bez zezwolenia na realizację inwestycji budowa obwodnicy Oświęcimia nie ruszy

W marcu, ewentualnie w kwietniu br. wykonawca budowy południowej obwodnicy Oświęcimia firma Budimex spodziewała się uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wniosek został złożony zgodnie z terminem przewidzianym w kontrakcie w maju 2021. Uzyskanie tzw. ZRID-u jest ostatnim warunkiem rozpoczęcia robót, które miały rozpocząć się miesiąc później od tej decyzji. Już wiadomo, że nie ruszą.

- Decyzja ZRID nie jest jeszcze wydana. Trwa procedura w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie. Obecnie trwa etap ponownej oceny oddziaływania na środowisko

- zaznacza Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA nie podaje, jaki jest powód przedłużenia uzgodnień środowiskowych. Może być związany ze zmianą zakresu inwestycji. Ponadto od dłuższego czasu też na zagrożenie wynikające z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu w ramach obwodnicy nad strefą bezpośredniej ochrony głównego źródła wody pitnej dla miasta zwracało uwagę Towarzystwo na rzecz Ziemi. - Nie otrzymaliśmy żadnych informacji, dlaczego ponownie badana jest ocena oddziaływania na środowisko w przypadku tej inwestycji. Trudno więc cokolwiek powiedzieć mi na ten temat - mówi Piotr Rymarowicz, prezes TnZ.

Kiedy będzie nowy termin rozpoczęcia inwestycji?

Wielu kierowców liczyło, że inwestycja wkrótce ruszy i jak to zapowiadał wykonawca, dwa lata później droga zostanie oddana do użytku. Kiedy więc będą mogły rozpocząć się prace?

- Wydanie decyzji ZRID spodziewanie jest na przełomie czerwca i lipca br.

- dodaje Iwona Mikrut. Potem musi nastąpić przekazanie placu budowy, co zwykle trwa miesiąc. Czy tak się stanie?

Uzyskaliśmy także wyjaśnienia z biura prasowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, które przypomina, że zgodnie z art. 33 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wojewoda Małopolski zapewnił możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym możliwość składania uwag i wniosków docelowo w okresie od 14 stycznia do 20 lutego 2022 r.

- W trakcie prowadzonego postępowania Dyrektor RDOŚ wystąpił do Wojewody z wnioskiem o powtórne zapewnienie udziału społeczeństwa w ponownej ocenie w związku z szerokimi uzupełnieniami do raportu oraz zmienieniem wniosku o „zrid” przez inwestora

- tłumaczy dr Joanna Paździo, pierwszy zastępca dyrektora Biura Wojewody i rzecznik prasowy Wojewody Małopolskiego.

Zatem wojewoda, jak dodaje ponownie zamieści obwieszczenia o zapewnieniu udziału społeczeństwa i możliwości składania uwag w terminie 13 maja 2022 do 13 czerwca 2022 r. Publikacja obwieszczenia planowana jest na 13 maja 2022 r. Wszelkie złożone uwagi zostaną przesłane do RDOŚ w celu ich rozpatrzenia.

Po zakończeniu ponownej oceny oddziaływania na środowisko, tj. po wydaniu postanowienia przez Dyrektora RDOŚ oraz zwrocie akt sprawy przez RDOŚ do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, procedura będzie kontynuowana i zakończona wydaniem przez Wojewodę Małopolskiego decyzji w tej sprawie.

Koniec z korkami na głównych drogach w Oświęcimiu

Obwodnica wraz z trzecim mostem przez Sołę ma przyczynić się do zlikwidowania korków w Oświęcimiu, które obecnie są tutaj prawdziwą zmorą. Stąd jest tak oczekiwana.

Będzie rozpoczynać się po śląskiej stronie od węzła w gminie Bojszowy (powiat bieruńsko-lędziński) i przebiegać nowym śladem do Zaborza w gm. Oświęcim. W gminie Oświęcim będzie przebiegać przez Pławy. W samym mieście przetnie ul. Ostatni Etap, dalej przejdzie nowym wiaduktem nad ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej 933 i mostem nad Sołą i pobiegnie w rejonie działek na Zaborzu. Kończyć się będzie za supermarketem Castorama w rejonie skrzyżowania na drodze 44. Koszt tej inwestycji to blisko 468 mln zł.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie